جامعه کارگری: وزیر کار اختیاری برای احیای حقوق کارگران ندارد

جامعه کارگری: وزیر کار اختیاری برای احیای حقوق کارگران ندارد

علیرضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و کارشناس اقتصادی) با توجه به احیای حقوق کارگران گفت: اولاً حدود اختیارات دولت در شورای عالی کار و خود قانون کار. باید دیده شود و پرسید اساساً چنین اختیاراتی از سوی دولت قبل از اتخاذ چنین تصمیمی وجود دارد. اتخاذ شود یا خیر؟ مرجع قانونی که بتواند دولت را به اعاده دستمزدها مکلف کند در قانون پیش بینی نشده و وعده دولت برای هیچ یک از قوه مجریه لازم الاجرا نیست.

وی با بیان اینکه کارگران نمی توانند به وعده های خود عمل کنند، افزود: دولت در جلسه شورای عالی کار قانون صریح و صریح ماده 41 قانون کار و تبصره های آن را اجرا نکرد و اکنون این انتظار وجود دارد که موافقت کند. با چیزی خارج از قانون؟» سؤال اصلی این است که دولت فعلی باید بداند که حداقل دستمزد نباید بر اساس تورم برای دوره آینده تعیین شود، بلکه با در نظر گرفتن سطح تورم در زمان جلسه شورای عالی کار این سیاست شورای عالی کار است که حداقل دستمزد را بر اساس تورم یا سبد معیشتی همیشه به روز کند.

حیدری تاکید کرد: وزیر کار در جلسه شورای عالی کار اعلام کرد که بر خلاف پیش بینی وزرای اقتصادی دولت، شرط احیای دستمزدها در اواسط سال 1402 بروز تورم است. پاسخ ما به آنها این است که معیار وزیر محترم برای تورم چیست؟ تورم باید چند درصد بیشتر از سطح فعلی یا حدی باشد که کمتر از آن نیازی به بازگرداندن دستمزدها به سطح تورم طبق آنها نباشد؟ کجا صلاحیت بازپس گیری حقوق را خواهید داشت؟ آیا سایر دستگاه ها معیارهای شما را برآورده خواهند کرد؟ آیا وقتی تورم دوباره به 50 درصد برسد، دولت دستمزدها را ترمیم خواهد کرد؟ مبلغ بازپرداخت چقدر است و آیا باید برابر تفاوت WHI و تورم افزایش دستمزد داشته باشیم؟ اینها هنوز سوالات بی پاسخی هستند که نیاز به روشن شدن دارند و هنوز معیاری برای آنها معرفی نشده است.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار تصریح کرد: وزیر کار قانونگذار نیست و در ماده 41 قانون کار آمده است که وزیر کار می تواند بیش از یک بار در سال در مورد حداقل دستمزد جلسه تشکیل دهد. قانون در این زمینه سکوت کرده و معلوم نیست دست آقای سلطان مرتضوی در این زمینه چقدر از سوی دولت باز است! اگر قانون کار به طور خاص چنین چیزی گفته بود، وزیر می توانست به دولت بگوید من از اختیارات قانونی خود استفاده کردم و جلسه ای برای بازپس گیری دستمزدها تشکیل دادم.

وی با اشاره به اینکه وزیر کار در جلسه 1402 شورای عالی کار برای تعیین دستمزد گفت: «اگر حقوق و دستمزد کارکنان دولت در اواسط سال ترمیم شود، به سراغ کارگران هم خواهیم آمد»، افزود: آقای مهندس مرتضوی افزایش دستمزد دولت را با افزایش دستمزد کارگران مرتبط دانست. القاعده هرگز چنین سابقه ای نداشته است. اگر کارفرما هم حسن نیت داشت حداقل بر افزایش نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی (43 درصد) تاکید می کرد. بنابراین چندان امیدی به اصرار کارفرما بر بازیابی دستمزد نداریم

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه «اگر دولت در جلسه شورای عالی کاری وعده عدد و رقم مشخصی را داده بود و می گفت تورم زیر 23 درصد را کنترل می کنیم، هضم آن راحت تر بود»، ادامه داد: دولت باید اعلام می کرد که اگر مثلاً تورم از 30 درصد گذشت، بلافاصله بعد از وقوع این تورم، جلسه شورای عالی کار تشکیل می‌دهم و حقوق را برمی‌گردانم. اما این اتفاق نیفتاد. با این توصیف به نظر می رسد وعده ای عملی نشده است.

حیدری با اشاره به موضوع مستمری بگیران در سال گذشته و اقدامات انجام شده برای احیای حقوق آنها، اظهار کرد: اگر یادتان باشد سال گذشته تا اواسط سال 1401 بحث ناهماهنگی دولت در مناسب سازی نرخ افزایش میانگین حقوق ها مطرح بود. بازنشسته سازمان تامین اجتماعی تا افزایش مورد نظر شورای عالی کار (طبق مواد 111 و 96 قانون تامین اجتماعی) ترفیع ترفیع یافت. اعتراضات گسترده و مستمر بازنشستگان تامین اجتماعی به این اقدام دولت در نیمه اول سال گذشته، دولت را بر آن داشت تا اقدامات خود را بازنگری کند و این افزایش را از 10 درصد به 38 درصد تغییر دهد. اما اگر یادتان باشد قبل از این افزایش حقوق بازنشستگان با درآمد متوسط، برای اینکه دولت از کارمندان خود اعتراضی نداشته باشد، دستمزد کارکنان دولت را کلنگ زنی و افزایش داده و سپس طبق قانون حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را افزایش دادند. .

نایب رئیس اتحادیه ایثارگران افزود: سال گذشته دولت با افزایش حقوق بازنشستگان موافقت کرد زیرا بازنشستگان با فشار قضایی و مدنی که وارد کردند توانستند به مطالبات خود از دولت برسند. هم در یک محیط اداری بسته و هم در خارج از آن پرورش یافتند. بنابراین عامل اصلی ترمیم در بحث بازنشستگان مصوبه سال گذشته شورای عالی کار بود اما اکنون مشخص نیست با چه سازوکاری می توان حداقل دستمزد را به کارگران بازگرداند.

دولت و کارفرمایان برای بازگرداندن دستمزدها چراغ سبز نشان داده اند

در این میان برخی کارشناسان معتقدند دولت و کارفرمایان برای افزایش و ترمیم حداقل دستمزد چراغ سبز نشان داده اند. در همین راستا محمدرضا تاجیک (رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان تهران و عضو شورای عالی کار) با اشاره به نحوه تصویب حداقل دستمزد در شورای عالی کار در سال جاری گفت: وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی این کار را انجام داد و قولی برای بازگرداندن دستمزدها در صورت تورم در مقابل همه چیز امضا و با تصویب شورای عالی امضا شد. اتفاقی که در سال گذشته در زمینه افزایش حداقل دستمزد رخ داد، چالش‌هایی را ایجاد کرد که باعث شد دولت‌ها دستمزدهای ما را به اندازه دستمزدهای مشمول قانون کار (یعنی کارگران) افزایش دهند.

وی ادامه داد: ساختار و ماهیت نگاه دولت ها به حقوق و مزایا متفاوت است. نگاه دولت در جلسه شورای عالی کار در تعیین حداقل دستمزد این بود که باید عدالت را در جامعه قرار دهیم. یکی از دغدغه های دولت در شورای عالی کار این بود که نیروی کار بیشتر از کارمندان در همان واحد حقوق نگیرد. در این جلسه البته بحث امنیت شغلی کارگران نیز مطرح شد. با توجه به اینکه وزیر اقتصاد و دارایی در سال جدید وعده کنترل تورم و شروع روند نزولی تورم را داده بود، در نهایت به حداقل افزایش 27 درصدی دستمزد رسیدیم و شرکای اجتماعی آن را امضا کردند.

تاجیک با ابراز امیدواری نسبت به کاهش نرخ تورم در سال جدید گفت: بارها در جلسه شورای عالی کار این موضوع را مطرح کرده ایم که در صورت بازگشت قیمت ها به گذشته، اصلا نیازی به افزایش حداقل دستمزد نیست. ” انتظار دولت این بود که این نهاد با توجه به موقعیت حاکمیتی خود بتواند تورم را مهار کند و طبق قانون و وظیفه مجلس قیمت کالاهای اساسی را با قیمت 1400 شهریور در اختیار مردم قرار دهد.

این عضو شورای عالی کار ادامه داد: سال گذشته بسیاری از تولیدکنندگان به این بهانه برای افزایش قیمت خود که تورم دستمزد است، استفاده کردند. امسال خوشبختانه این توجیه از بین رفته است و انتظار می رود قیمت ها مهار شود و کارگران به قدرت خرید عادی خود برگردند. اگر این اتفاق بیفتد دیگر نیازی به افزایش دستمزد نداریم، اما در صورت افزایش تورم بر خلاف وعده ها، این قول کتبی داده شده است که جلسه شورای عالی کار تشکیل می شود و بر اساس توافق سه جانبه دوباره دستمزدها بازگردانده می شود. .

وی تصریح کرد: اینکه ادعا می شود حقوق وسط سال قابل ترمیم نیست درست نیست چرا که در قانون کار به این موضوع اشاره نشده است. این موضوع بیشتر توسط برخی کارفرمایان مطرح می شود که طبق قانون کار قابل رفع نیست. این در حالی است که شورای عالی کار موظف است هر سال در جلسه ای حقوق را تصویب کند. قانون کار بیان نمی کند که چنین چیزی فقط «یک بار» امکان پذیر است. اشتباه است که برخی از شرکای اجتماعی ما در گذشته فکر می کردند که تنها یک افزایش امکان پذیر است. در قرارداد دستمزد نیز به لزوم بازگرداندن دستمزدها به تورم بالاتر از حد انتظار اشاره کردیم و هر سه طرف از جمله کارفرمایان آن را امضا کردند.

تاجیک با اشاره به دامنه و اختیارات گسترده دولت در برگزاری مجدد جلسه شورای عالی کار برای ترمیم دستمزدها، گفت: شرکای اجتماعی ما از جمله کارفرمایان کتبا و حتی شفاهی این موضوع را تایید کرده اند که در صورت احیای شرایط، جلسه مجدد کمیته حقوق و دستمزد که باید در اواسط سال جاری برگزار شود، تشکیل خواهد شد.

شورای عالی کار فقط در پایان سال تشکیل جلسه نمی دهد

در همین راستا، علی اصغر آهنی ها (کارفرما، عضو شورای عالی کار و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران) نیز با تایید احتمال ترمیم حداقل دستمزد در شورای عالی کار گفت: این سوال که دستمزد قابل احیا توسط گروه شرکای اجتماعی از سه کشور کارگری، کارفرمایی و دولت امضا شد و قطعا اگر اتفاقی به خصوص در زمینه شرایط اقتصادی و تورم رخ دهد، جلسه شورای عالی کار را تشکیل خواهیم داد. از نو. در این راستا با وزرای اقتصادی دولت نیز جلسه ای خواهیم داشت و پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به جلسات ماهانه شورای عالی کار و با بیان اینکه این شورا فقط در پایان سال تشکیل جلسه نمی دهد، گفت: تمام تلاش ما و سایر مردم و مسئولان این است که به سمت کاهش تورم و بهبود شرایط اقتصادی برویم اما این جهت حرکت است.اقتصادی می تواند معیاری برای تعیین میزان حقوق باشد.

آهنی ها با اشاره به نقش و تاثیر افزایش دستمزد کارکنان دولت در افزایش دستمزد کارگران یا احیای حقوق جامعه کارگری، تصریح کرد: یکی از بحث های استاندارد ما در جلسات شورای عالی کار در سال جاری این بود که افزایش دستمزد کارگران انجام شود. در حقوق کارکنان دولت نیز مطالبه جدی است و وزیر کار شرط کرده است که اگر راهی برای افزایش دستمزد کارکنان دولت به دلیل تورم اندیشیده شود، برای احیای حقوق کارکنان نیز همین اقدام صورت گیرد. کارگران از طریق شورای عالی کار.

دیدگاهتان را بنویسید