جزئیات آزادسازی برخی از پول های بلوکه شده در عراق / واریز 2.5 میلیارد دلاری به حساب ایران در بغداد / در حال حاضر امکان انتقال پول به داخل کشور وجود ندارد.

جزئیات آزادسازی برخی از پول های بلوکه شده در عراق / واریز 2.5 میلیارد دلاری به حساب ایران در بغداد / در حال حاضر امکان انتقال پول به داخل کشور وجود ندارد.

روز جدید یکی از اعضای هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: پرداخت دو مرحله است. ابتدا وزارت برق عراق باید پول را به این حساب واریز کند و سپس با بانک مرکزی عراق مذاکره شود تا بتوانیم این پول را در ایران واریز کنیم.بنابراین پرداخت به معنای واریز این پول در کشور نیست. .

سیدحمید حسینی در خصوص اعلام آمادگی وزارت برق عراق مبنی بر آمادگی کامل این وزارتخانه برای پرداخت کامل بدهی ایران، گفت: ما در عراق حسابی برای وزارت برق عراق باز کرده ایم تا بدهی خود را به این حساب پرداخت کند. ” او به آن حساب بدهکار بود. او اصلاً هیچ یک از این پول ها را پرداخت نکرده بود که حالا می گوید به این حساب واریز می کند، اما این پرداخت به این معنا نیست که بتوانیم این پول را از عراق خارج کنیم.

وی ادامه داد: وزارت برق عراق می گوید به حسابی که در آن وزارتخانه برای دریافت برق از ایران راه اندازی شده بدهکار است، اما دخالتی در این موضوع ندارد که ایران نمی تواند این پول را برداشت کند و می گوید با این حساب موافق است. بانک مرکزی عراق.”

وی افزود: «این توافقی بود که ما با عراقی‌ها برای باز کردن حساب در این کشور برای پرداخت هزینه برق و گاز انجام دادیم، اما این به معنای تسهیل پرداخت بدهی‌هایمان نیست». وزارت برق عراق باید 3 تا 3.5 میلیارد دلار دیگر به این صورتحساب بپردازد که از صادرات برق و گاز ایران به عراق تامین می شود. خوب است که این پول پرداخت شده است، اما باید راه هایی پیدا کنیم تا بتوانیم پولی را که در این حساب به نام خودمان است و به آن واریز می شود، برداشت کنیم.

حسینی خاطرنشان کرد: پرداخت پول دو مرحله دارد: ابتدا وزارت برق عراق باید پول را به این حساب واریز کند و سپس با بانک مرکزی عراق مذاکره شود تا بتوانیم این پول را در ایران واریز کنیم. ” بنابراین پرداخت به معنای واریز این پول در کشور نیست.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: مشخص نیست بانک مرکزی و مسئولان با چه مکانیزمی این پول را از دولت عراق دریافت خواهند کرد. زیرا مذاکرات ادامه دارد. وقتی صادرات برق ما به عراق کاهش می یابد، بلافاصله هیئت های عراقی به ایران می آیند. صادرات برق و گاز ما به عراق به شدت از 52 میلیون متر مکعب در روز به 8 میلیون متر مکعب در روز کاهش یافته است.

وی افزود: دلیل این امر بدهی عراق به ایران و همچنین کمبود در داخل است. قرارداد ما کاهش صادرات در زمستان بود. دولت عراق تحت فشار عمومی برای قطع 3000 مگاوات برق در عراق است. گازوئیل در قطعاتی که به شدت آلوده هستند استفاده می شود. برای پاسخ به افکار عمومی مصاحبه می کنند و می گویند ما مشکلی برای پرداخت بدهی نداریم اما پرداخت به معنای پرداخت نیست. وضعیت مالی عراق امسال بهتر است و ماه گذشته 7 میلیارد دلار نفت فروخت و می تواند بدهی خود را پرداخت کند.

حسینی همچنین خاطرنشان کرد: امیدوارم مذاکرات در برجام به جایی برسد که برای عملکرد عادی و دریافت پول برقی که می دهیم با این مشکلات مواجه نشویم. آمریکایی ها بخشیدند، مصاحبه کردند و گفتند مشکلی برای پول عراق نداریم. باز هم عراق به بهانه تحریم با ما بازی می کند. امیدوارم با مذاکرات برجام از این مشکلات خلاص شویم.

دیدگاهتان را بنویسید