توضیحات مهم در خصوص فروش گوشت الاغ و اسب

توضیحات مهم در خصوص فروش گوشت الاغ و اسب

روز جدید حمید زارعی رئیس سازمان نظام دامپزشکی گفت: فروش گوشت اسب و الاغ آنقدر نیست که مردم نگران باشند و تصور کنند تمام گوشت های موجود در بازار از این گونه است.

حامد زارعی در بیست و یکمین نمایشگاه دام و طیور در پاسخ به گزارش هایی مبنی بر اینکه گزارش هایی مبنی بر فروش گوشت الاغ و اسب و نظارت سازمان نظام دامپزشکی بر کشتار غیرمجاز وجود دارد، گفت: سازمان دامپزشکی در این باره اطلاع رسانی کرده و قطعاً موضوع قتل های غیرقانونی نیز مورد توجه ویژه قرار می گیرد.

وی ادامه داد: فروش گوشت اسب و الاغ به حدی که مردم نگران باشند و تصور کنند همه گوشت های موجود در بازار از این نوع است، درست نیست. در هر جایی که خارج از ضوابط و نظارت بر فروش گوشت این اتفاق بیفتد، امکان تخلف وجود دارد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور افزود: گوشت های غیرمجاز شامل کشتار خیابانی، قصابی هایی که در خارج از کشتارگاه اقدام به ذبح می کنند و رستوران ها و کبابی هایی که گوسفند را در جاده و کنار خیابان ذبح می کنند و با قیمت بالاتری به فروش می رسانند. همه این موارد غیرقانونی است و پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود.

وی تصریح کرد: طبق قانون کلیه تأسیسات دامی از لانه ها و تولیدکنندگان گرفته تا محل تولید فرآورده های خام دامی و تحویل دام ملزم به داشتن دامپزشک بوده و دامپزشک نیز موظف به تأیید پروتکل های بهداشتی است. ما نیز بر او نظارت دقیق داریم.

به گفته وی، اگر محصولی از یک کشتارگاه دارای مجوز، با مجوز فعالیت یا صنایع بسته بندی که دارای مجوز بهداشتی هستند خارج شود، می توان گفت که محصول نهایی تایید شده است زیرا تمام پروتکل ها رعایت شده است. اگر تخلفی بین آنها صورت بگیرد قطعا دستگاه قضایی پیگیری می کند.

زارعی افزود: کشتار و فروش پیراشکی خارج از چرخه نظارت است. اگر چنین کند، زیرزمینی و خارج از حلقه رصد ما است.”

وی در پاسخ به این سوال که آیا رستوران ها و قصابی های موجود در جاده ها نظارت می شوند یا خیر، گفت: وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی نظارت بهداشتی خود را بر رستوران ها و فروش مواد غذایی دارند که به صورت مستمر انجام می شود. از سوی دیگر سیگنال های مردمی در این راستا وجود دارد و مورد توجه قرار می گیرد و در خصوص تخلف واحد مطبوعاتی مربوطه جمع آوری و به دستگاه قضایی مربوطه ارجاع می شود. اما متاسفانه به دلیل افزایش قیمت گوشت، ممکن است تخلفاتی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: از مردم خواهش می کنیم اگر مواد غذایی را دیدند که قیمت آن نامرغوب است، حتماً بدانند که سالم نیست و درست نیست و اگر به جایی رفتند که مجوزشان نامشخص است، به آنها اعتماد نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید