وعده وزیر کار برای احیای حقوق کارگران چیست؟

وعده وزیر کار برای احیای حقوق کارگران چیست؟

سیصد و چهاردهمین جلسه شورای عالی کار سرانجام با مصوبه افزایش 27 درصدی حداقل دستمزد برای اقشار کم درآمد و 21 درصد برای اقشار متوسط ​​به کار خود پایان داد. البته این جلسه حاشیه هایی هم داشت و برخلاف سال گذشته که روند جلسات با رضایت نسبی کارگری به پایان رسید و دستمزدها مورد انتقاد کارفرمایان قرار گرفت، این جلسه با استقبال بهتر نمایندگان کارفرمایان و دولت مواجه شد. .

علی هدی (نماینده کارگران در شورای عالی کار) وی در تحلیلی از آخرین جلسه حداقل دستمزد در سال 1402 اظهار داشت: باید بین راضی بودن و رضایت دادن تفاوت قائل شویم. نمایندگان کارگران در شورای عالی کار در واقع یا با امضا و یا با حضور در جلسه بدون امضا، به نوعی با مصوبه مزد موافقت کردند و تایید آنها از جلسه و مصوبه به معنای این نیست که گروه کارگری است. از ته دل راضی

وی با توجه به شرایط سخت جلسه نمایندگان کارگری در شورای عالی کار گفت: طرف کارگری با در نظر گرفتن چند واقعیت و همه شرایط رضایت داد. بررسی موضوعاتی مانند «وزن نیروی کار در تصمیم گیری شورای عالی کار»، «سهم مخالفت نمایندگان کارگری در شورای عالی کار در تصمیم گیری درباره دستمزد» و «تأثیر توافق ما بر اضافه شدن حداقل مبلغ دریافتی کارگران» از جمله عوامل مؤثر بر تصمیم سه نفر از نمایندگان کارگران بود. شورای عالی باید کار می کرد و با تصویب این شورا موافقت می کرد.

این عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به نارضایتی کارگران از افزایش حداقل دستمزد و مصوبه شورای عالی کار گفت: البته در بین اعضای کارگری شورا حتی یک نفر هم دستمزد را امضا نکرد. قطعنامه و به آن رای نداده‌ایم که در اینجا آمده است، ما قصد نداریم به آن بپردازیم زیرا کار سه نفر نماینده کارگران در شورای عالی یک کار تیمی است و نظر اکثریت آنها در این زمینه مهم است. . بنابراین شکست یا موفقیت ما به تصمیم یک نفر بستگی ندارد.

هدی تاکید کرد: نمایندگان کارگری در شورای عالی کار تمام تلاش خود را برای تصویب حقوق بهتر انجام داده اند، البته به نظر من امسال سال بسیار سختی در بحث معیشت کارگران بوده است و از ابتدا گفته ایم که روند جلسات امسال شورای عالی کار راضی کننده نبود. سال آینده نیز سال سخت اقتصادی برای کارگران خواهد بود و به نظر می رسد جامعه کارگری باید با تغییر برخی قوانین وزن خود را در شورای عالی کار تغییر دهد به گونه ای که حضور نمایندگان آن در شورای عالی کار موثر واقع شود. .

این عضو شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به تلاش شدید چندین ساعته و چند روزه اعضای شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد، گفت: در نهایت روند ناراحت کننده جلسه شورای عالی کار. شورا با وعده وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در خصوص اجرای بند 149 قانون کار در رابطه با مسکن کارگران به پایان رسید و امیدواریم با اجرای آن روزهای بهتری را برای کارگران رقم بزنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه «تورم ملاک تصمیم شورای عالی کار نیست» گفت: در بحث تعیین حداقل دستمزد در شورای عالی کار موارد دیگری وجود دارد. همچنین نمایندگان دولت در جلسه شورای عالی وعده کنترل تورم را دادند. در این میان گلایه کارگران این بود که با وجود تورم ناگهانی در اواسط سال 1401، دولت افزایش دستمزد کارکنان خود را اعطا کرد. بنابراین این مورد در مصوبه حقوق و دستمزد شورای عالی کار نیز به امضای وزیر کار رسید که اگر روند تورمی مانند سال گذشته فراتر از اراده و پیش بینی دولت بود، در مورد احیای مجدد نیز همین اتفاق خواهد افتاد. حقوق کارگران بنابراین، وزیر کار در صورت شکست وعده‌های تورمی دولت، بهبود دستمزدها را امضا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید