امیر عبداللهیان در گفت و گو با بورل: تهران اراده لازم برای دستیابی به توافق در وین را دارد

امیر عبداللهیان در گفت و گو با بورل: تهران اراده لازم برای دستیابی به توافق در وین را دارد

وزیر امور خارجه با اشاره به سفر اخیر انریکه مورا، معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا به تهران، گفت: در این سفر ابتکاراتی مطرح شد.

وی با اشاره به جدیت جمهوری اسلامی ایران در یک توافق قوی و پایدار گفت: تهران اراده و اراده خوبی برای دستیابی به توافق دارد.

در همین راستا امیر عبداللهیان با تشکر از تلاش های سازنده جوزف بورل و انریکه مورا به بحران اوکراین اشاره و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که با استفاده از جنگ از جمله در اوکراین مخالف است.

وی با تاکید بر اینکه ایران در مواجهه با بحران یمن، افغانستان، اوکراین و مواردی از این دست هرگز استاندارد دوگانه ای را در پیش نگرفته است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر دو طرف در مناقشه کی یف و مسکو به گفت وگو و پایان دادن به مناقشه دعوت کرده است. . راه حل این بحران تمرکز بر دیپلماسی و گفتگو است.

وزیر امور خارجه با اشاره به گفتگو با وزرای خارجه روسیه و اوکراین در ماه های اخیر، آمادگی ایران را برای حمایت از صلح، امنیت و میانجیگری اعلام کرد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر ابتکارات مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین، گفت: ما اکنون در مسیر جدیدی برای ادامه گفت وگو و تمرکز بر راه حل ها هستیم.

وی گفت: «ما مصمم هستیم به تلاش‌های خود در تماس مستمر بین تهران و واشنگتن برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌هایمان ادامه دهیم.» امیدوارم نتیجه خوبی بگیریم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران اوکراین قدردانی کرد و گفت: تلاش‌های ایران برای دعوت از کشورهای مذاکره‌کننده و پیشنهاد آتش‌بس با حسن نیت جمهوری اسلامی ایران است.

بورل گفت: متأسفانه دو طرف یکدیگر را به نداشتن اراده برای مذاکره متهم می کنند و در چنین شرایطی رسیدن به صلح دشوار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید