تولید 10 درصد شکر کشور در خراسان رضوی/ ایجاد 350 شغل مستقیم در کارخانه قند تربت حیدریه


ساعت: 09:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907675

عضو هیئت مدیره صنایع همگن خراسان رضوی اعلام کرد؛

اژدری میزان تولید شکر در کارخانه های قند خراسان رضوی را 150 هزار تن در سال ذکر کرد و گفت: این رقم معادل 10 درصد تولید کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; احسان ازدری عضو هیئت مدیره صنایع همگن خراسان رضوی شب گذشته در بازدید رسانه ای از کارخانه قند آستان قدس رضوی در تربت حیدریه افزود: 20 درصد تولید استان به کارخانه قند تربت حیدریه اختصاص دارد. .

وی با بیان اینکه قدمت کارخانه قند تربت حیدریه به سال 1329 ه.

مدیرعامل کارخانه نیشکر تربت حیدریه گفت: با وجود قدمت طولانی، هر ساله هزینه های زیادی برای ارتقای تجهیزات و امکانات کارخانه صرف می شود و یک نمونه از نتایج آن این است که این کارخانه یکی از صنایعی محسوب می شود که این کار را انجام نمی دهد. آسیب رساندن به محیط زیست در کنار

عضدری تصریح کرد: به این دلیل که در فاصله سال های 93 تا 98، 20 میلیارد تومان برای اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب هزینه شده است و به همین دلیل از سال 1378 این کارخانه دیگر جزو صنایع آلاینده محسوب نمی شود.

وی گفت: علاوه بر این خودمان 11 مگاوات برق تولید می کنیم و امسال 36 میلیارد تومان هزینه ارتقای قطعات کارخانه شد و در نتیجه در رتبه پنج شرکت برتر کشور از نظر میزان تولید قرار داریم. راندمان تولید، درصد عملکرد و کیفیت.”

مدیرعامل کارخانه قند تربت حیدریه در ادامه به میزان اشتغالزایی و ظرفیت تولید این کارخانه اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون برای 350 نفر به صورت مستقیم و برای 5 هزار نفر غیرمستقیم در قالب 1700 پیمانکار، کشاورز و بازرگان ایجاد اشتغال کرده ایم.

عضدری مصرف روزانه این کارخانه را 3000 تن شکر چغندر اعلام کرد و گفت: این رقم معادل 100 درصد ظرفیت اسمی است و فصل کاری ما از آبان ماه شروع شده و تا بهمن ماه ادامه دارد و تا 25 روز پیش هفتاد و دومین فعالیت خود را به پایان رساند. 70 تن شکر چغندر دریافت کردیم که 100 درصد تولید استان و 30 درصد از سایر نقاط کشور خرید کردیم.

وی بیان کرد: بر این اساس از ابتدای فصل کاری امسال 65 هزار تن چغندر جذب کرده ایم که 55 تن آن برای تولید شکر مصرف شده است.

مدیرعامل کارخانه قند تربت حیدریه میزان تولید شکر در سال گذشته را 75 هزار تن اعلام کرد و افزود: 35 هزار تن آن از چغندرقند و 40 هزار تن شکر خام است که با دولت هماهنگ شده است.

اژدری همچنین گفت: امسال تاکنون 18 هزار تن شکر از پالایشگاه قند خام و 7 هزار و 500 تن از کارخانه چغندر قند تولید کرده ایم و درصددیم تا پایان فصل کاری 200 هزار تن چغندر را نصف کنیم. که از محل تعهد و تعهد خودمان است مابقی از مناطق غربی کشور و پیمان آزاد تامین می شود.

عضو هیئت مدیره صنایع همگن خراسان رضوی در ادامه به چالش ها و مشکلات کارخانجات چغندرقند اشاره کرد و تصریح کرد: در خراسان رضوی با چالش بزرگ خشکسالی و کمبود آب مواجه هستیم و به همین دلیل چشم انداز خوبی برای این کار نمی بینم. آینده این واحدهای تولیدی».

ازدری اضافه کرد: برای حل مشکل باید سیستم آبیاری مزارع چغندرقند به روز شود چرا که اگر این اتفاق نیفتد تولید ما فقط به شکر خام بستگی دارد.

وی گفت: البته اتفاق بد دیگری نیز در حوزه تولید رخ داده است و آن حضور دلالان چغندر قند است.

اژدری همچنین گفت: مشکل دوم کمبود نقدینگی بین 500 تا 600 میلیارد تومان در فصل خرید چغندر است چرا که بانک ها به سختی به تولیدکنندگان تسهیلات می دهند.

وی افزود: اهمیت این موضوع زمانی برای مسئولان بالادستی کشور مشخص می شود که بدانند به تنهایی ما در تربت حیدریه 100 میلیارد تومان کمک نقدی و بذر اصلاح شده خارجی برای جذب کشاورزان به آنها داده ایم. پایه مالی در طول تولید محصول و آن را پاکسازی کرده اند.» خرید چغندر قند را به تعویق انداخته ایم.

ازدری به مشکل سوم اشاره کرد و افزود: در حالی که باید شکر سفید را کیلویی 18 هزار تومان بفروشیم نرخ صنفی 21 هزار و 900 تومان است اما دولت این نرخ را قبول ندارد و باید از دولت تبعیت کنیم.

وی توضیح داد: بدتر از آن این است که دولت قیمت شکر خام را کیلویی 550 تومان اعلام کرد که البته به 730 تومان افزایش یافت اما انجمن صنفی ما پیشنهاد داد که کیلویی 1850 تومان باشد و تفاوت این دو نرخ. نیز بزرگ است

مدیرعامل کارخانه قند تربت حیدریه در بخشی دیگر گفت: اگرچه محصول اصلی ما شکر در بسته بندی های مختلف است، اما سالانه 10 هزار تن ملاس و ملاس یا خوراک دام تولید می کنیم و همچنین اولین شرکتی هستیم که در آستان قدس وارد می شویم. بازار سهام

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید