توضیح نخست وزیر انگلیس درباره انتقال پول به ایران با هواپیما

ساعت: 07:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۷
کد خبر: 1785275

نخست وزیر انگلیس گفت: پرداخت بدهی این کشور به ایران از طریق انتقال مستقیم نقدی بسیار پیچیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایندیپندنت، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در یک سخنرانی گفت که پرداخت بدهی این کشور به ایران از طریق انتقال مستقیم نقدی بسیار پیچیده و چالش برانگیز است.

جانسون در پاسخ به جرمی هانت، نماینده مجلس عوام و وزیر امور خارجه اسبق انگلیس که خواستار انتقال وجه نقد از طریق هوایی به تهران شده بود، گفت: قطعاً قابل تامل است، اما عوارض زیادی وجود دارد.

یکی از بزرگترین بدهی های خارجی به ایران در کمتر از شش ماه 43 خواهد بود. این بدهی مالی قرار است توسط ایران به انگلیس پرداخت شود و شامل قرارداد تسلیحاتی لندن و تهران در دهه 1970 می شود که بر اساس آن وزارت دفاع انگلیس 1500 دستگاه تانک و 250 خودروی زرهی به ایران فروخت، اما با انقلاب ایران، لندن به ایران رسید. از تعهدات خود عدول کرده و هنوز به وعده خود عمل نکرده است.

جمعه گذشته علی باقری معاون وزیر امور خارجه ایران در پایان سفر خود به لندن اعلام کرد که دیدارهای وی باعث نزدیک شدن نمایندگان سیاسی دو کشور شده است اما بین روابط عادی فاصله وجود دارد. مذاکره کننده اصلی هسته ای ایران گفت که بریتانیا راه هایی برای پرداخت 400 میلیون و 400 میلیون پیشنهاد داده است که ایران هنوز آن را نپذیرفته است. باقریکانی گفت: هنوز در این زمینه به جمع بندی نهایی نرسیده ایم و در بازگشت به تهران بحث را ادامه خواهیم داد و امیدوارم در آینده نزدیک به جمع بندی نهایی برسیم.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا نیز در روز دوم آوریل بر اهمیت مطالبات پرداختی به ایران تاکید کرد و گفت باید راهی برای مقابله با این مشکل پیدا کنیم. او به تایمز لندن گفت: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که باید این بدهی را بپردازیم و راهی برای پرداخت آن به ایران پیدا کنیم. والاس اولین مقام دولتی لندن بود که در سپتامبر گذشته بدهی چهار دهه را به رسمیت شناخت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید