تورم خانوارها هر ماه کمتر از ماه قبل است

ساعت: 11:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۷
کد خبر: 1801187

تورم سالانه خانوارها در آذرماه 1400 به 44.8 درصد رسید که نسبت به ماه قبل (آبان ماه) 8 دهم درصد و نسبت به مرداد ماه آخر دولت دوازدهم 2 دهم درصد کاهش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا، مرکز آمار ایران تورم سالانه خانوارهای کشور در آذرماه 1400 را منتشر کرد که در استان یزد به 44.8 درصد رسید که نسبت به ماه قبل 8 دهم درصد کاهش نشان می دهد که نرخ تورم سالانه است. در اعداد متوسط ​​شاخص قیمت برای سال منتهی به ماه جاری نسبت به مدت مشابه قبل.

55cd2b54 9537 4b95 9444 c8480fe3c781 خبر خاکستری

دولت سیزدهم در فصل اول دولت خود چه کرد؟

نرخ تورم سالانه خانوارهای یزدی در مردادماه، آخرین ماه پس از تشکیل دولت دوازدهم، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 45 درصد بود، اما دولت سیزدهم با اتخاذ سیاست اقتصادی خود، توانست روند صعودی تورم را متوقف کند. به مدت دو ماه و در پایان فصل اول حکومت خود، تورم سالانه خانوارهای یزد را به 44.8 درصد برساند که 2 دهم درصد کمتر از تورم مردادماه است.

اگرچه شاید 2 درصد از زندگی ساکنان یزد چندان به چشم نیاید و مردم عادی تغییر چندانی نکرده است، اما نکته مهم در این زمینه این است که روند صعودی تورم متوقف شده و با اینکه کند است، اما روند نزولی دارد.

شهرام طاهری، استاد اقتصاد دانشگاه در گفت و گو با یزدرسا با بیان اینکه روند رو به رشد تورم در دولت دوازدهم بیداد می کند، گفت: نباید انتظار داشت که دولت بتواند در یک فصل تورم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد اگر این اتفاق بیفتد. اتفاق می افتد و دولت می تواند آن را انجام دهد، قطعاً پارامترهای اقتصادی در نظر گرفته نمی شود.

وی ادامه داد: روند نزولی تورم سالانه خانوارها باید در سایر حوزه های اقتصادی به ویژه گروه های غذایی و … منعکس شود تا خانواده ها پیشرفت اقتصاد ایران را احساس کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه با وجود کاهش تورم خانوار در یزد، نرخ تورم در یزد همچنان بالاتر از کل کشور است، خاطرنشان کرد: نرخ تورم خانوار در کل کشور در آبان ماه 42.7 درصد بوده است که نشان می دهد مدیران استان باید باید. به کار سخت‌تر و جدی‌تر ادامه می‌دهند و همچنین باید یک نگاه کلی به سیاست‌های اقتصادی وجود داشته باشد.

f5b7c6e0 b5a8 4966 85f4 b208b1f69489 خبر خاکستری

چرا تیم اقتصادی دولت دوازدهم در یزد تغییر نکرد؟

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم خانوارهای شهری یزد در دوازده ماهه منتهی به آذرماه با 6 دهم درصد کاهش به 44.1 درصد رسید. قد بلندتر بودن

عباس علوی راد، استاد اقتصاد دانشگاه، از استاندار برای رسیدگی به موضوع تورم خواست و گفت: تیم اقتصادی استانداری باید از کارشناسان و اساتید اقتصادی مشاوره بگیرند.

موضوعی که اخیرا مورد انتقاد بسیاری از حامیان و کارشناسان اقتصادی استان یزد قرار گرفته است و معتقدند تیم اقتصادی دولت فعلی همان تیم اقتصادی دولت دوازدهم است که نمی تواند به فکر استان باشد. اقتصاد و اشتباه باید در پست باقی بماند؟

تورم در روستاهای یزد هر ماه کمتر از ماه قبل است

در بخشی دیگر از گزارش مرکز آمار ایران، روند کاهشی تورم خانوارهای روستایی که از دو ماه گذشته در یزد آغاز شده بود، در این ماه نیز ادامه یافت و با کاهش 1.7 درصدی نسبت به ماه قبل به 49.4 درصد رسید، اما متاسفانه در این ماه. زمینه: ایزدی ها 47 درصد بالاتر از میانگین ملی هستند.

e60cb312 f9a0 4a9f 89bc af4775728324 خبر خاکستری

به نظر می رسد اگرچه طی سه ماه اخیر نرخ تورم خانوارهای یزد روند کاهشی داشته است، اما بالاتر بودن نرخ تورم در یزد نسبت به خانوارهای کشور باید عاملی برای جلب توجه بیشتر مسئولان استانی دولت سیزدهم باشد. با مروری بر سیاست های اقتصادی تیم این سوال جدی را از خود بپرسید که آیا با این تیم و این سیاست ها می توان به وعده های دولت سیزدهم یزد عمل کرد؟

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید