در صورت افزایش تورم، وزیر کار باید بلافاصله برای تغییر حقوق کارگران جلسه شورای عالی کار تشکیل دهد.

در صورت افزایش تورم، وزیر کار باید بلافاصله برای تغییر حقوق کارگران جلسه شورای عالی کار تشکیل دهد.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار) وی ضمن گرامیداشت شب های قدر گفت: سفره مولای متقیان حضرت علی (ع) به روی همه مردم باز بود و از مسئولین تقاضای نفوذ این امام بزرگوار داریم. درخواست ما این است که اگر از امام اول ما پیروی می کنید، گروه های اجتماعی مانند ایشان را تماشا کنید. حضرت علی (ع) نگاه حمایتی به طبقات مستضعف جامعه داشت و این دیدگاه بسیار محترمانه ای است که باید رعایت کرد.

وی با بیان اینکه «آنچه امروز در خصوص مسائل جامعه کارگری در حوزه سیاست گذاری انجام می شود مغایر با سیره امیرالمؤمنین(ع) است»، ادامه داد: حضرت علی (ع) ابتدا مصلحت فقرا را در نظر گرفت. هر تصمیمی که میگیرم در این دیدگاه حمایتی، او افراد را مسلمان، مسیحی یا یهودی یا عضو هیچ دین و فرقه ای نمی داند. اما امروزه این نوع دیدگاه در میان بسیاری از کارمندان وجود ندارد. در زمینه افزایش دستمزدها، رسیدگی به مطالبات کارگران و سایر مسائل از جمله مشکلات بازنشستگان شاهد چنین حمایتی نبودیم. بر اساس آمارهای دولتی ۷۶ درصد کارگران از طبقه فقیر کشور هستند.

صادقی تاکید کرد: اگر نتوانیم قدرت خرید اقشار کارگر و بازنشسته را حفظ کنیم به راحتی آنها را به زیر آستانه فقر مطلق کاهش می دهیم. وقتی تورم را از فروردین 1401 بررسی می کنیم، متوجه می شویم که قدرت خرید کارگران به 253 دلار در آن ماه و به 122 دلار در اسفند همان سال (یعنی کمتر از یک سال) کاهش یافته است. یعنی قدرت خرید یک کارگر حداقل دستمزد در یک سال کمتر از نصف است. با این حجم از تغییر قدرت خرید و ظلمی که در حق کارگران شده نمی توان ادعای پیروی از راه علی (ع) را داشت.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار افزود: به ما می گویند چرا اعتراض می کنید؟ اگر تصمیمات درست گرفته می شد و مصلحت جامعه کارگری دیده می شد جای اعتراض باقی نمی ماند. اعتراض ما به دلیل فشار شدیدی است که بر جامعه کارگری وارد می شود. نتیجه تصمیمات نادرست در سال گذشته از سوی افرادی که صلاحیت تصمیم گیری ندارند این بود که مستمری بگیران شش ماه از سال را برای گرفتن حق قانونی خود با هزینه های گزاف در خیابان سپری کردند تا به حقوق خود برسند، در حالی که امسال مانند سال گذشته است. یک تصمیم اشتباه دیگر درباره حقوق سال 1402 گرفته شد.

قائم مقام دبیر کل خانه کار تصریح کرد: سال گذشته با وجود اینکه نرخ تورم اعلامی از سوی دولت از طریق بانک مرکزی 43 درصد بود و با وجود اینکه طبق آمار بانک مرکزی، تورم تا نقطه ای در اسفندماه 63 درصد بود، حداقل دستمزد برای حداقل حقوق بگیران 27 درصد افزایش یافت و درصدی از متوسط ​​را شاهد بودیم. واقعیت این است که ما کارگران و مستمری بگیران از بیکاری مشابه رنج می بریم. مشکل از جامعه کارگری نیست، زیرا امسال کارگران بهترین و تواناترین نمایندگان خود را از نظر قانع‌کننده بودن در چند دهه گذشته پشت میز مذاکره داشتند. این نمایندگان نیز تمام تلاش خود را کردند. طبیعی بود که نمایندگان کارگری سر میز مذاکره عصبانی و از رقم مصوب ناراضی باشند.

وی با اشاره به این موضوع که «مسئله افزایش حداقل دستمزد در سال 1402 همچنان مفتوح است»، افزود: وزیر کار قول داده و سر میز مذاکره امضا کرده است که اگر نتوانند تورم را کنترل کنند، جلسه عالی کار برگزار شود. شورا مجدداً تشکیل و حقوق بازگردانده می شود مسئولان باید بدانند در صورت احراز این شرط، در صورت عدم تجدید نظر در حقوق، جامعه کارگری علنا ​​و علناً اعتراض خود را به این موضوع اعلام خواهد کرد. وقتی دولت نتواند به وعده خود عمل کند این اعتراض هم طبیعی است.

صادقی با یادآوری تجربه اردوغان در ترکیه که پس از تورم افسارگسیخته اخیر در ترکیه برای اولین بار اصلاح حداقل دستمزد را انجام داد، گفت: اردوغان حداقل دستمزد را به 75 درصد افزایش داد تا معیشت جامعه کارگری ترکیه در حد حداقل باشد. اکنون در ایران در شرایطی که یک خودروی کویک بسیار ساده حدود 430 میلیون تومان قیمت دارد، چه انتظاری از کارگران ایرانی می توان داشت که به این نسبت قدرت خرید و قیمت خود اعتراضی نکنند؟ بنابراین اگر تورم وعده داده شده رخ ندهد و افزایش قیمت بیش از حد اعلام شده باشد، شورای عالی کار باید با فوریت تشکیل جلسه دهد و دستمزدها را اصلاح کند.

دیدگاهتان را بنویسید