تورم خوراکی در ماه سپتامبر به اوج خود رسید

تورم خوراکی در ماه سپتامبر به اوج خود رسید

روز جدید تورم نقطه به نقطه با بررسی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی برای هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به دست می آید. در مقاله زیر به تحلیل نقطه به نقطه نرخ تورم طی دو ماه گذشته پرداختیم.

بررسی ها نشان می دهد که تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در شهریور ماه برای یازده استان کشور بالاتر از 80 درصد بوده است که استان لرستان با تورم نزدیک به 90 درصد در صدر این استان ها قرار دارد.

تورم نقطه به نقطه شهریورماه 49.7 درصد برآورد شده است، به عبارتی خانوارهای ایرانی در شهریورماه امسال تقریباً یک و نیم برابر بیشتر از شهریور سال گذشته برای سبدی کالا و خدمات اختصاص داده اند. تورم نقطه‌به‌نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در شهریورماه ۷۵ درصد و تورم نقطه‌به‌نقطه اقلام غیرخوراکی در همین ماه تنها ۳۵ درصد بوده است. بر این اساس می توان گفت که بخش زیادی از تورم در سال گذشته متاثر از افزایش قیمت مواد غذایی بوده است. بررسی ها نشان می دهد که علت اصلی این حادثه عملکرد اقتصادی دولت در ابتدای سال است که در چند ماه گذشته دولت اقدام به حذف ارز ترجیحی یا به اصطلاح اصلاح یارانه کالاهای اساسی کرد که منجر به قیمت کالاها به ویژه مواد غذایی جهش بالایی داشته باشد به طوری که تنها در یک ماه قیمت مواد غذایی به طور متوسط ​​25 درصد افزایش یافت.

این استان رکورد تورم خوراکی در شهریور را شکست

تورم نقطه به نقطه غذا در استان لرستان 89.6 درصد ثبت شد که بالاترین تورم نقطه به نقطه غذا در شهریور در بین تمام استان های کشور است. خراسان شمالی با تورم 87 درصدی در رتبه دوم قرار دارد. حتی کمترین نقطه تورم اقلام خوراکی ثبت شده در بین استان ها بالای 60 درصد است که این جایگاه با نرخ 62.5 درصد متعلق به استان بوشهر است. به طور کلی می توان گفت که در شهریور ماه تورم نقطه ای مواد غذایی در یازده استان کشور بالاتر از 80 درصد بوده و تعدادی از استان ها تورم کمی کمتر از 70 درصد داشته اند.

همچنین تورم سالانه ثبت شده در شهریورماه امسال برای استان کهگیلویه و بویراحمد 47.9 درصد بوده که این رقم بالاترین تورم سالانه ثبت شده در آخرین ماه تابستان امسال در بین کل استان های کشور است. استان مازندران با تورم 47.4 درصدی دومین تورم سالانه استان را دارد و تورم دوازده ماهه در استان آذربایجان غربی نیز بسیار بالاست. در بین تمام استان های کشور، کمترین تورم سالانه ثبت شده مربوط به استان خوزستان است، تورم دوازده ماهه این استان در شهریور حتی به 38 درصد هم نمی رسد. همچنین استان‌های همدان و سیستان و بلوچستان از جمله استان‌هایی بودند که در اواخر تابستان 1401 نسبت به سایر استان‌ها تورم پایینی را ثبت کردند.

photo_2022-10-07_15-04-24

دیدگاهتان را بنویسید