پیشنهاد جدید بورل شامل لغو تحریم‌ها علیه برخی شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است/ امیر عبداللهیان به بورل گفت که رویکرد کلی ایران مخالفت با پیشنهاد وی است. او ایده جدیدی را در چارچوب پیشنهاد اروپایی مطرح کرد

پیشنهاد جدید بورل شامل لغو تحریم‌ها علیه برخی شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است/ امیر عبداللهیان به بورل گفت که رویکرد کلی ایران مخالفت با پیشنهاد وی است.  او ایده جدیدی را در چارچوب پیشنهاد اروپایی مطرح کرد

سه شنبه گذشته جوزف بورل، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که پیش نویس جدید مذاکرات هسته ای را به ایران و آمریکا داده است و از کشورهای درگیر در این مذاکرات خواسته است از ایجاد «بحران خطرناک جدید» جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه متن جدیدی که پیشنهاد کرده است «کامل نیست، اما بهترین توافقی است که می توان به آن دست یافت»، گفت: «تمام موضوعات اصلی» در این طرح مطرح شده است.

به گفته منابع آگاه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در تماس تلفنی خود با بورل، وی را در جریان دیدگاه‌های ایران در مورد این طرح قرار داد و افزود: رویکرد کلی ایران مخالفت با این طرح است، هرچند نمی‌خواهد رسماً با آن مخالفت کند. در حال حاضر.برای اعلام

این منابع گفتند پیشنهاد جدید اروپا در مورد ایران «شامل محتوای جدید و مهم نیست و آنچه تهران در سه نقطه اصلی مناقشه در نظر دارد را ارائه نمی دهد».

به گفته این منابع، ایران خواهان افزایش دامنه لغو تحریم‌ها و کسب تضمین‌های کافی و بستن پرونده‌های معلق در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بر اساس این گزارش، پیشنهاد جدید اروپا شامل لغو تحریم‌های جدید علیه چند مؤسسه و شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جای «همه 80 نهاد مرتبط با این گروه نظامی» و همچنین «تعهد بایدن به پایبندی دولتش به توافق» است. .

به گفته این منابع، وزیر امور خارجه ایران به بورل گفته است که تهران از هر پیشنهادی برای پایان دادن به مذاکرات حمایت می کند و خواستار گفتگوهای بیشتر درباره ایده های اروپا برای حل این مسائل شده است.

وی همچنین پیشنهاد داد علی باقری، سرپرست تیم مذاکره کننده ایران، مستقیما با انریکه مورا، رئیس تیم مذاکره کننده اتحادیه اروپا دیدار و مذاکره کند.

این منابع افزودند که امیر عبداللهیان «ایده جدیدی از طرف ایرانی» در مورد موضوعات مورد مناقشه بر اساس پیشنهاد جدید اروپا ارائه کرده است، هرچند این منابع معتقد بودند که بعید به نظر می رسد در آینده نزدیک به توافق برسد.

به گفته این منابع، «به نظر نمی رسد در آینده نزدیک توافقی حاصل شود و باید دید پس از سپتامبر چه اتفاقی می افتد»، یعنی نشست آتی هیئت حکام آژانس بین المللی.

این منابع همچنین از تلاش های گسترده عمان و قطر و مذاکرات علنی و خصوصی آنها با تهران و واشنگتن در مورد این پرونده و پرونده تبادل زندانیان خبر دادند.

دیدگاهتان را بنویسید