امیر عبداللهیان: تیم ایران تا زمانی که برای توافق لازم باشد در وین می ماند

امیر عبداللهیان: تیم ایران تا زمانی که برای توافق لازم باشد در وین می ماند

روز جدید : جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و هماهنگ کننده مذاکرات وین در گفتگوی تلفنی با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز خرسندی از ادامه مذاکرات در وین، ارزیابی خود را از مذاکره کنندگان ارائه کرد. ‘ دیدگاه کشورها ..

بورل همچنین با بیان چالش هایی که می تواند به مذاکرات لطمه بزند، ابراز امیدواری کرد که با تلاش و همکاری همه طرف ها، مذاکرات در وین به توافق منجر شود.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی تاکید کرد: همچنین به آمریکا و سه کشور اروپایی یادآور شد که مذاکرات باید واقع بینانه باشد و هر دو کشور باید پیشرفت کنند.

وی بر اهمیت همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد و از تماس‌های موجود و تداوم مذاکرات و همکاری‌های فنی ابراز خرسندی کرد.
بورل خواستار برخی نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای فعلی ایران شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت وگوی تلفنی با تاکید مجدد بر حسن نیت و جدیت جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به یک توافق خوب، تعامل مذاکره کنندگان در وین را مفید خواند.

امیر عبداللهیان افزود: ما همواره با آژانس همکاری نزدیک داریم و در این راستا هیاتی از سازمان انرژی اتمی ایران برای دیدار و گفتگو با مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی به وین می رود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با موضع منفی سیاسی و رسانه ای از مواضع و اظهارات سه کشور اروپایی و رفتار آنها انتقاد کرد و این گونه کمپین های رسانه ای را غیرسازنده خواند و آن را عاملی پیچیده و کُندکننده دانست. توافق.

دکتر امیر عبداللهیان با اشاره به رایزنی های موجود مواضع و دیدگاه های روسیه و چین را واقع بینانه و سازنده خواند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: اگر همکاران اروپایی متون پیشنهادی ایران را بدون پیش‌فرض‌های غلط و با دقت مطالعه کنند، متوجه می‌شوند که پیشنهادات در چارچوب برجام است و در مذاکرات ژوئن ۲۰۲۱ روی موضوعات ناتمام تمرکز خواهند کرد. البته بدیهی است که دیدگاه ایران از برخی جهات با دیدگاه و رویکرد غرب متفاوت است.

دکتر امیر عبداللهیان افزود: همه ما در وین هستیم تا یک توافق خوب مذاکره کنیم.

وزیر امور خارجه با انتقاد از ادامه بی عملی غرب حتی در مذاکرات وین افزود: تاکنون هیچ پیشنهاد سازنده و امیدوارکننده ای از طرف مقابل دریافت نکرده ایم و این با اعلام حضور جدی آنها در مذاکرات مغایرت دارد.

دکتر امیر عبداللهیان افزود: در هشت سال گذشته به اندازه کافی گفته شده و قول داده شده است، اما امروز زمان اقدام است و تلاش می کنیم به یک توافق جدی و خوب برسیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز است، اما رفع نگرانی های هسته ای با لغو کامل تحریم ها ارتباط مستقیم دارد.

دکتر امیر عبداللهیان گفت: ما تردید داریم که آیا طرف غربی اساساً آماده لغو تحریم ها است یا صرفاً به دنبال حل یکجانبه نگرانی های خود است.

وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد طرف غربی مذاکرات با نیت خیر، ابتکار و ایده سازنده در ادامه مذاکرات حضور داشته باشد تا شاهد پیشرفت سریع مذاکرات باشیم.

دکتر امیر عبداللهیان همچنین نقش ژوزف بورل به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات و معاون وی انریکه مورا را سازنده ارزیابی کرد و از تلاش های آنها قدردانی کرد و افزود: دکتر باقری، مذاکره کننده ارشد ایران و تیمش به توافق و رایزنی با 1 + خواهند ماند. در وین تا زمانی که لازم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید