گمرک به تمامی تعهدات خود در خصوص الحاق به سامانه جامع تجارت عمل کرده است/ 31 مرداد آخرین فرصت برای تکمیل الحاق به سامانه جامع تجارت است.


ساعت: 10:18
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883431

سخنگوی گمرک در گفت و گو با راه دانا تاکید کرد؛

سخنگوی گمرک با تاکید بر اینکه گمرک فاقد انبار است و انبارها تنها برای اظهار کالا نیاز به ارائه فاکتور انبار به گمرک دارند، گفت: شاخص گمرکی تکلیفی است که معاون اول محترم رئیس جمهور به همه دستگاه ها ابلاغ کرده است و شش تکلیف انجام شده است. در این راستا مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر، راه دانا; در تعریف سامانه جامع معاملات باید گفت که این سامانه یک سامانه مرجع واحد برای مدیریت فعالیت تجاری تجار و فعالان تجاری در زمینه ثبت، خرید و فروش، نگهداری و حمل کالا است.

این فرآیند به گونه ای طراحی و اجرا می شود که تمامی معاملات زنجیره تجارت داخلی اعم از زنجیره توزیع و تامین را شامل شود تا براساس گزارش های این سامانه یکپارچه در قالب زیر سیستم تجارت خارجی و تجارت داخلی تصمیم گیری شود.

برای درک بهتر کارآمدی این نوع راهکارهای سامانه بهتر است بدانید که بیش از 23000 تاجر از این سامانه در فرآیند واردات کالا استفاده می کنند که از این سامانه به درگاه ارزی و سامانه های سنا ارسال و دریافت می شود. بانک مرکزی

اثرات استفاده کامل از کل سیستم تجارت در اقتصاد

این ویژگی باعث حذف فرم فیزیکی و کاهش مراجعه حضوری و تسریع در ثبت سفارش، پیگیری، پرداخت کارمزد، حذف مراجعات بانکی و سازمان توسعه تجارت، اطلاع رسانی، امکان خرید الکترونیکی ارز از صرافی، کاهش نقش عوامل انسانی، خسته کننده در تهیه بانک اطلاعات آنلاین برای سیاست گذاری و توانمندسازی نظارت بر وضعیت برای مدیران ( ارشد، میانی و عملیاتی).

نکته ای که در این زمینه باید بدانیم این است که سال ها در اجرای این قانون تاخیر وجود داشت و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، روند نهایی شدن استفاده از داده های این سامانه در راس کارها قرار گرفت. و تلاش شد تا متوجه این تأخیر شد و باید جبران شود.

دنباله های خبرنگار اقتصادی راه دانا; در هفته های اخیر در نشست خبری پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت و فاطمی امین، وزیر صلح، تکمیل و استفاده از این سامانه به جایی رسیده است که تکمیل و استفاده از این سامانه 70 درصد افزایش یافته و در مرحله نهایی قرار دارد و بخش بزرگی از زیرسیستم ها قبلاً متصل شده اند، ایجاد شده و از داده های آن در تصمیم گیری استفاده می شود.

پیمان پک در پاسخی اختصاصی به دانا; وی در خصوص موانع و آخرین گام در تکمیل 100 درصدی این سامانه گفت: آخرین مشکل تکمیل و استفاده موثر از این سامانه مربوط به اتصال انبار اوراق قرضه به سامانه کلی تجارت است که تاکنون انجام نشده است. به دلیل اختلاف نظر بین گمرک و طرف مقابل در انبار گمرک اجرا می شود.

وی تصریح کرد: البته با تلاش وزیر اقتصاد کارگروهی برای رصد این مشکل تشکیل شده و تلاش می شود در کمترین زمان ممکن این مشکل حل شود و پس از اتصال کامل، بتوانید بیشترین اطلاعات دقیق این سامانه برای اتخاذ تصمیمات لازم در زمینه واردات و صادرات و توزیع کالا می باشد.

گمرک تمامی تعهدات خود را در رابطه با سیستم کلی تجارت انجام داده است

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در گفتگو با راه دانا؛ وی در خصوص تکمیل اتصال گمرک به سامانه کلی تجارت، اظهار داشت: گمرک اساساً انباری ندارد و انبارها متعلق به مراجع دریافت کننده کالا مانند اداره بندر است که (90 درصد کالاها) در انبار نگهداری می شود. این انبارها و سایر کالاها در شرکت هایی مانند شرکت فرودگاه ها و شرکت انبار عمومی می باشد. که اطلاعات آن مستقیماً با سامانه کل انبارهای وزارت حراست رد و بدل می شود که این انبارها باید حساب انبار را صرفاً برای اظهار کالا به گمرک، انبار عمومی بودن شرکت و به صندوق بازنشستگی وزارت کار ارائه کنند. .

وی ادامه داد: ارتباط سیستم کل معاملات با سامانه‌های گمرکی اکنون برقرار است و در حال حاضر تقریباً 90 درصد داده‌های کل سامانه معاملات از سامانه‌های گمرکی است، اما به هر حال سامانه‌ها یک موجود زنده هستند و نیازهای جدید هستند. هر بار برای آنها تعریف شده است.

وی تصریح کرد: شاخص برای ما تکالیفی است که معاون اول محترم رئیس جمهور به همه نهادها از جمله وزارت حراست، بانک مرکزی، سازمان بنادر و نیروی انتظامی، سازمان مالیاتی و … اعلام کردند و در این راستا 6 8 وظیفه در حال بررسی است.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: گمرک 6 وظیفه دارد که تاکنون 4 وظیفه شامل تحویل کلیه اطلاعات گمرک انجام شده و بخش زیادی از دو وظیفه دیگر نیز انجام شده و امیدواریم تا پایان کار از مهلت مقرر که 31 مردادماه است، بخش کوچکی از وظایف باقیمانده گمرک انجام خواهد شد.» نیز انجام خواهد شد و امیدواریم دستگاه های دیگر نیز همزمان به وظایف خود عمل کنند تا داده های این جامع انجام شود. سیستم می تواند در تصمیم گیری های کلان استفاده شود.

وی در پایان گفت: لازمه امروز اقتصاد ما همدلی و همکاری برای چاره جویی است و هر سازمان و نهادی می تواند با انجام تعهدات قانونی خود از این روند حمایت کند.

جلوگیری از قاچاق از طریق سامانه های هوشمند؛ جستجوی عمومی!

به گزارش را دانا؛ بر اساس آمار ارائه شده میزان قاچاق در سال گذشته بیش از 20 میلیارد دلار برآورد شده که نسبت به سال های گذشته رشد 200 درصدی را نشان می دهد و این در حالی است که کشور برای واردات کالاهای اساسی و تامین 8 میلیارد دلار مشکل داشت که این آمار نشان می دهد. این است که با کمی تلاش و استفاده از سیستم های هوشمند می توان به طور واقعی این مشکل را در کشور حل کرد.

بر این اساس امروزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد تایید مسئولان نظام و تمامی کارشناسان است. تکمیل و ایجاد یک سیستم معاملاتی کامل یک ابزار فنی و سیستماتیک قابل اعتماد برای فراتر رفتن از انجام کارها با نیروی انسانی برای رسیدن به این هدف است.

خوشبختانه دولت سیزدهم از تکمیل این سامانه ها تا 10 مردادماه خبر داد و تمامی دستگاه های لازم برای اتصال به سامانه مرکزی را که در شرایط بحرانی اقتصادی کنونی و اهمیت شفاف سازی، تسهیل و تسریع در تجارت داخلی و بین المللی حائز اهمیت است. دو برابر.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید