وعده اصلاح حقوق کارگران مانند وعده های تبلیغاتی نیست

وعده اصلاح حقوق کارگران مانند وعده های تبلیغاتی نیست

مراسم ضیافت افطاری شب گذشته با حضور تعدادی از اعضای این تشکل، اعضای بازنشسته اتحادیه پیشکسوتان کار و جمعی از خانواده های اعضا در مقر این سازمان در منزل کارگری برگزار شد.

در ادامه مراسم شب گذشته علی هدی (نماینده کارگران در شورای عالی کار) ضمن گرامیداشت فرارسیدن شب های قدر گفت: آنچه در زمینه تعیین حداقل دستمزد در شورای عالی کار باید مورد تاکید قرار گیرد، است. که گروه دولت با همکاری گروه کارفرمایان در بازی غیراخلاقی نمایندگان کارگری، شورا را بین انتخاب افزایش 20 درصدی دستمزد افراد حداقل دستمزد و 15 درصدی برای سایر سطوح قرار دادند. حداقل دستمزد امضا نشده است و افزایش 27 درصدی و 21 درصدی برای حداقل دستمزدها و سایر سطوح. نمایندگان کارگری در واقع در شرایطی نامطلوب و با نارضایتی قطعنامه را امضا کردند.

خدایی افزود: نمایندگان کارگری به این نتیجه رسیدند که برای دستیابی به حق بن و حق مسکن و همچنین 7 درصد بیشتر علی الحساب باید مصوبه را امضا کنند. امسال به دلیل عدم رعایت سه جانبه گرایی و تبانی غیراخلاقی مجبور به امضای قطعنامه شدیم. امسال را خیلی بد شروع کردیم و برای کارگرانی که تورم و فشار سال گذشته را تحمل کردند با سختی شروع کردیم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تا آخرین لحظه در جلسه شورای عالی کار از کارگران دفاع کردم، اما همچنان شرمنده تصمیمی هستم که به آن عمل کردم. حالا من یک سوال دارم که چگونه کارمندان از تصمیم حقوقی که به این شکل گرفته اند خجالت می کشند.» اینطور نیست؟

یکی از اعضای شورای عالی کار تصریح کرد: شعار امسال این است که باید در تولید رشد داشته باشد. حال سوال اینجاست که تولیدات داخلی با چه قدرت خریدی باید رشد کند؟ کسانی که این نظریه غلط را تغذیه کردند که افزایش دستمزدها باعث تورم می شود، امروز به وضوح می بینند که چه عواملی و علل تورم چیست و با وجود عدم افزایش قانونی دستمزدها، باز هم شاهد افزایش قیمت ها هستیم. وقتی شرکت هایی با سربرگ های منقش به شعار رهبر انقلاب برای مهار تورم با وجود سرکوب دستمزدها، فهرستی از افزایش قیمت ها را منتشر می کنند، باید تصور کرد که بسیاری از ادعاها فقط نمایشی است!

هدایی با اشاره به ادعای دولت و کارفرمایان در جلسه مبنی بر دو مشکل که باعث شد دستمزدها به اندازه تورم افزایش پیدا نکند، تصریح کرد: دولت دو قول داد یکی مهار تورم و دیگری کمک به معیشت کارگران از طریق جانبی. به جای درخواست افزایش دستمزد ما را محدود کنید. ما کارگران منتظر تحقق این دو وعده از سوی دولت هستیم. این وعده ها با همه وعده های نمایشی فردای پیش از انتخابات به زبان نیامده و فراموش نمی شود، زیرا وعده های مشخص مربوط به سفره کارگری است و در صورت تحقق نیافتن، جامعه کارگری ساکت نمی ماند!

وی افزود: با توجه به اینکه امسال در سالی هستیم که انتخابات مجلس برگزار می شود برخی از نمایندگان اظهاراتی می کنند که نمک به زخم کارگران می ریزد. این تا زمانی است که نظرات آن نمایندگان در دیدارهای حضوری با ما حاوی محتوایی باشد که با آن اظهارات مغایرت داشته باشد. آنهایی که مدعی نمایندگی کارگران هستند حرف های ما را در حضور دولت شنیدند اما امروز حرف های دیگری می زنند. اگر نمایندگان مجلس دلسوز بودند چرا افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان دولت را تصویب کردند؟ آیا با همین قانون مدیریت خدمات کشوری، نرخ تورم ملاک افزایش حقوق کارکنان دولت است، اما به جای تورم 43 درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، افزایش 20 درصدی مصوب شده است؟

هدی ادامه داد: نمایندگان مجلس از مذاکره کنندگان کارگری و اینکه چرا افزایش ۲۷ درصدی دستمزد را امضا کردند صحبت کردند! آنها خود را 280 نماینده با مصونیت قضایی و قدرت سیاسی در برابر تصمیم دولت مبنی بر افزایش 20 درصدی کارکنان دولت در برابر قانون مدیریت خدمات عمومی نمی دانند، اما اکنون به چند نماینده مذاکره کننده ساده کارگری اعتراض دارند؟

معاون دیوان عدالت اداری تصریح کرد: اگر نمایندگان کارگری حق الزحمه کارگری را امضا کردند به این معنا نیست که فکر می کنند نباید به این حق الزحمه مصوب اعتراض کرد و قطعا اعتراض به این مصوبه دیوان عدالت اداری صحیح است.

وی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان کارفرما مبنی بر اینکه «اصلاح دستمزدها نتیجه ذهنیت مردم است»، پاسخ داد: اگر نمایندگان کارفرما و دولت برخلاف آنچه که دارند جلسه ای برای اصلاح حداقل دستمزد برگزار نکنند. وعده می دهد، زمانی که شرایط اعمال آن فراهم شود، جامعه کارگری نشان خواهد داد. لزوم اصلاح و ترمیم دستمزدها محصول ذهنیت و توهم مردم است یا خیر؟ نشان خواهیم داد که دستمان بسته نیست. اگر قانون به اکثریت اجازه می دهد در شورای عالی کار در کنار دولت و کارفرمایان باشند، این باعث نمی شود که فکر کنیم دست جامعه کارگری و مستمری بازنشستگی کشور بسته است.

هدی تاکید کرد: با تهدید و ارعاب و سیاست های نادرست نمی توانیم صدای جامعه قانونی کارگری را خاموش کنیم و قطعا ایستاده و از مواضع خود دفاع خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید