بدون ایجاد زیرساخت های قانونی ساخت 4 میلیون مسکن هزینه را کاهش نمی دهد / هزینه مسکن در کشور اقتصادی نیست


ساعت: 14:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۵
کد خبر: 1908872

یک کارشناس مسکن با اشاره به اینکه زیرساخت های قانونی در حوزه مسکن وجود ندارد، گفت: در نبود قانون قیمت مسکن، حرکت جهش تولید و ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال هیچ تاثیری بر قیمت ندارد. و از آنجایی که قیمت مسکن در کشور مقرون به صرفه نیست، خانه های ساخته شده مدتی است با افزایش قیمت مواجه شده و با قیمت چند برابری به فروش می رسند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر، راه دانا; بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی مرکز آمار کشور، میانگین قیمت آپارتمان در تهران در ماه گذشته به 45 میلیون و 148 هزار تومان رسید که نسبت به ماه قبل از این گزارش کاهش ناچیزی داشته است، این در حالی است که میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان حدود 7 میلیون تومان است. از آنجایی که اکثر مشارکت های ساخت 50 درصد است، می توان نتیجه گرفت که هزینه زمین برابر با هزینه های ساخت است، با در نظر گرفتن سود سازنده و هزینه های جانبی، رقم نهایی برای هزینه هر متر به دست می آید. مسکن مقداری نزدیک به یک سوم قیمت فعلی را نشان می دهد.


قول ساخت دو میلیون خانه تا پایان سال

در همین حال رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی روز گذشته اعلام کرد: تا امروز یک میلیون و 500 هزار واحد در دست بهره برداری داریم که امیدواریم تا پایان امسال به دو میلیون واحد برسیم.

مجید گودرزی کارشناس مسکن در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا; با توجه به اطلاعیه پیشرفت اجرایی 30 درصدی قانون افزایش تولید مسکن و خبر ساخت دو میلیون خانه توسط رستم قاسمی در روزهای اخیر و اثرات آن قیمت خانه وی تصریح کرد: امروز اقتصادی داریم که تورم و نرخ ارز باعث توزیع ثروت شده و در نتیجه این دو مقوله همه بخش‌های اقتصادی کشور به هم ریخته است و دلیل آن این است که دلالی سود بسیار زیادی دارد. و بخش مولد اقتصاد در انتهای کارایی و بازده اقتصادی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:
درآمد متقاضی نهضت مسکن چقدر است؟/ تمامی درآمدهای نهضت ملی مسکن به حساب می آید


هزینه مسکن در کشور به صرفه نیست

وی خاطرنشان کرد: مسکن و املاک اعم از تجاری و مسکونی در دولت قبل کاملاً بی قانونی و رها شده بود. رکود در بازار مسکن این امر همه مولفه های اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد، وی ادامه داد: ما خواهان اقتصادی هستیم که برای همه اقتصادی باشد و همه واحدهای تولیدی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و باید اقتصاد را به گونه ای تعریف کرد که به نفع همه فعالان باشد. راه منصفانه

این کارشناس مسکن ادامه داد: تعادل اقتصادی به ویژه در حوزه مسکن می تواند به موفقیت اقتصادی یک کشور تبدیل شود. اما همه از جمله دولت های گذشته سعی کردند این بازار را به نفع خود مصادره کنند. امروز باید تعادل را به اقتصاد بازگردانیم.

وی تصریح کرد: اکنون پس از تلاطم و نوسانات نرخ ارز و با توجه به رشد ناموزون و غیرمنطقی و درآمد کم مصرف کنندگان، بخش خصوصی قادر به تامین تقاضای کافی برای این بازار و صاحبان انواع اقتصاد نیست. خدمات، از جمله مسکن، می توانند هزینه های غیرمنطقی خود، از جمله اجاره های گزارش نشده، را به کاربر نهایی منتقل کنند.


بدون ایجاد زیرساخت های قانونی ساخت 4 میلیون خانه باعث کاهش قیمت نمی شود

وی افزود: تا زمانی که این مشکل به طور اساسی اصلاح نشود، ممکن است اتفاقی که در مسکن مهر افتاد، دوباره تکرار شود، یعنی تا مدتی دیگر. خانه های ساخته شده با جهش قیمت مواجه هستند و تاثیری بر قیمت املاک و مستغلات ندارند.

برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل و کارآمد ساختن تولید در زمینه راه حل است 4 میلیون خانه وی گفت: دولت سیزدهم و نمایندگان مردم می توانند با پیگیری و استقرار قانون قیمت مسکن بزرگترین گام را در جهت صرفه جویی در این بازار بردارند.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: در صورت عدم تصویب این طرح، ساخت 4 میلیون واحد تاثیری در کاهش قیمت ندارد چون الان هم مسکن مهر با چند آگهی جعلی با قیمت های نامعقول و بسیار بالا به فروش می رسد.

گودرزی توضیح داد: اگر این طرح (قیمت مسکن) مصوب می شود، درصد مسکن بین 40 تا 80 درصد کاهش می یابد و چالش مسکن برای نسل فعلی و آینده وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید