تولید 185 هزار تن چغندر قند در تربت حیدریه


ساعت: 09:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1903810

محمدی گفت: منطقه تربت حیدریه و به ویژه جلگه رخ این منطقه یکی از مناطق مستعد در تولید چغندرقند است و پیش بینی می شود امسال 185 هزار تن محصول از اراضی زیر کشت پاییزه برداشت شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین محمدی مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه در گفت و گو با صبح طوس؛ وی گفت: سطح زیر کشت چغندرقند در این شهرستان 3 هزار و 100 هکتار و میانگین تولید 60 تن در هکتار است و پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت، میزان تولید به 185 هزار تن برسد.

وی افزود: تربت حیدریه و به ویژه جلگهرخ یکی از پتانسیل های خوب کشاورزی استان در منطقه غغندرقند است و با توجه به اصلاح روش آبیاری توانسته ایم 23 هزار هکتار از اراضی را تحت فشار آبیاری نوین قرار دهیم. و در این راستا مقام اول استان را کسب کرده ایم.

محمدی تصریح کرد: در سطح چغندرقند 1450 هکتار آبیاری به صورت نواری و 750 هکتار به صورت بارانی انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه کشت چغندرقند را به دو صورت بذر و بذر در این منطقه عنوان کرد و گفت: روش کشت بذر بهاره و پاییزه و کاشت بذر در بهار اسفند در خزانه انجام می شود. ماه مه و ژوئن بسته به آب و هوا، نهال ها به داخل زمین منتقل می شوند و در ماه های اکتبر و نوامبر برداشت می شوند.

محمدی افزود: در کشت پاییزه، بذر در آذر و آذر در خزانه کاشته می شود، نهال ها در اسفند ماه به زمین منتقل می شوند و محصول در تیرماه برداشت می شود.

وی کشت غالب در تربت حیدریه را بذر دانست و گفت: زمان کاشت در فرادین و اردیبهشت و در مهر و آبان محصول برداشت می شود.

محمدی تصریح کرد: استفاده از بذر چغندر به میزان یک سوم باعث کاهش مصرف بذر شد و با این کار کاهش سرمازدگی، حفظ آب و کنترل علف های هرز را شاهد بودیم.


تمایل کشاورزان به کاشت محصولات زراعی

معاون بهبود زراعی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: چغندر قند یکی از پتانسیل های تولید در استان است، در مجموع 7 کارخانه در این استان روزانه 17 هزار تن چغندر نیاز دارند و همچنان با کمبود شکر مواجه هستیم.

ساربان تصریح کرد: با توجه به اینکه چغندرقند اساس بخش کشاورزی است که در هر متر مکعب آب حدود 5 و نیم کیلوگرم چغندر تولید می کند، اما در سال های اخیر به دلیل محدودیت های پیش رو در تامین و جمع آوری منابع آبی و با بهبود قیمت این نوع محصول، بسیاری از کشاورزان تمایل به کشت محصولات کم آب و با ارزش اقتصادی بالا دارند.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی یکی از محصولاتی است که با کمترین آب می تواند رشد کند و محصول خوبی داشته باشد به همین دلیل بسیاری از کشاورزان تمایل زیادی به کشت گیاهان دارویی دارند اما باید توجه داشت که خشکسالی در این بخش نیز وجود دارد. مانند سایر بخش های کشاورزی صدمات و خساراتی بر جای گذاشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید