ثبت رکورد جدید سود بین بانکی: 23.36 درصد درآمد

ثبت رکورد جدید سود بین بانکی: 23.36 درصد درآمد

نرخ بین بانکی در 9 آوریل به 23.36 درصد رسید که نسبت به هفته های پایانی سال گذشته افزایش یافته است.

بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی از تغییرات نرخ بین بانکی در هفته منتهی به 18 فروردین 1402، این نرخ با 0.22 واحد درصد افزایش نسبت به هفته پایانی اسفندماه سال گذشته به 23.36 درصد رسید.

روند افزایشی نرخ های بین بانکی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد. از هفته منتهی به 9 آذر نرخ بین بانکی وارد کانال 21 درصدی شد و تا هفته منتهی به 29 بهمن در همین کانال در نوسان بود اما از 6 بهمن ماه این نرخ رکورد جدیدی در کانال 22 درصدی ثبت کرد و اکنون این درصد در کانال 23 درصد نوسان دارد.

بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ بین بانکی، این نرخ را از 14 به 22 درصد به 17 تا 24 درصد افزایش داد. با این حال نرخ بین بانکی باز هم به سقف کریدور جدید خود نزدیک می شود و باید دید آیا بانک مرکزی اجازه می دهد از این سقف عبور کند یا خیر.

نرخ بین بانکی چقدر است؟

بانک ها ممکن است در دوره های مالی کوتاه مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی مواجه شوند. اگر بانکی کسری نقدینگی دارد، باید آن را با استقراض جبران کند تا به حد نصاب برسد. برای اینکه بانک ها برای حل این مشکل نیازی به بانک مرکزی نداشته باشند، بازاری به نام بازار بین بانکی ایجاد کرده اند که در آن به یکدیگر وام می دهند. اکثر وام های بین بانکی سررسید کوتاه مدت یک هفته یا کمتر دارند. اعطای وام متقابل توسط بانک ها بر اساس نرخ بهره است که به آن نرخ بین بانکی می گویند.

دیدگاهتان را بنویسید