تبیین فتنه 88 به روشن شدن ابعاد آن کمک می کند/ گفتگوی چهره به چهره می تواند نقطه قوت جمهوری اسلامی باشد


ساعت: 09:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۰
کد خبر: 1920949

سهیلی با بیان اینکه تبیین ماجرای فتنه 88 می تواند به روشن شدن تاریخ کمک کند، گفت: یکی از امتیازات خوبی که می تواند به نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود، گفت و گوی چهره به چهره مسئولان و مردم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی سهیلی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار صبح طوس؛ وی با اشاره به فتنه 88 و حماسه روز نهم گفت: در خصوص فتنه 88 تحلیل های زیادی وجود دارد و هر فردی از دید خود به این موضوع نگاه می کرد و مهمترین تحلیل آن تحلیل مقام معظم رهبری بود که متأسفانه ایشان فرمودند. ، با این تحلیل نادیده گرفته شد. خیلی زیاد بود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری چند ماه قبل از فتنه سال 88 موضوع چهره و منش جمهوری اسلامی را در بین دانشجویان مطرح کردند و فرمودند که چهره یک انقلاب را می توان با دستان مردمی که بازی می کنند از بین برد. در آن نقش داشته باشد و چهره انقلاب باقی بماند.


آغاز فتنه 88 تقابل دو جمهوری اسلامی بود

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه در دنیا در ظاهر جمهوری اسلامی داریم اما فقط نام آنها جمهوری اسلامی است و مهم شخصیتی است که جمهوری اسلامی باید داشته باشد، خاطرنشان کرد: قیام 88 زمانی که این دو جمهوری های اسلامی شخصیت و جمهوری اسلامی شخص مقابل هم ایستادند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری قبل از فتنه 88 مجدداً این موضوع را مطرح کردند و فرمودند با گذشت زمان محتوای یک انقلاب از بین می رود و اگر خود مردم دیر متوجه شوند، تغییر می کند، تصریح کرد: در فتنه 88 چه این شد که دو نفر از نیروهای جمهوری اسلامی به مصاف هم رفتند و فقط مربوط به یک دوره نبود، بلکه تقریباً 20 سال بود که روسای جمهور و مجلس گذشته به مصاف سایر نیروهای جمهوری اسلامی رفتند و باعث شد شورش بزرگ

سهیلی با اشاره به اینکه اقدامات این روسای جمهور و مجلس باعث گمراهی برخی افراد شده و دلیل اصلی این ناآرامی ها جنگ دو جمهوری اسلامی است که اتفاق افتاده و بسیاری از حقایق روشن شده است، اذعان داشت: روشن شدن موضوع 8 ماه طول کشید. جنبه های مختلف تاریخ و شناسایی عوامل زمینه ساز.


توضیحی در مورد جنجال فتنا 88 ممکن است به روشن شدن بهتر موضوع کمک کند

وی ادامه داد: تبیین موضوع فتنه 88 می تواند به روشن شدن تاریخ کمک کند و ضمن حفظ سرمایه های اجتماعی، می توانیم تهدید مردم در مقابل انقلاب اسلامی را به فرصت تبدیل کنیم و به دامان جمهوری اسلامی بازگردیم و بتوانیم دقیق تر عمل کنیم. آنها در واقع دارند

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه البته نقش رسانه های بیگانه و دخالت بیگانگان در شکل گیری این شورش تاثیرگذار بوده اما دلیل اصلی آن در داخل کشور بوده است، گفت: افرادی بودند که به سوالات مردم پاسخ می دادند. ، ابهامات و شبهات در زمان و یکی از اصلی ترین راه های مقابله با این مشکل، بحث و گفتگوی حضوری و مذاکره بود.


گفتگوی خصوصی منجر به معرفی مقصران اصلی آشوب شد

وی با تاکید بر اینکه جلسات گفتگوی چهره به چهره و کرسی های آزاد اندیشی به روشن شدن موضوع کمک کرد و مردم را از اغتشاشگران و بیگانگان جدا کرد، افزود: نقش اقناع، تبیین و تبیین همه مسائلی که پیش روی او قرار داریم، آن است. می تواند نقش موثری داشته باشد.

سهیلی با اشاره به اینکه باید به سمتی برویم که مردم را متقاعد کنیم که منطق درستی داریم و با استدلال از منطق قوی خود دفاع کنیم، تصریح کرد: در کنار همه عوامل موثر در فتنه 88 و شفاف سازی هایی که اتفاق افتاد، ظالمان و ظلم هایی که ضد ظلم کردند. کشورهای انقلابی و استکباری باعث شدند که مردم صفوف خود را از شورشیان و دشمنان خارجی جدا کنند و حماسه 9 روزه شکل گرفت.


وقتی شورش به وجود می آید، ریشه در ضعف و بی عملی ما دارد

وی همچنین بیان کرد: وقتی طغیان رخ می دهد ریشه در ضعف و کم کاری ما دارد و اگر نمی خواهیم قیام اتفاق بیفتد باید قوی باشیم تا دشمنان نتوانند در این زمینه ها خودی نشان دهند، در غیر این صورت می توانیم. به موقع این کار را بکنیم اگر بصیرت و تبیین و اقناع داشته باشیم حتماً عصیان و توطئه دشمن رخ خواهد داد.

این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه قطعاً دشمن پس از هر آشوب دقیق تر و قوی تر عمل خواهد کرد، تصریح کرد: دشمن تلاش می کند تا آشوب های پیچیده تری ایجاد کند تا مردم فریب شعارهای خود را بخورند و ما باید به نسبت پیچیدگی دسیسه ها و نقش ها. دانش و بینش لازم برای مقابله با دسیسه های مختلف را داشته باشد.


ناآرامی ها نشان می دهد که تبیین جهاد اعمال نشده است

وی با بیان اینکه شکل و روش فتنه ها در حال تغییر است و نمی توان با همان ابزار و روش قبلی با این فتنه ها مقابله کرد، تاکید کرد: مقام معظم رهبری بارها نسبت به جهاد هشدار داده اند و متأسفانه این فتنه ها نشان می دهد که این نشان می دهد که یک توضیح جهاد مورد نظر رهبری صورت نگرفت.

سهیلی با اشاره به اینکه جهاد تبیین به معنای استفاده از ابزارهای موجود برای حذف دشمن از صحنه است، تصریح کرد: باید بتوانیم صدا و پیام خود را به گوش مردم برسانیم در حالی که آنها بخشی از جامعه ایران هستند که با رسانه های بومی در ارتباط نیستند. آنها ندارند و ما هیچ راهی برای انتقال پیام به هیچ مخاطبی در داخل کشور نداریم.


باید ضعف رسانه ای کشور را برطرف کنیم

وی با تاکید بر اینکه باید ضعف رسانه ای خود را در داخل کشور برطرف کنیم، خاطرنشان کرد: برخی رسانه های داخلی محافظه کار بودند و داستان اول را انجام ندادند و در برخی موارد منفعلانه عمل کردند و به نظر می رسد اگر به صحت جهاد پی برده بودیم. توضیح داد و از ابزار توضیح به موقع، در زمان مناسب و به میزان استفاده کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه جهاد تبیین باید به معنای واقعی آن جدی گرفته شود و باید از روش ها و ابزارهای خوب استفاده کرد، گفت: در حالی که دشمنان با وجود تمام اختیارات رسانه ای که دارند، امکان تبلیغ چهره به چهره وجود ندارد. و نفس در برابر نفس


نماز جمعه یکی از ابزارهای مهم برای تبلیغات چهره به چهره است

وی با اشاره به اینکه تریبون نماز جمعه یکی از ابزارهای مهم تبلیغی چهره به چهره است، اذعان داشت: مقام معظم رهبری فرمودند مرکز فرهنگی هر شهری، امام جمعه است و رهبر این کانون امام جمعه است. که باید به درستی مورد استفاده قرار گیرد. و حتی ما مساجد و مواردی از این قبیل داریم که به نظر می رسد نتوانسته اند به درستی از این ابزار استفاده کنند.

سهیلی همچنین در پایان گفت: اگر می توانستیم از محراب، منبر، مسجد و دیگر هیأت های مذهبی نتیجه خوبی بگیریم، دیگر شاهد چنین آشوب هایی نبودیم.

مشروح مصاحبه رضا کفاشیان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید