اسب سواری و پرورش اسب می تواند نقطه مشترک همکاری ایران و لهستان باشد

ساعت: 18:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۱
کد خبر: 1804592

وزیر ورزش و جوانان گفت: چوگان می تواند پل ارتباطی ایران و کشورهای اروپایی باشد. لهستان در پرورش اسب و ورزش سوارکاری نیز رکوردهای ارزشمندی دارد که می توانیم از تجربیات آنها استفاده کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، ماچی فاوکوفسکی سفیر لهستان امروز با حضور در وزارت ورزش و جوانان با حمید سجادی دیدار کرد.

در این دیدار که روابط و همکاری های دو کشور در حوزه ورزش و جوانان مورد بحث و بررسی قرار گرفت، سید محمد پولادگر معاون ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش، دکتر مریم کاظمی پور معاون ورزش بانوان، اسماعیل احمدی و …. و مشاور وزیر، شهرام عظیمی مدیرکل سرویس بین الملل و کاوه احمدی مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان نیز حضور داشتند.

حمید سجادی در دیدار با سفیر لتونی، ضمن خیرمقدم به سفیر و تیم همراه، اظهار داشت: یکی از کشورهایی که به دنبال ایجاد همکاری در قاره اروپا با آن هستیم، لهستان است. هدف ما این است که بتوانیم فعالیت های گسترده ای با این کشور در حوزه جوانان داشته باشیم. یکی از دلایل همکاری ما با لهستان، اقدام انسان دوستانه این کشور علیه اپیدمی کرون در ایران بود که دوزهای قابل توجهی از واکسن به ایران ارسال شد.

وی افزود: بحث جوانان یکی از موضوعات اصلی ما در این وزارتخانه است و همزمان با حوزه ورزش دغدغه ها و برنامه های زیادی در بحث جوانان داریم. در صورت امضای تفاهم نامه بین دو کشور قطعا جوانان لهستان و ایران می توانند تعاملات بسیار خوبی با یکدیگر داشته باشند. کارآفرینی، اشتغال، خانواده، ورزش و گردشگری موضوعاتی هستند که می توانیم با آنها تعامل داشته باشیم.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: فعالیت و توسعه ورزش همگانی یکی از زمینه هایی است که علاقه مند به همکاری مشترک با لهستان هستیم. در این راستا می توان نشست های تخصصی، کلاس های آموزشی، تربیت معلم و رویدادهای مشترک برگزار کرد.

سجادی ادامه داد: یکی دیگر از زمینه های همکاری ایران و لهستان مربوط به ورزش قهرمانی و حرفه ای است. ما همچنین به حوزه هایی که لهستان در آن ظرفیت و پتانسیل دارد توجه می کنیم. به ویژه رشته هایی مانند والیبال، فوتبال، هندبال، ورزش های زمستانی و تنیس از جمله رشته هایی هستند که لهستان در رنکینگ جهانی در آنها رتبه بالایی دارد. ما علاقه مندیم که فدراسیون های دو کشور در این زمینه ها همکاری خوبی داشته باشند.

وی گفت: ما در بسیاری از ورزش های سنتی سابقه طولانی داریم که یکی از آنها در قالب فدراسیون جهانی است. منطقه مبارزه در ایران سابقه ای در حدود 4000 سال دارد. حوزه دیگری که می خواهیم در آن با هم کار کنیم و جزو میراث فرهنگی ماست، چوگان است. چوگان می تواند پلی بین ایران و کشورهای اروپایی باشد. لهستان در پرورش اسب و ورزش سوارکاری نیز رکوردهای ارزشمندی دارد که می توانیم از تجربیات آنها استفاده کنیم.

وزیر ورزش و جوانان گفت: پروژه های ورزشی زیادی در ایران داریم که در دست ساخت هستند و در صورت علاقه سرمایه گذاران لهستانی می توانیم به صورت مشترک این پروژه ها را تکمیل کنیم.

سجادی گفت: ما علاقه مندیم در ایران از تولیدات داخلی مانند پوشاک، کفش و لوازم ورزشی استفاده کنیم. ما در حال حاضر پیشرفت قابل توجهی داشته ایم و آماده استفاده از تجربه و فناوری لهستان در این زمینه هستیم.

فاوکوفسکی: ورزش سوارکاری و پرورش اسب می تواند نقطه مشترک همکاری ایران و لهستان باشد

ماچی فاوکوفسکی سفیر لهستان با ابراز خرسندی از دیدار با سجادی گفت: در وزارت ورزش و جوانان حضور داریم تا اعلام کنیم که آماده همکاری و تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه ورزش و جوانان با ایران هستیم. ما همیشه عملکرد تیم های ایرانی را در عرصه بین المللی دنبال می کنیم و می دانیم که ایران در بسیاری از زمینه ها از جمله والیبال جایگاه بالایی در جهان دارد.

وی افزود: در زمینه های دیگر مانند فوتبال، کاراته و تکواندو هر دو کشور می توانند رشد کنند. هدف ما انعقاد تفاهم نامه ای بین دو کشور در حوزه ورزش و جوانان است و متن این تفاهم نامه قبل از سفر وزیر امور خارجه لهستان به ایران تهیه شده بود.

سفیر لهستان با اشاره به اظهارات سجادی مبنی بر لزوم همکاری دو کشور در زمینه ورزش همگانی، گفت: لهستان در 15 سال گذشته نتایج خوبی در عرصه ورزش همگانی به دست آورده است. آماده همکاری های گسترده دو کشور در زمینه ورزش همگانی و ورزش قهرمانی در قالب تفاهم نامه است. این همکاری می تواند در زمینه مربیگری و مدیریت ورزشی نیز صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه هایی مانند والیبال، فوتبال، سوارکاری و چوگان ظرفیت همکاری با ایران را داریم. اسب سواری و پرورش اسب می تواند زمینه مشترک خوبی برای همکاری دو کشور باشد. ما می توانیم در 5 تا 7 رشته ورزشی همکاری و تعامل داشته باشیم. امضای یادداشت تفاهم بین ایران و لهستان کاملاً عملی است.

فاووکوسکی در پایان گفت: عملکرد تنیسور جوان ایرانی در جام جهانی خیره کننده بود و این نتیجه را به جامعه ورزش ایران تبریک می گویم. ورزش ایران در مسیر درستی حرکت می کند.

* سجادی: در حال گسترش تعامل با کشورهایی هستیم که حوزه خوبی در حوزه ورزش دارند

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان به مناسبت دیدار امروز با ماسیج فایوکوفسکی سفیر لهستان گفت: امروز در جلسه دیگری که با سفرا داشتیم خوشبختانه نوبت به لهستان رسید. او یک سفیر بسیار فعال و ورزش دوست است. خیلی جالب است بدانید که او در ایران ورزش می کند و از خانواده اسب در ایران است. خانواده او نیز چوگان بازی می کنند. در گذشته می دانستیم که سفرا به رشته های مختلف ورزشی علاقه دارند و برخی فدراسیون ها هم خوش بین بودند و جام هایی به نام جام دیپلمات ها برگزار می کردند و این اتفاق خیلی خوبی است.

وی در خصوص نتایج دیدار با سفرا گفت: رویکرد جدید رئیس جمهور احیای ارتباطات بین المللی در حوزه های مختلف است. به عنوان مثال، آیا از فعالیت های جدید دولت در اوراسیا مطلع هستید؟ این اقدامات نوید روزهای خوب را می دهد. در راستای تحقق اهداف وزارت امور خارجه بر آن شدیم تا تعاملات ورزشی را با کشورهایی که زمینه همکاری بهتری دارند ادامه دهیم. بنا به درخواست چین با سفیر چین دیداری داشتیم. امروز به درخواست هر دو کشور رویدادهای ورزشی خوبی را با لهستان پیش بینی و تعیین کردیم.

وزیر ورزش و جوانان گفت: لهستان در چند رشته ورزشی پیشتاز است و از جایگاه خوبی در اروپا برخوردار است. اگر بتوانیم از اردوها و مسابقات آنها استفاده کنیم به نفع دو طرف است. البته سفیر لهستان پیشنهادهای دیگری هم داشت. او حتی در سرمایه گذاری های ورزشی پیشنهاد همکاری داد و علاقه خاصی به صنعت سوارکاری داشت و واقعیت این است که لهستان در این زمینه پیشتاز است. با لهستان هم در این زمینه نتایج خوبی داشتیم.

سجادی افزود: هدف ما نه تنها واردات، بلکه اصلاح نژادی خواهد بود. پرورش اسب، نگهداری، آموزش و آماده سازی در زمینه های مختلف از دیگر امکانات لهستان در این زمینه است. ورزش سوارکاری بسیار ارزشمندتر از فوتبال است. گردش مالی در این زمین بسیار بیشتر از فوتبال است. ما باید بخشی از وظایف و عقب ماندگی های خود را در این زمینه جبران کنیم. ما باید استقرار را جدی بگیریم. تا چند سال پیش قهرمانی پرش آسیایی وجود نداشت اما اخیراً در دستور کار قرار گرفت و رقبا امید بیشتری به آینده دارند. امیدوارم پیگیری های ما نشان دهد که این جلسات به نتایج خوبی منجر شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید