ثبت پنجمین هفته متوالی افزایش قیمت نفت/ قیمت نفت در تابستان به 120 دلار رسید

ساعت: 13:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۲
کد خبر: 1802438

قیمت نفت در هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت و تحلیلگران قیمت را 120 دلار در تابستان امسال تخمین زدند.

قیمت نفت در روز جمعه، آخرین روز کاری در بازارهای جهانی، برای دومین روز متوالی کاهش یافت.

افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت خام و سوخت در ایالات متحده و بهبود سرمایه گذاران از افزایش قیمت نفت به بالاترین سطح هفت ساله در ابتدای هفته گذشته از دلایل این کاهش است.

این در حالی است که هر دو شاخص نفتی برای پنجمین هفته متوالی از افزایش قیمت هفتگی حدود 2 درصدی در هفته گذشته خبر دادند. قیمت نفت از سال نو میلادی (کمتر از یک ماه) به دلیل ترس از کمبود بازار بیش از 10 درصد افزایش یافته است.

نفت خام برنت با 49 سنت کاهش به 87.89 دلار در هر بشکه معامله شد، در حالی که نفت خام آمریکا با 41 سنت کاهش به 85.14 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش رویترز، شاخص های برنت و دبلیو تی آی در اوایل این هفته به بالاترین سطح خود از اکتبر 2014 رسیدند.

استفان برناک، تحلیلگر PVM، گفت: کاهش اخیر قیمت ها عمدتاً به دلیل سود سرمایه گذاران (فروش به دلیل افزایش قیمت ها) و فقدان کاتالیزورهای افزایشی جدید است.

گزارشی از اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده از اولین افزایش ذخایر نفت ایالات متحده از نوامبر و افزایش ذخایر بنزین ایالات متحده به بالاترین سطح خود در 11 ماه گذشته خبر می دهد.

در همین حال، بانک مورگان استنلی، پیش بینی نفت برنت خود را به 100 دلار در هر بشکه در سه ماهه سوم افزایش داد. پیش بینی قبلی این بانک 90 دلار بود.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار گفت: معامله گران انرژی از مشاهده کاهش قیمت نفت شگفت زده نشدند. نفت خام در ایالات متحده پس از افزایش غیرمنتظره ذخایر ایالات متحده و حمام خون در وال استریت (با هدف فروپاشی بازار سهام قرمز)، که ارزش دارایی های پرخطر را کاهش داد، کاهش یافت.

قیمت نفت ممکن است به یکباره به 100 دلار افزایش پیدا نکند، اما عوامل عرضه مطمئناً این واقعیت را تقویت می کند که این افزایش می تواند در تابستان اتفاق بیفتد.

برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند که به دلیل نگرانی در مورد عرضه و رشد تقاضا، فشار نزولی بر قیمت نفت محدود خواهد شد.

اوپک پلاس که شامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک و متحدانش مانند روسیه و سایر تولیدکنندگان نفت است، در تلاش است تا تولید ماهانه خود را به 400 هزار بشکه در روز برساند.

در ایالات متحده، شرکت های انرژی تعداد سکوهای نفتی فعال را برای اولین بار در 13 هفته کاهش داده اند.

تنش ها در شرق اروپا و غرب آسیا نیز ترس از کمبود و اختلال در عرضه را تشدید می کند.

تحلیلگران بانک آمریکا می گویند: انتظار می رود با توجه به ظرفیت مازاد پایین اوپک به علاوه ذخایر پایین نفت و تنش های ژئوپلیتیک فزاینده، قیمت نفت خام برنت در اواسط سال 2022 به حدود 120 دلار در هر بشکه برسد.

UBS انتظار دارد تقاضای نفت در سال جاری به بالاترین حد خود برسد و نفت برنت در محدوده 80 تا 90 دلار معامله شود.

از نظر تقاضا، نتایج سه ماهه سه ماهه شلمبرگر و بیکر هیوز فراتر از انتظارات بود، زیرا افزایش قیمت نفت خام و گاز طبیعی باعث افزایش تقاضا برای خدمات آنها شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید