رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: وزارت کار با افزایش حقوق کارگران بیشترین هزینه را برای کارگران ایجاد می کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: وزارت کار با افزایش حقوق کارگران بیشترین هزینه را برای کارگران ایجاد می کند

روز جدید : محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با جماران گفت: یکی از عوامل داخلی که بسیار تاثیرگذار بود، تصمیم غیرکارشناسی وزارت کار و رفاه اجتماعی در جلسه سه جانبه بود که در واقع تعداد کارگران را افزایش داد. پیش بینی ما کاهش 25 درصدی استحکام در واحدهای کوچک و متوسط ​​است و در واحدهای بزرگ این درصد کمتر است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه خروج از وضعیت فعلی اقتصاد امکان پذیر است، گفت: ابتدا باید سیاست های خود را در حوزه مدیریت تورم در کشور یکسان کنیم؛ ابتدا دولت برای خودش و سپس مجلس در مرحله بعدی. نمی توانیم بگوییم سیاست ما کنترل تورم است، اما می توانیم به طور ناگهانی پایه دستمزد را 60 درصد افزایش دهیم.

مشروح گفتگوی خبرنگار جماران با محمدرضا پورابراهیمی را در ادامه می خوانید:

این روزها رئیس جمهور، رئیس مجلس و دیگر مسئولان اعلام کرده اند که قیمت ها باید شبانه روز کاهش یابد. آیا این روش های گرامر امروز کار می کنند؟

این روش های دستوری کار نمی کنند. امروزه قیمت کالاهای اساسی و غیر ضروری تحت تاثیر دو عامل بیرونی و غیر خارجی قرار دارد. عوامل خارجی وضعیت قیمت کالای اصلی در جهان است. دو ماه آخر جنگ اوکراین و روسیه و تغییرات منطقه ای رخ داده، شاهد افزایش 30 تا 90 درصدی قیمت جهانی کالاها بوده است.

نه کشور ما، بلکه در تمام دنیا کشورهای دیگر گندم وارد می کنند. آنها نیز افزایش قیمت داشته اند. عامل دیگر تورم جهانی است که ربطی به ما ندارد.

ممکن است دو ماه دیگر آتش جنگ فروکش کند و قیمت ها کاهش یابد.

پیش بینی ما کاهش 25 درصدی استحکام در واحدهای کوچک و متوسط ​​است

نکته دیگر عامل درونی است که به نظر من در این دو مولفه بسیار تاثیرگذار است. تصمیم غیرکارشناسی وزارت کار و رفاه اجتماعی در نشست سه جانبه مبنی بر افزایش دستمزد در عمل، بیشترین هزینه را برای کارگران به جای خدمت به آنها ایجاد کرد. پیش بینی ما کاهش 25 درصدی استحکام در واحدهای کوچک و متوسط ​​است و در واحدهای بزرگ این درصد اتفاقاً کمتر است.

بلاتکلیفی دولت بدترین اثر را بر بازار دارد

نکته سوم اینکه دولت دقیقاً نحوه برخورد با خرید کالاهای اساسی و واگذاری آن به مردم را مشخص نمی کند که مانند سال های گذشته به واردات یا مصرف یارانه می دهد. اما به نظر می رسد دولت برای خود تعیین تکلیف نکرده است و اگر امروز سیاست خود را اعلام کند حداقل رویه قبلی را در عمل شاهد خواهیم بود. او حتی روال قبلی را تأیید نکرد، اما دوباره گزارش داد که این سیاست قرار است ظرف 10 روز آینده تغییر کند. این بلاتکلیفی بدترین اثر را روی بازار می گذارد، یعنی شما نه از سیاست صرافی افزایشی 4200 منتفع شده اید و نه از آن بهره مند شده اید.

نمی توانیم بگوییم که سیاست ما کنترل تورم و افزایش ناگهانی پایه دستمزدها 60 درصد است.

اما نتیجه وضعیت فعلی چیست؟

ابتدا باید سیاست های خود را در زمینه مدیریت تورم در کشور یکسان کنیم. اول دولت برای خودش و بعد مجلس در مرحله بعد. نمی توانیم بگوییم سیاست ما کنترل تورم است، اما می توانیم به طور ناگهانی پایه دستمزد را 60 درصد افزایش دهیم. این قطعاً تأثیر منفی دارد. آنها در دست ما هستند و دیگر ربطی به تحریم و آمریکا و خارج ندارند!

یکسری مسائل روابط خارجی وجود دارد که طبیعتاً باید آنها را مدیریت کنیم. همچنین باید تعدادی از سیاست های اقتصادی را تغییر دهیم. به عنوان مثال، سیاست تدریجی نرخ ارز نشان داده است که کالاهای اساسی با قیمت های مناسب در دسترس عموم قرار نمی گیرند.

من معتقدم اگر سیاست تغییر کند، می توان اقتصاد را مدیریت کرد. اما می توان با وجود تحریم ها و شرایط نامناسب دولت قبل، ظرفیت های داخلی را مدیریت کرد تا تنش های کارگری، قیمت ها و آثار تورم به حداقل برسد و قطعا راه حلی وجود دارد. یعنی جنگ های منطقه ای و مشکلات فرامنطقه ای که تا صد سال داریم نخواهیم داشت، بلکه برای مدت محدودی که منجر به افزایش قیمت می شود و باید آن را مدیریت کنیم و البته اثر هم خواهد داشت. در ماه های آینده خنثی شود.

اما قابل مدیریت بوده و نیازمند نگاه منسجم، علمی، تخصصی، کارشناسی و صریح دولت در تصمیم گیری است، نه به تعویق انداختن دولت. یعنی با رویکردی کاملا قاطع تصمیم بگیریم که شاید این راه خروج ما از شرایط فعلی باشد.

ما پیش بینی می کنیم که وضعیت بهتر شود

آیا در روزهای آینده شاهد وضعیت خوبی خواهیم بود؟

آره. پیش بینی می کنیم شرایط بهتر شود و البته شاخص ها هم همین را می گویند. درآمدهای نفتی وضعیت تراز تجاری کشورمان در نیمه دوم سال گذشته وضعیت صادرات غیرنفتی 30 درصد افزایش یافت. اوضاع در حال بهبود است، اما این به تدریج اتفاق می افتد و در عرض چند ماه می توانیم شاهد اتفاقات کاملاً عینی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید