تکنولوژی خیره کننده جام جهانی 2022 قطر

پس از استفاده موفقیت آمیز از فناوری کمک داور ویدیویی (VAR) در جام جهانی 2018، جانی اینفانتینو، رئیس فیفا در یک رویداد اعلام کرد که فیفا تمام تلاش خود را برای استفاده از پتانسیل صنعت فناوری در فوتبال و بهینه سازی کمک داور سیستم ویدیویی در این کشور انجام می دهد. در سال‌های اخیر، فیفا فناوری‌های بیشتری را به فوتبال معرفی کرده است تا نه تنها تماشای مسابقات را لذت‌بخش‌تر کند، بلکه حواشی اطراف داوران را نیز کاهش دهد.

به گزارش تارنمای رسمی فیفا، این فدراسیون با همکاری آدیداس و تعدادی دیگر از شرکای تجاری از جمله کارگروه نوآوری عالی و ارائه‌دهندگان خدمات مبتنی بر فناوری‌های روز، توانسته است پیشرفت‌های قابل‌توجهی در عملکرد سیستم کمک داور ویدیویی ایجاد کند. . یکی از مهم ترین پیشرفت های این سیستم اضافه شدن فناوری کمین نیمه اتوماتیک است.

فناوری کمین نیمه خودکار از 12 دوربین ردیابی حرکت ویژه نصب شده در زیر سقف ورزشگاه استفاده می کند. این دوربین ها توپ فوتبال را 50 بار در ثانیه و 29 نقطه روی بدن بازیکنان می گیرند تا موقعیت آنها در زمین را با دقت بسیار بالایی محاسبه کنند. 29 امتیاز مورد بحث شامل تمام اندام های فوقانی و تحتانی بدن بازیکن می شود که بر روی تنظیم تاثیر می گذارد.

تکنولوژی خیره کننده جام جهانی 2022 قطر

الرحله توپ رسمی جام جهانی 2022 آدیداس با اجرای دقیق تر فناوری کمین نیمه اتوماتیک موثر است. این توپ به داور کمک می‌کند تا کمین‌های میلی‌متری را تشخیص دهد، زیرا دارای حسگر IMU (واحد اندازه‌گیری اینرسی) است. این سنسور که در مرکز توپ قرار می گیرد، اطلاعات مربوط به توپ را 500 بار در ثانیه به دستیاران ویدئویی داورانی که در اتاق مخصوص حضور دارند ارسال می کند و نقطه برخورد توپ را با دقت بالایی تشخیص می دهد.

فناوری آفساید نیمه خودکار با ترکیب داده‌های ردیابی حرکت بدن بازیکن با داده‌های حسگر IMU در توپ و در نهایت اعمال مدل‌های هوش مصنوعی روی آن داده‌ها، هشداری را به کمک داور ویدیویی ارسال می‌کند. این کمک داوران پس از دریافت سیگنال، دوربین ها و داده ها را به دقت بررسی کرده و تصمیم نهایی را می گیرند. پس از تصمیم گیری نهایی به داوری که در مرکز زمین حضور دارد اطلاع داده می شود.

برای بررسی آفساید، کمک داوران ویدیویی به محل برخورد توپ و آفساید مشکوک نگاه می کنند که به طور خودکار توسط سیستم بر اساس جایی که بازیکن در زمین است ترسیم می شود. کل این فرآیند فقط چند ثانیه طول می کشد و تصمیم نهایی برای کمین را بسیار سریع تر و دقیق تر می کند.

تکنولوژی خیره کننده جام جهانی 2022 قطر

پس از تایید آفساید توسط کمک داوران ویدیویی و همچنین داور، داده های موقعیت یابی دوربین های مورد استفاده برای تصمیم گیری در مورد آفساید به یک انیمیشن سه بعدی تبدیل می شود که با دقت بالایی مکان اعضای بدن بازیکن را در زمین نشان می دهد. وقتی توپ را لمس می کند.

این انیمیشن سه بعدی که همیشه بهترین زاویه دید ممکن را در هر موقعیت کمینی ثبت می کند، روی صفحه نمایش بزرگ ورزشگاه و همچنین تلویزیون زنده نمایش داده می شود تا همه کسانی که فوتبال تماشا می کنند به واضح ترین شکل ممکن از علت کمین مطلع شوند. .

فیفا می گوید که مدت ها قبل از شروع جام جهانی 2022، عملکرد سیستم آفساید نیمه اتوماتیک و سنسور توپ الراحله را در چندین رویداد آزمایشی و تعدادی از مسابقات رسمی از جمله جام عرب 2021 با موفقیت آزمایش کرده است. و جام جهانی باشگاه ها در سال 2021. در طول این مسابقات، فناوری جدید فیفا توانست به داوران کمک کند تا در زمان کمتری نسبت به معمول تصمیمات دقیق تری در مورد موقعیت های آفساید بگیرند.

تکنولوژی خیره کننده جام جهانی 2022 قطر

داده های جمع آوری شده در آزمون های آنلاین و آفلاین توسط آزمایشگاه ورزشی MIT تجزیه و تحلیل و تأیید شد. فیفا می گوید محققان گروه TRACK در دانشگاه ویکتوریا فناوری نظارت بر حرکات بدن را بر اساس داده های علمی تأیید کرده اند.

گروهی از محققان موسسه فدرال فناوری زوریخ (ETH Zürich) تحقیقات گسترده ای در مورد مزایای سیستم نظارت چند دوربینه فیفا انجام داده اند و فدراسیون بین المللی فوتبال در نظر دارد به انجام آزمایش های مختلف این سیستم ادامه دهد تا فوتبال جذاب تر شود. با استفاده از فناوری های جدید

فیفا تمامی اطلاعات مربوط به فناوری آفساید نیمه اتوماتیک و سنسور مورد استفاده در توپ را در اختیار تیم های حاضر در جام جهانی 2022 قرار داده است.

جام جهانی 2022 امشب با دیدار قطر و اکوادور آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید