رئیس در مقابل وعده تبلیغاتی محقق نمی شود

رئیس در مقابل وعده تبلیغاتی محقق نمی شود

روز جدید : ساخت و ساز مسکن یکی از وعده های تبلیغاتی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری بود. او در جریان انتخابات وعده داد که با تشکیل دولت خود می تواند سالانه یک میلیون خانه بسازد. این عدد به قدری توسط کارشناسان زیاد بود که از همان ابتدا واکنش نشان داد و بسیاری معتقد بودند که طراحی آن به دلیل کمبود اطلاعات در زمینه ساخت و ساز بوده است. اما پس از تشکیل دولت، رئیسی نیز بر وفای به عهد خود اصرار داشت.

وی در سفر به استان هرمزگان گفت: موضوع دیگر کمبود مسکن در جزیره هرمزگان است که یکی از آنها در سراسر کشور به عنوان چهار میلیون مسکن در چهار سال وعده داده شده است که هم وعده ماست و هم مصوبه قانونی دارد. هرمزگان در آذرماه سال گذشته در بسیاری از مناطق کشور مورد نیاز بوده و می باشد. موضوع مسکن خانواده به ویژه زوج های جوان در این دولت امری جدی و ضروری است که باید انجام شود. دولت مصمم است برای این (مسکن سازی) تلاش کند و خدای ناکرده با ظرفیت و امکانات کشور می توان این کار را انجام داد.»

اکنون اما مشخص شده که روند تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن حداقل تا به امروز محقق نشده است. اما جالب اینجاست که رئیس جمهور به عنوان مردی که وعده ساخت یک میلیون خانه را داده بود، اکنون مورد انتقاد قرار می گیرد که آنها را نساخته است. مشخص نیست چه کسی تا کنون یک میلیون خانه ساخته است و چه کسی به وعده رئیس جمهور عمل کرده است.

دیروز 27 اردیبهشت 1401 جلسه شورای عالی مسکن با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور تشکیل شد. در این دیدار رئیس جمهور با صدور یک ویدئو کنفرانس دستور آغاز بهره برداری از 100000 خانه در شهرهای جدید را صادر کرد.

رئیسی در این دیدار با انتقاد از عمل به وعده خود با ارائه توصیه هایی در خصوص تعهدات دستگاه های مرتبط با طرح ملی مسکن، گفت: برای من اصلا قابل قبول نیست که 9 ماه از دولت گذشته و در حال مذاکره هستیم. بانک مرکزی محقق شده یا وام نمی دهد. یا مالیات پرداخت شده یا برخی ادارات و سازمان ها همچنان در حال بحث هستند که آیا زمینی برای این موضوع اختصاص دهند. این بحث ها فعلا نیست، برای سه چهار ماه اول است. ما در این زمینه عقب هستیم. اگر گاهی می گوییم دولت های قبلی وظایف خود را به درستی انجام نداده اند، اکنون این سوال برای ما مطرح است که آیا در این مدت کارها به خوبی پیش رفته است؟

برخی می گویند رئیس جمهور می تواند از نقض وعده خود انتقاد کند. به نظر می رسد این موضوع بیشتر جنبه فرافکنی داشته باشد چرا که این روزها انتقادات به عملکرد دولت اصلی شدت گرفته است، اما همچنان دولت ها می گویند کار دولت مثبت است و به زودی همه مشکلات کشور حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه همیشه با برگزاری جلسات مسکن موافق بوده‌ام، گفت: باید در مورد کالاهای اساسی و اصلاحات اقتصادی به توافق برسیم. این که من به مسکن اهمیت می دهم در اولویت است. اکنون بسیاری از مدیران مسائل مهم تری دارند. کاری هست که آقایان روی آن بنشینند. «وقتی استانداران بیایند باید اتفاقی بیفتد.

رئیسی گفت: مصوبات در این زمینه باید با حضور همه دستگاه ها بررسی شود و از نظر سایر دستگاه ها این موضوع کاملا قانع شود. وقتی می گوییم پذیرش واقعاً باید پذیرفته شود وگرنه مثل خیلی از قوانین دیگر اتفاق می افتد. ببینید چند قانون در حوزه مسکن داریم که اجرا نشده است. پس مشکل ما قانون نیست، باید اجرا شود. «مقامات مسئول باید نظارت کنند و هماهنگی های لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به لزوم تخصیص زمین برای پروژه های نهضت ملی مسکن گفت: در رابطه با زمین، آقای قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیاز به نظارت بر مشکلات توزیع زمین در برخی مراکز دارد. برای آن دسته از متقاضیان واجد شرایط باید در زمین های همان تسهیلات مسکن تامین شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: از استانداران، بانک ها، بانک مرکزی، سازمان های مسئول می خواهم طرح نهضت ملی مسکن را در اولویت قرار دهند. چرا که سهم هزینه مسکن در سبد خانوار 40 تا 50 درصد است و این به معنای مشکل جدی برای خانواده هاست که باید توسط مردم برطرف شود. با جلسه اتفاق نمی افتد، با عمل اتفاق می افتد. یک کارگر، یک کشاورز، یک مدیر، یک دانشگاه یا یک حوزه علمیه باید نیمی از درآمد خود را صرف مسکن کنند تا تصمیم گیری شود.»

دیدگاهتان را بنویسید