روزنامه دولت: ایران دو پیشنهاد همزمان برای لغو تمامی تحریم ها و تحریم ها و بازگشت به تعهدات خود ارائه کرده است.

روزنامه دولت: ایران دو پیشنهاد همزمان برای لغو تمامی تحریم ها و تحریم ها و بازگشت به تعهدات خود ارائه کرده است.

روز جدید مسکو و پکن همچنین در مذاکرات جاری تهران بر لزوم بازگشت همه کشورها به توافق اولیه 2015 تاکید کردند و بر تقاضای مشروع تهران مبنی بر لغو تمامی تحریم ها تاکید کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفتگوی اخیر با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بر اهمیت بازگشت به توافق اولیه تاکید کرد و خواستار اجماع همه طرف ها شد.

روزنامه دولت در گزارشی به جزئیاتی از مذاکرات احیای برجام پرداخت.

«آخرین مذاکرات بین دیپلمات‌های ایران و 1+4 روز پنج‌شنبه (18 آذر) زمانی از سر گرفته شد که علی باقری، رهبر تیم مذاکره‌کننده ایرانی پس از مذاکرات روز پنجشنبه اعلام کرد طرف مقابل اراده قوی‌تری برای وارد شدن به مذاکرات اجرایی و ثمربخش دارد. این مذاکرات که از 28 دسامبر آغاز شد و اندکی پس از پنجشنبه گذشته از سر گرفته شد، با هدف لغو عملا تحریم ها انجام شد. تحریم هایی که آمریکا پس از خروج یکجانبه از برجام و بازگشت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد در دستور کار قرار داد، هم اکنون همراه با رایزنی در وین، خواستار تصویب چنین تحریم هایی شده است.

این در حالی است که تهران در مذاکرات اخیر دو پیشنهاد همزمان برای لغو تمامی تحریم ها و همچنین بازگشت به تعهدات خود در آن سوی میز با ارائه بسته ای از ابتکارات ارائه کرده است. افزودنی را ارائه خواهد کرد.

محور اصلی خواسته های ایران در مذاکرات کنونی، بازگشت به توافق اولیه است و شرط مهم دستیابی به آن، لغو تمامی تحریم های اعمال شده توسط آمریکا پس از خروج از برجام است.

هدف تهران با تاکید بر تحقق این درخواست، ارائه تضمینی برای یک توافق پایدار است که امکان هرگونه خرابکاری احتمالی از طریق تحریم‌ها را که منافع اقتصادی ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از بین می‌برد و فضا را برای اجرای کامل توافق فراهم می‌کند. به این ترتیب، حمایت قابل توجهی برای حفظ این توافق در صورت تغییر و فروپاشی احتمالی دولت ها خواهد داشت.

در مذاکرات جاری مسکو و پکن همچنین بر تقاضای مشروع تهران مبنی بر لغو تمامی تحریم ها و بازگشت همه کشورها به توافقنامه اولیه 2015 تاکید کردند.ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفتگوی اخیر با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بر اهمیت بازگشت به توافق تاکید کرد. توافق اولیه و خواستار اجماع همه طرف ها شد.

در چنین فضایی، به گفته منابع دیپلماتیک، رایزنی‌های هیئت‌های دیپلماتیک وین از روز پنجشنبه در فضایی مثبت و سازنده آغاز شد و طرفین در حال برگزاری جلسات فشرده برای بررسی همه‌جانبه و سریع پیشنهادات تهران هستند تا اختلافات روشن شود. به گفته علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایرانی، پیشنهادات تهران که هفته گذشته به طرف مقابل ارائه شد، بر اساس پروژه‌ای است که در وین 6 به دست آمده است و دورهای مختلف مذاکرات را خلاصه می‌کند. او این نگاه به ایران را توشه هیات ایرانی برای ادامه مذاکرات می داند.

دیدگاهتان را بنویسید