استفاده از گوشت حاصل از کشتار غیرقانونی مساوی است با مرگ/ ذبح و شیوع گوشت الاغ آنقدر کم است که جای نگرانی ندارد.


ساعت: 09:22
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1893819

مدیر روابط عمومی سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه ذبح الاغ ها خبرساز شد، آن را یک شیطنت رسانه ای دانست و گفت: این موضوع به قدری کوچک است که جای نگرانی و ذبح غیرقانونی خارج از چرخه کشتارگاه وجود ندارد. مهم‌تر است و او فکر می‌کرد که استفاده از این گوشت‌ها مساوی با مرگ است.»

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی در پاسخ به این سوال که قتل غیرقانونی حیوانات منفور و غیر حلال و فروش آنها گفت: گزارش فروش اسب و الاغ به دست ما رسیده است اما این مشکل به قدری کم است که جای نگرانی برای مردم وجود ندارد و این گونه تخلفات به اشد مجازات خواهد رسید.


عوامل موثر بر قیمت گوشت / سوء استفاده عده ای سودجو

اما باید در نظر داشت که در سال های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی به دلیل نقدینگی و مشکلات تورمی به ویژه تورم جهانی در حوزه محصولات کشاورزی و جنگ در اوکراین که باعث افزایش قیمت مواد اولیه دامی، اولین اثر مستقیم این انگیزه های اقتصادی در قیمت گوشت خود را نشان داد و منجر به افزایش کشتار غیرقانونی در کشور شد.

دامپروری در ایران به دو صورت سنتی و صنعتی رواج دارد. در دامپروری سنتی حیواناتی مانند گوسفند با علوفه محلی و در دامپروری صنعتی به ویژه در پرورش گاو و مرغ خوراک دام از قبیل آرد، سویا و ذرت که درصد آن می باشد پرورش داده می شود. تعداد کمی از این مواد اولیه در داخل کشور تولید می شود و در این زمینه بیشترین مصرف مواد اولیه دامی از خارج وارد می شود.

بیشتر بخوانید:



10 نقطه ثابت غیرمجاز و چندین نقطه سیار تحویل و کشتار دام و طیور بسته شد.

پس از لغو ارز 4200 تومانی، هزینه دامپروری افزایش یافت، اما شاهد افزایش قیمت مرغ و گوشت گاو که وابسته به مواد اولیه وارداتی بود، نسبت به دام داخلی بیشتر شد و علیرغم اینکه دولت سیزدهم تمام هزینه های خود را بر عهده گرفت. تلاش برای واردات و افزایش عرضه گوشت که در این زمینه انجام شد و موفق شد، قیمت این کالای اساسی افزایش یافت.

مشکل جدیدی که به وجود آمد این بود که در این بین عده ای سودجو به دنبال سود بیشتر بودند و با اقداماتی مانند توزیع گوشت حیواناتی که گوشت آنها منزجر کننده است مردم را برای خرید گوشت مردد کردند تا اینکه رئیس سازمان دامپزشکی از مردم خواست که خرید گوشت از واحدهایی که کشتار خارج از فرآیند دامپزشکی اجتناب کردن

این در حالی است که استفاده از گوشت حیوانات منزجر کننده می تواند باعث ایجاد بیماری هایی مانند آبله، پا و دهان، هاری، آفت گاو زبان و سیاه زخم شود که به دلیل واکسیناسیون این بیماری ها در حیوانات حلال وجود ندارد و این بیماری ها می تواند باعث بروز بیماری شود. افزایش شدید هزینه های پزشکی که می توان با پیشگیری از آن از فشار بر اقتصاد کشور جلوگیری کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 91 درصد واکسن مورد نیاز دام در داخل کشور تولید می شود و حدود 50 میلیون دوز از 600 میلیون دوز مورد نیاز واکسن را وارد می کنیم، افزود: حدود 10.5 میلیارد دوز واکسن برای بخش طیور نیاز داریم. که 3.5 میلیارد تولید داخل و 7 میلیارد آن وارداتی است.

همه اینها در حالی است که این روزها خبر ذبح حیواناتی مانند اسب و الاغ بیشتر به چشم می خورد و مردم را حساس کرده تا جایی که معاون نظارت بر اماکن عمومی پایتخت از دستگیری عاملان ذبح و توزیع گوشت الاغ و اسب خبر می دهد. در یکی از دامداری ها در مناطق جنوبی تهران 50 کیلوگرم گوشت الاغ کشف شد که بازخورد زیادی در شبکه های اجتماعی داشت.

61cc0a82 31ca 4882 bd63 2238ac05504e خبر خاکستری


برخورد با ذبح غیرمجاز دام با گوشت حلال خارج از چرخه سازمان دامپزشکی

امین اسدی معاون وزیر و مدیر روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص به شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: موضوع اصلی که آقامیری به آن پرداخته است. قتل غیرقانونی دام های حلال گوشتی از چرخه سازمان دامپزشکی خارج شده اند و ذبح و فروش دام با گوشت منفور آنقدر کم است که باعث نگرانی مردم شود و این خبر ناپسند رسانه ای شد.

وی تخلف و احتمال آن را بسیار ناچیز ارزیابی کرد و تاکید کرد: دستگاه های قضایی با این گونه تخلفات برخورد قاطع می کنند و جای نگرانی وجود ندارد.

اسدی تصریح کرد: امروز به دلیل بیماری های شایعی مانند تب کریمه کنگو که جان 7 نفر از هموطنان را گرفت، حساسیت ما نسبت به کشتار غیربهداشتی کنار جاده ها افزایش یافته و اشاره به تازه تر بودن این گوشت منعکس شده است.


تشکیل ستاد ملی مبارزه با کشتار غیرقانونی

وی تصریح کرد: ستاد ملی مبارزه با قتل غیرقانونی ما برای جلوگیری از قتل های خارج از چرخه این سازمان راه اندازی کردیم.

وی تاکید کرد: هدف اصلی این ستاد پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام است که پس از ذبح در بدن دام پنهان می شود مانند تب کریمه کنگو. اگر حیوانی خارج از چرخه ذبح شود، باید مراحلی مانند نگهداری لاشه را در دمای 0 تا 4 درجه به مدت 24 ساعت طی کند.

این کارشناس دامپروری ادامه داد: در کشتارگاه ها باید این موارد رعایت شود اما لاشه گرمی که در خیابان کشته شد صرف نظر از شرعی بودن یا نبودن ذبح و حلال یا حرام بودن آن به دلیل عدم نظارت بهداشتی، احتمال انتقال بیماری از حیوان به انسان را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: فرآیند پیش سردسازی و رعایت مقررات قانونی کشتار منجر به از بین رفتن عوامل بیماری زا به دلیل تغییر پارامترهای گوشت می شود که این مهم ترین عامل عدم اطمینان در مورد کشتار خارج از کشتارگاه است.


استفاده از گوشت حاصل از کشتار غیرقانونی مساوی با مرگ است

وی گفت: به شما اطمینان می دهم هیچ بیماری از تیغ سازمان دامپزشکی کشور خارج نمی شود و گوشتی که با مهر و نشان این سازمان به دست مردم می رسد و قابل ردیابی است با خیال راحت برای همه مردم عزیز قابل استفاده است. ایران”.

اسدی در نهایت گفت که گوشت قتل های غیرقانونی در خیابان ناسالم ترین گوشت است و به دلیل تماس مستقیم با هوا منبع ویروس، میکروب و باکتری خواهد بود از مردم خواست از خرید آن خودداری کنند. گوشت خارج از چرخه نظارت باید از مصرف آن اجتناب کرد زیرا می تواند افراد را به بیماری های کشنده ای مانند تب کریمه کنگو مبتلا کند.

دیدگاهتان را بنویسید