ثبت معاملات طلا در سامانه مودیان نیازی به ثبت اطلاعات مصرف‌کننده ندارد/ لزوم شفاف‌سازی درخصوص سامانه جامع تجارت



نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آژانس اطلاعات وزارت امور خارجه در رابطه با موضوع ثبت اطلاعات خرید و فروش طلا سیستم معاملاتی کامل وی گفت: این مشکل مختص پایانه های فروشگاهی است و ربطی به کل سیستم معاملاتی ندارد. بر این اساس معاملات طلا و جواهرات باید در «سامانه جامع مؤدیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاه» ثبت شود.

وی ادامه داد: این یک عملیات اجرایی مربوط به سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی است که قرار بود از تیرماه 1402 اجرا شود که طبق اعلام اداره دارایی زمان آن تغییر و به تاریخ 10/1/1402 موکول شد. از این تاریخ این سامانه در زمینه معاملات طلا فعال می شود و خرید و فروش طلا و جواهرات باید توسط شرکای تجاری ما در این سامانه به صورت الکترونیکی ثبت شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: شایعاتی مبنی بر اینکه باید هویت شخصی افراد در این سامانه مشخص شود در رسانه ها منتشر شد که صحت ندارد و هیچ اجباری برای ثبت اطلاعات کاربر نهایی در این سامانه وجود ندارد و این مشکل اختیاری و اختیاری.. در سامانه کامل معاملاتی کلیه مشخصات هویتی کاربر اعم از کد ملی، شماره تلفن، آدرس و … باید وارد سامانه شود اما در سامانه مودیان چنین الزامی وجود ندارد.

بذرافشان بیان کرد: موضوع ثبت معاملات طلا مصوب مجلس و اجرای آن نیز در اداره دارایی است. کلیه فعالان صنفی طلا باید در این سامانه ثبت نام کرده و خرید و فروش خود را به صورت الکترونیکی در این سامانه اعلام کنند.

وی در خصوص اهداف ثبت اطلاعات در این سامانه گفت: یکی از اهداف بیان شده برای این کار شفاف سازی معاملات طلا است. شایعات متعددی مبنی بر مالیات بر درآمد این سامانه به گوش می رسد، اما هنوز صحبتی درباره آن نشده و شرایطی نیز در این خصوص اعلام نشده است. یکی از وظایف این سامانه این است که در آینده سوالات مربوط به ماده 69 در خصوص تنظیم اظهارنامه ارزش افزوده و تنظیم اظهارنامه نتایج مالیاتی همکاران ما در این سامانه ثبت شود تا از دوباره برای اظهارنامه مالیاتی حاضر شده و اظهارنامه های ما را در همان سامانه پر کنید. قسمت دیگر مربوط به ارسال لیست معاملات ماده 169 در خصوص تنظیم اظهارنامه مالیاتی سالانه می باشد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص اینکه آیا ثبت اطلاعات در این سامانه واقعا به شفافیت معاملات طلا کمک می کند، گفت: بالاخره اینها قوانینی است که شورای اسلامی وضع کرده و معتبر است.

بذرافشان با بیان اینکه معرفی این سامانه باعث سردرگمی برخی از همکاران و حتی افکار عمومی شده است، اظهار داشت: در همین راستا حدود یک ماه است که کلاس های آموزشی برای همکاران خود در اتحادیه تهران برگزار می کنیم تا از عملکرد و نحوه انجام آن مطلع شویم. از این سیستم توجیه شود. معرفی این سامانه سوالات و ابهامات زیادی را هم در بین افراد جامعه و هم در بین همکاران ما به وجود آورده است که باید در این زمینه روشن شود. و انجام آن در سیستم ضروری است.

وی با بیان اینکه نظام کل معاملات نیازمند یک سری اصلاحات است، گفت: این اصلاحات مستلزم برگزاری جلسات کارشناسی و آماده سازی بسترهایی با حضور مسئولان این صنعت در جلسات متعدد است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اجباری شدن ثبت اطلاعات در سامانه جامع معاملات طلا و جواهر گفت: برخی از مردم همچنان در این مورد تردید دارند و می گویند ممکن است در آینده با مشکل مالیاتی مواجه شویم، بنابراین ضروری است رسانه ها و صداوسیما باید در این زمینه آموزش های لازم را به مردم و همکاران ارائه دهند. ضمناً لازم است سازمان امور مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی جلساتی را در خصوص نظام کلی معاملات با همکاران و با فرهیختگان این شعبه برگزار کند.

بذرافشان با بیان اینکه ورود سامانه های کسب و کار و سامانه مودیان موجب سردرگمی مردم شده است، گفت: در حال حاضر چون ذهنیت مردم نسبت به سامانه ها درست نیست، می گویند می تواند در دریافت اطلاعات ما مشکل ایجاد کند و این مشکل دلایلی دارد. که مردم از خرید طلا و سکه خودداری کردند و به جای اصناف طلا، بازار به سمت بازارهای بدون صنف رفت و طلا و سکه به صورت آنلاین خرید و فروش شد.

وی در این خصوص هشدار داد: افراد خارج از سندیکاها که هویت درستی ندارند، بدون پرسیدن هویت افراد اقدام به معامله می کنند و همین امر باعث شده این دلالان در بازار طلا به مردم خسارت مالی وارد کنند. در مواردی که به آن ها اشاره شد، مشاهده کرده ایم که افرادی سکه یا طلای غیرضرابی را که به صورت آنلاین خریداری شده اند، خریداری می کنند که ارزشی متفاوت از قیمت فروشنده دارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در چنین مواقعی مردم برای پیگیری موضوع به اتحادیه ما مراجعه می کنند اما از آنجایی که طلا و سکه توسط افرادی که عضو اتحادیه نیستند خریداری شده است، نمی توانیم مشکلات مردم را پیگیری کنیم. .

بذرافشان در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین باید در اسرع وقت اطلاع رسانی دقیق صورت گیرد و اتحادیه طلا و جواهر و جواهر تهران آمادگی دارد جلسات کارشناسی در این خصوص برگزار کند و بسترهایی را برای مردم و فعالان این حوزه فراهم کند.


آیا این خبر مفید بود؟