پاسخگویی برای بسیاری از کارمندان مناسب نیست / پاسخگویی نباید به اقشار خاصی در دولت محدود شود / بخشی از مطالبات مردم وعده هایی است که محقق نمی شود

پاسخگویی برای بسیاری از کارمندان مناسب نیست / پاسخگویی نباید به اقشار خاصی در دولت محدود شود / بخشی از مطالبات مردم وعده هایی است که محقق نمی شود

روز جدید رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: مسئولیت پذیری نباید به اقشار خاصی در دولت محدود شود و برخی افراد از زیر بار مسئولیت رها شوند.

محمدرضا عارف نماینده مجلس دهم شورای اسلامی امروز در نشست خبری گفت: اگر بخواهیم به نتایج چهار دهه بعد از انقلاب نگاه کنیم، باید دلایل زیادی را جدی گرفت و آن را بست. در دادگاه به دنبال افراد مناسب باشید.

وی ادامه داد: اگر مطالبه گری و پاسخگویی جایگاه واقعی خود را در نظام ما پیدا می کرد، نظام ارزشی مطالبه گری و پاسخگویی را ترویج می کردیم، وضعیت فعلی اینگونه نبود.

رئیس بنیاد نادژدای ایرانیان با تاکید بر اینکه اگر شاکی جدی داشتیم که بر اساس منافع ملی و ملی عمل می کرد، امروز در وضعیت بهتری قرار داشتیم، گفت: حتی چهار دهه از انقلاب می گذرد، بسیاری از مسئولان نبودند. پاسخگو بود.» و آنها مقدس شدند و هیچ کس نمی تواند از آنها سؤالی بپرسد.

عارف تصریح می کند: حتی در صورت وجود مسئول مسئول، نباید این پاسخگویی به اقشار خاصی در دولت محدود شود و عده ای از مسئولیت رها شوند.

وی با اشاره به اینکه موضوع باید این باشد که هر چه جایگاه فرد بالاتر باشد، مسئولیت پذیری بیشتر باشد، افزود: در حال حاضر مشکل پاسخگویی در کشور وجود دارد. به عنوان مثال، یک نماینده روستا قول می دهد که نمایندگان در مناطق بزرگتر این کار را نمی کنند. یک بار به نماینده ای گفتم می دانید چقدر طول می کشد تا وزیر این سوال را از شما بپرسد، سوالاتی که گاهی تمام می شود.

وی گفت: برخی از مطالبات مردم در چهار دهه گذشته وعده هایی است که داده شده اما محقق نشده و به مرور زمان آن مطالبات به حق تبدیل شده است. دستمزد نمونه ای از این موارد است، بنابراین باید فرهنگ پاسخگویی را کنار بگذاریم. اگر رسانه مطالبه گری داشته باشیم و به دنبال نخود سیاه نباشد، البته مطالبه گر خود فرهنگ می خواهد.

وی در تشریح دلیل استعفای خود از شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حدود 23 سال است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضویت دارم و طبیعی است که بعد از این مدت استعفا بدهم. فضای امروز کشور پیام مشارکت مردمی نیست، مردم شرمنده اند و بسیاری از چهره های اصلاح طلب حذف شده اند، به نظر می رسد نظام باید به سمت نظام حزبی برود اما آماده نیست. معمولا مقامات اخراج می شوند.

عارف درباره استعفای خود از شورای اصلاحات گفت: منطقی ترین کار این بود که از ائتلاف اصلاحات خارج شوم و معتقدم کار ارزشمندی انجام خواهم داد زیرا معتقدم نتوانستم کارم را به درستی انجام دهم. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که باید در نهادی مانند بنیاد امید به سمت اهداف خود برویم. در حال حاضر دولت سایه در کشور ما کوچکترین اختلافی را برنمی تابد. یکی از اقدامات اصلی دولت ها بعد از سرنگونی دولت قبل است و این زنجیره همچنان ادامه دارد، در اوایل انقلاب ما منکر گذشته بودیم و این روند ادامه داشت.

این چهره اصلاح طلب همچنین خاطرنشان کرد: یکی از بزرگان در سال 85 از من پرسید که آیا احمدی نژاد با شما تعامل دارد؟ چون در آن زمان چندین جلسه با احمدی نژاد داشتم و به او گفتم هر چه دارم مال نظام است.

عارف با اشاره به گفت وگوی جریان ها خاطرنشان کرد: تعامل بین جناح ها سخت است، ما هم اکنون تریبونی به نام گفت وگوی ملی راه اندازی کرده ایم و تا به نتیجه مهمی نرسیم آن را در رسانه ها منتشر نمی کنیم. در واقع مردم به درستی فکر می کنند که بحث اصلاح طلبان و اصولگرایان مایه برکت است، بنابراین باید تلاش کنیم این شبهه را برطرف کنیم. یک بار به حداد ادل گفتم فرق من و تو این است که هرکس را که می بینی جلو می بری، اما ما ابتدا آنها را می سنجیم و بر اساس توانایی هایشان حمایت می کنیم. البته هزینه این مسیر را هم پرداخت کردیم.

وی با بیان اینکه دولت روحانی را دولت اصلاح طلب نمی دانم، خاطرنشان کرد: طرح دفاعی در مجلس دهم مطرح شد و بعد نظر کارشناسی خود را دادم و گفتم صلاح نیست پرونده بسته شود اما در یازدهم دوباره مطرح شد. مجلس. وضعیت مشارکت مردم نگران کننده است و امیدوارم با تلاشی که همه می کنند سرمایه اجتماعی بازگردد.

عارف ادامه داد: شرایط کنونی حاصل عملکرد 40 سال گذشته همه مسئولان است و باید اعتراف کنیم که اگر من پایه گذار شرایط کنونی بودم عملا از امیدی که به مردم دادیم برای رسیدن به اینجا استفاده نمی کردم. ، چون هشت نتیجه 8 سال پیش بود، وقتی تصمیم گرفتم در انتخابات 92 شرکت کنم، چهره های اصلاح طلب به من گفتند کاندید نشو.

عارف در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا با توجه به رد صلاحیت کاندیداها در دو انتخابات اخیر، آیا نیازی به مذاکره با نهادهای ارشد برای رد صلاحیت ها وجود دارد، گفت: ما نگران هستیم و برخی افراد به دلیل محدودیت های نظارتی استعفا داده اند.

در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره عملکرد مجلس که با ارائه طرح هایی به مجلس با واکنش افکار عمومی مواجه می شود، گفت: اجرای مجلس فعلی مظهر خورشید و شعار است و نمایندگان باید به این موضوع توجه کنند. اولویت ها؛ «اگر به بودجه نگاه کنیم، شعار مجلس را نشان می دهد.

در نهایت ایشان حتی از چند شهر دیگر کشور در خصوص طرح سه بنزین اضطراری به من مراجعه کردند، اما به دلیل توصیه رهبری مبنی بر پذیرش پیشنهاد سران قوا، آن را پذیرفتیم.

دیدگاهتان را بنویسید