پرورش اسب اصیل کرد; هم ایجاد سلامت و هم ایجاد اشتغال / تاریخچه حضور «شبدیز» در ساختارهای ایران باستان.


ساعت: 12:16
تاریخ انتشار: 14/09/12
شناسه خبر: 1812016

ثبت جهانی اسب کرد گامی در توسعه صنعت اسب;

ورزش سوارکاری یکی از رشته های ایرانی اسلامی است که در کرمانشاه قدمتی طولانی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، اسب کرد از قدیم الایام نماد فرهنگی و تاریخی مردم کرد بوده و وجود آن همواره مایه مباهات خانواده ها بوده است.


اسب های کرد بر اساس شکل ظاهری و نوع پرورش به چهار نژاد جاف، افشاری، سنجابی و کلهر تقسیم می شوند اما نژاد کلهر در استان کرمانشاه پرورش داده نمی شود.


تصویر اسب تیره جاف نیز برای بسیاری از ایرانیان آشناست زیرا از دیرباز الگوی نقاشی های سنتی ایرانی بوده است.


نژادهای مختلف اسب کرد توانایی ویژه ای در پیمودن مسافت های طولانی و مسیرهای کوهستانی دارند و ویژگی های منحصر به فردی از جمله بدن قوی و عضلانی، سر بزرگتر و استخوان گونه های بیرون زده، فاصله بین دو استخوان فک در حلق دارند. سر و گردن قوی و عضلانی، سینه در جلو به میزان قابل توجهی عضلانی، سموم قوی و قوی، یال و دم کلفت و صاف، باهوش، مطیع و صبور است.


190daf5d 1c50 4840 b593 cb65cde15311 خبر خاکستری


طبیعتا با گسترش جمعیت اسب اصیل کرد در استان می توان به اشتغال و ثروت آفرینی چشمگیری دست یافت. به ویژه تأثیر این نژاد در توسعه گردشگری و گسترش ورزش سوارکاری می تواند ظرفیت قابل توجهی باشد.


سنگ شبدیز نماد اسب کرد در آثار باستانی تگبستان است

جلال عزیزی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: ورزش سوارکاری یکی از رشته های اسلامی ایرانی است که مورد توجه بزرگان دین ما بوده است.

معاون ورزش اداره کل جوانان و جوانان استان کرمانشاه با اشاره به خاستگاه اسب های کرد در استان افزود:


928e7ced 363d 4b52 9322 66134a670fd3 خبر خاکستری

وی گفت: استان کرمانشاه یکی از استان های دارای بیشترین تعداد اسب است و این نشان از علاقه مردم این دیار به اسب سواری دارد.

عزیزی با بیان اینکه با توجه به اینکه در حال حاضر پیست اسب سواری در استان کرمانشاه نداریم، بیشتر فعالیت های ما در زمینه «پرش» و «استقامت» است، گفت:


یک پیست سوارکاری تجاری در دهکده المپیک در حال ساخت است

وی همچنین گفت: با توجه به اهمیت ورزش سوارکاری، با پیگیری های مدیر کل ورزش استان، پیست سوارکاری در حال کار در دهکده المپیک در حال ساخت است که بخشی از آن زیرساخت است اما نیاز به احداث دارد. تکمیل شد تا تکمیل شود.”

عزیزی گفت: در سال های اخیر و قبل از شیوع تاج، مسابقات زیبایی اسب و گال برگزار شد و سوارکاران استان موفق به کسب مقام های برتر شدند.


77a4b741 fe82 470d a692 632a7b13f773 خبر خاکستری

وی با اشاره به بحث علمی ورزش سوارکاری افزود: شورای سوارکاری استان در بحث آموزش خوب عمل می کند و در دو سه سال اخیر کلاس های آموزشی سوارکاری با حضور مربیان مطرح کشوری برگزار می شود. ”

معاون ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه ادامه داد: با همکاری هیئت سوارکاری کلاس های عملی و تئوری در دهکده المپیک و باشگاه های بخش خصوصی برگزار می شود.


اقداماتی برای ثبت جهانی اسب کرد انجام شده است

نادر پرور در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز با بیان اینکه اقداماتی برای ثبت جهانی این اسب در حال انجام است. ر .رد وی گفت: این کار قابل انجام است و به زودی آن را خواهیم دید. این می تواند گام خوبی در توسعه صنعت اسب کردی باشد».


استان کرمانشاه بیشترین جمعیت اسب کرد را دارد

معاون سازمان کشاورزی جهاد بهبود دام کرمانشاه افزود: استان کرمانشاه بیشترین جمعیت اسب کرد را دارد و حدود یک هزار و 670 راس اسب کرد در استان از نظر فنوتیپ و شجره در شهرستان های استان موجود است.

وی از نمونه گیری خون و موی 145 راس اسب برای ژنوتیپ و ثبت خط خونی اسب های کرد از سال 97 خبر داد و تصریح کرد: 68 نمونه مربوط به سال 97 و 77 نمونه خون و مو در سال جاری از سوی موسسه برنامه ریزی شده است. تحقیقات در زمینه دامپروری در داخل کشور باید به آزمایشگاه مرجع خارج از کشور ارسال شود.


bcb3fd16 a27c 4884 b02c 5d0d194cd416 خبر خاکستری

پرور گفت: تمامی نمونه برداری ها توسط شرکت طرف قرارداد و مورد تایید پژوهشکده دام ایران بوده و تست ژنوتیپ 70 هزار آلل اسب باید مورد آزمایش قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: در شهرستان های کرمانشاه، گیلانغرب، خرسی، اسلام آبادغرب، پاوه، جوانرود، روانسر، سنقر و سنه 194 راس اسب در قالب 74 ​​واحد پرورش اسب روستایی وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: تمامی اسب های سوارکاری توسط فدراسیون سوارکاری، انجمن پرورش اسب کُرد، هیئت سوارکاری و سرپرست زنجیره ارزش اسب کرد استان و همچنین و برای آزمایش DNA


38417a3b a9cd 4aa2 9e05 aa1bfd8fd158 خبر خاکستری

این مسئول بیان کرد: برای همه اسب‌ها ابتدا با هزینه صاحبان اسب در داخل آزمایش ریزتراشه انجام دادیم، اما نمونه‌ها برای آزمایش ژنوتیپ به خارج از کشور ارسال می‌شود که البته هزینه آزمایش‌های ژنوتیپ در خارج از کشور پرداخت می‌شود. که برای هر اسب حدود 150 دلار است.

بر اساس گزارش ها مرصاد، توسعه باشگاه ها و مراکز پرورش اسب، رویدادهای ورزشی و توریستی، برگزاری بازارهای فروش و همچنین معرفی و فروش این نژاد در کشورهای دیگر می تواند ویژگی ها و امتیازات ویژه این نوع اسب را بیشتر نمایان سازد.


fd4eb211 4120 407f 8c38 e58f8d2eaed4 خبر خاکستری


طبیعتا با گسترش جمعیت اسب اصیل کرد در استان می توان به اشتغال و ثروت آفرینی چشمگیری دست یافت. به ویژه تاثیر این نژاد در توسعه گردشگری و گسترش ورزش های سوارکاری و چوگان نیز می تواند ظرفیت قابل توجهی باشد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید