چه کسانی در مقابل وعده های محقق نشده روحانی سکوت کردند؟/واکنش اصلاح طلبان به معرفی دولت سیزدهم


ساعت: 14:30
تاریخ انتشار: 06/08/1401
کد خبر: 1893744

در عین حال چهره‌های اصلاح‌طلب در نشست خبری با اصحاب رسانه به ارائه گزارش عملکرد دولت سیزدهم در یک سال گذشته توسط آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور واکنش نشان دادند و گفتند: این روند هرگز به عدم تحقق تعهدات مربوط نمی‌شود. وعده های حسن روحانی و دولت پاسخی به حمایت هایشان ندادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دیروز همزمان با هفته دولت نشست خبری رئیس جمهور با رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد. آیت الله رئیسی در این دیدار به بیان عملکرد دولت سیزدهم در یک سال گذشته پرداخت و به سوالات اصحاب رسانه در حوزه های مختلف از داخلی گرفته تا مسائل بین المللی و منطقه ای پاسخ داد.

روزنامه اعتماد در یادداشتی به نقل از عباس عبدی، چهره اصلاح طلب و حامی دولت قبل، به انتقاد از نشست خبری و اظهارات رئیس جمهور پرداخت و آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی رئیس جمهور سیزدهم در آن جلسه را بی اساس خواند.

روزنامه اعتماد در یادداشتی که از سوی «عباس عبدی» منتشر شد، نوشت: مهمترین قسمت صحبت های آقای رئیسی که واقعاً با موضوع این جلسه مرتبط بود، بیان جزئیات ارائه دولت بود. برخی از آنها ادعاهای بی اساس بود. اینکه چند میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده است تنها یک ادعاست، ارائه جزئیات این ادعاها ضروری است.


df2dbe50 ebe3 4151 9385 150dab5ff453 خبر خاکستری

عبدی در این یادداشت همچنین تاکید کرد که قطعا در همه دولت ها ایراداتی وجود داشته است، دولت های بعدی بیایند و به جای اینکه عیب های همان دولت را به خاطر عمل نکردن به وعده هایشان مقصر بدانند، قول رفع آن ایرادات را می دهند!

آرمان امروز در گفت و گو با داریوش قنبری نوشت البته واکنش چهره های اصلاح طلب در نشست خبری رئیس جمهور تنها به عبدی ختم نشد. دولت در حالی از مردم رای گرفت که در جریان انتخابات شعارهای بلند سر داده می شد. متأسفانه نه تنها شعارها عملی نشد، بلکه مردم با وضعیتی بی سابقه مواجه شدند. امیدوارم برجام بازگردد و دولت ها به دور از تصمیمات احساسی امور را اداره کنند تا مردم حداقل نیازهای اولیه را بدون مشکل تامین کنند.

اما این ادعاها در حالی مطرح می شود که اصلاح طلبان هیچ گاه سعی نکردند عملکرد دولت مورد حمایت خود را که به مدت 8 سال بر صندلی پاستور تکیه زده بود، توضیح دهند. وعده هایی که حسن روحانی چه در دوران تبلیغات انتخاباتی و چه در دوران ریاست جمهوری خود به مردم داد اما هرگز محقق نشد، وعده هایی بی دلیل که از یاد مردم نمی رود.

دولت روحانی تحت تکانه های ارزی رکورد کاهش ارزش پول ملی را دارد

روحانی وعده داد: دولت تدبر و امید اجازه نخواهد داد تا 6 ماه دیگر ارزش پول ملی به یک سوم کاهش یابد و با تفکر و تدبیر نخبگان و مدیران شایسته، بیکاری را با ایجاد رونق در کشاورزی کنترل و کاهش دهد. صنعت و گردشگری پس از آن بیکاری را کاهش می دهد نرم جهانی تحویل داده خواهد شد

این در حالی بود که بر اساس مراکز آماری و اقتصادی، پیش از دولت روحانی، اقتصاد ایران پس از جنگ تحمیلی در سال‌های 74، 77 و 91 سه پالس ارزی را تجربه کرده بود، اما با احتساب رشد بیش از 100 درصدی دلار هزینه تمام شد. دولت روحانی اولین دولتی بود که در عمر 8 ساله خود دو شوک ارزی ایجاد کرد.

دولت روحانی سابقه کاهش ارزش پول ملی در شوک‌های ارزی سال‌های 2017، 2019 و در طول حکومت خود در سه دهه گذشته را دارد.

برای ایجاد چنان رونق اقتصادی که نیازی به یارانه 45 هزار تومانی نباشد

حسن روحانی در گفتگوی ویژه خبری خرداد 92 مدعی شد: دولت تدبر و امید در تلاش است تا مشکلات اقتصادی را حل کند تا مردم به آرامشی دست یابند و همه در خانه کار کنند تا به 45 هزار تومان نیاز نداشته باشند. یارانه ها. این در حالی بود که طبق گزارش وزارت رفاه در پایان سال 99 تعداد یارانه بگیران به حدود 78 میلیون نفر رسیده بود در حالی که در پایان سال 91 تعداد 45 هزار یارانه نقدی 76 میلیون و 200 هزار نفر بود!

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، مصرف سرانه 9 کالای عمده شامل: گندم، برنج، دام، مرغ، ماهی و میگو، شیر و فرآورده های لبنی، روغن و چربی و شکر، شکر و چای. در دولت روحانی، مصرف سرانه مرغ 2 کیلوگرم، شیر و فرآورده های لبنی 9 کیلوگرم، روغن و چربی 3 کیلوگرم، شکر 6 کیلوگرم، برنج 5 کیلوگرم، گندم 4 کیلوگرم و گوشت قرمز با 4 کیلوگرم کاهش یافت. .

حل مشکل بیکاری تحصیلکردگان

روحانی وعده داد که برنامه اقتصادی دولتش حل معضل بیکاری به ویژه بیکاری تحصیلکردگان است.

این وعده محقق نشده است، هرچند طبق اعلام مرکز آمار کشور تعداد بیکاران دارای تحصیلات عالی (فارغ التحصیل) از 902000 نفر در سال 90 به یک میلیون و 28000 نفر در پایان سال 92 رسیده و در پایان سال 95 به 1000000 نفر رسیده و به 20 نفر رسیده است. نفر و در زمستان 2019 این تعداد 961 هزار نفر بوده است.


4ad78bb5 b83d 44af a438 6daff8c6a5ae خبر خاکستری

آمارها نشان می دهد که در سال 92 بیکاران دارای تحصیلات عالی 40.9 درصد از کل بیکاران کشور را به خود اختصاص داده اند که این رقم در سال 1377 به 41.6 درصد و در پایان زمستان 1378 به 38.8 درصد رسیده است. لازم به ذکر است که کاهش تعداد بیکاران دارای تحصیلات عالی به دلیل افزایش اشتغال نیست، بلکه به دلیل خروج تعداد زیادی از فارغ التحصیلان از جمعیت فعال در آمار است. مرکز ایران، بنابراین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران؛ جمعیت غیرفعال کشور (نه کار و نه جویای کار) از 35 میلیون و 692 نفر در زمستان 1998 به بیش از 37 میلیون نفر در زمستان 1999 افزایش یافته است که یک میلیون و 308 هزار نفر افزایش یافته است.

ورم را کنترل می کنم

حسن روحانی در سخنرانی های انتخاباتی خود در سال 92 گفت: تورم و تورم باید محدود شود. با اجرای برنامه های من در حوزه اقتصاد قدم به قدم تورم مهار می شود و شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود.»

این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در بین دولت ها، دولت تدبر و امید تنها دولتی است که در دوره تقریباً 8 ساله خود بیشترین میانگین تورم (23 درصد) را به ثبت رسانده است و در اتفاقی نادر. اقتصاد ایران در 3 سال متوالی 1397، 1398 و 1399 تورم بالای 30 درصد داشته است، همچنین طبق آمار در زمان روی کار آمدن دولت روحانی، نقدینگی کشور حدود 650 هزار میلیارد تومان بوده که به حدود 3300 هزار میلیارد تومان رسیده است. تومان با رشد 5.5 برابری.

تحریم ها را برمی دارم، حیثیت پاسپورت ایرانی را باز می گردم

حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی در شبکه جام جم گفت: هرکس می آید تاکید می کند که تحریم ها را بردارد اما پاسخ و تصمیم من عملی و موثر است… من اگر رئیس جمهور شوم تحریم را برمی دارم! ” ارزش پاسپورت نشانه ارتباط ما با دنیاست. اگر رابطه ما با یک کشور، یک قاره یا کل دنیا صمیمی شود و بر اساس احترام متقابل و منافع متقابل باشد، شهروند ایرانی جای دیگری در این کشور پیدا می کند، در این صورت چهره ایرانی وقتی او را می بینند، او را می بینند. همانطور که چهره یک دوست و پاسپورت جای خود را پیدا می کند قول می دهم احترام به پاسپورت ایرانی را برگردانم.

این وعده روحانی نیز مطرح شد تا اینکه تنها یک سال پس از پایان دولت تدبر و امید، آمریکا از توافقی که چندین سال سرمایه و اعتماد کشور را مصرف کرد و برجام که حاصل همه آن بود، خارج شد. دیپلماسی دولتی نابود شد


65d37820 d22f 4dda 881c fbd70f4fbba4 خبر خاکستری

نه تحریم ها برداشته شد و نه وعده آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران عملی شد.

توهین و حمله به مسافران ایرانی در فرودگاه های عربستان، امارات و حتی تفلیس یکی از دستاوردهایی بود که دولت روحانی برای کشور به ارمغان آورد.

اینها تنها گوشه کوچکی از وعده هایی بود که دولت تحت حمایت اصلاح طلبان 8 سال به مردم داد اما به آنها عمل نکرد، سوال اینجاست که چرا چهره هایی مانند عباس عبدی و داریوش قنبری و دیگر چهره های نزدیک به این جریان هرگز صدای خود را بلند نکردند. درباره وعده های عملی نشده دولت مقبول خود برای حفظ حقوق پایمال شده ملت، اما پس از گذشت تنها یک سال از عمر دولت سیزدهم، ارائه آماری از عملکرد دولت را اطلاعاتی بی اساس و بدون پشتوانه می دانند!

دیدگاهتان را بنویسید