جام جهانی بین المللی! / زرق و برق، رنگ و لعاب و دیگر هیچ!


ساعت: 11:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1912865

جام جهانی 2022 در قطر با سر و صدای زیاد و تبلیغات فراوان برگزار می شود و میزبان سعی کرد به لطف پول همه مشکلات را حل کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا از دوحه; میزبانی جام جهانی در کشور کوچکی مانند قطر ایده جذابی بود که فیفا یک دهه پیش نهایی کرد. اما این جذابیت بیشتر مربوط به اجرا، شکل، فرم و ساختار جام جهانی بود، اما بستگی به دلارهای نفتی داشت که قطری ها در دادن آن به روسای فاسد فیفا و دیگر کشورهای تاثیرگذار صرفه جویی کردند. تنها سیاستی که تا به امروز ادامه داشته و قطر تلاش کرد جام جهانی را به همین سبک برگزار کند.

برای کشور کوچکی در حاشیه خلیج فارس که به وسعت یک منطقه از تهران است و جمعیتش شاید کمتر از همان منطقه تهران باشد، میزبانی یک رویداد بزرگ در مقیاس جام جهانی می تواند رویایی باشد. درست است، واقعی. حالا اما قطری ها این رویا را به واقعیت تبدیل کرده اند و میزبان بزرگترین جشنواره ورزشی جهان هستند. این رویداد به میزبانی قطر با شایعات زیادی همراه بود اما در نهایت این کشور کوچک و ثروتمند در ساحل خلیج فارس هم اکنون میزبان بزرگ ترین ستاره های جهان است. در بدو ورود به قطر، مهمترین چیزی که باید دید، زرق و برق و تجمل میزبان بازی هاست که با تکیه بر دلارهای پترو، جام جهانی را با رنگ و لعاب فراوان برگزار کرده است. آنها ساختار شهر قطر، ساختمان ها و زیرساخت ها را به طور کامل و بی نقص با مدرن ترین سبک اروپایی طراحی کرده اند که قبل از هر چیز برای هر بیننده ای شگفت انگیز است.

برای مثال، هواداران مکزیکی که تعداد قابل توجهی از آنها به قطر آمده اند، از شباهت متروی مدرن و خارق العاده قطر به متروی مکزیک شگفت زده شدند. این واقعیت که متروی مکزیک یکی از مدرن ترین متروهای جهان است، الهام بخش قطری ها در طراحی متروی دوحه شد.

حضور کارگران و کارمندانی از آفریقا و شرق آسیا در تیم مسابقات یکی از مهمترین ارکان جام جهانی قطر است. بنابراین هر جا که قدم می گذارید با چهره ای جدید و متفاوت روبرو می شوید. چه چیزی باعث شد که احساس کنید همه کشورها میزبان جام جهانی هستند نه قطر!

جمعیت اندک و کمبود نیروی کار در همه بخش‌ها باعث شد تا قطری‌ها نیازهای خود را با استخدام کارکنان سایر کشورها در همه زمینه‌ها برای جام جهانی برآورده کنند. حقیقتی که از لحظه ورود شما به قطر مشهود است. از مدیران و خدمه رنگارنگ فرودگاه های آفریقایی و شرق آسیا گرفته تا راننده ها، کارکنان هتل ها، داوطلبان، عوامل اجرایی مسابقات در مراکز رسانه ای و استادیوم ها و البته نیروهای متخصص، حتی مشاغل معمولی و معمولی در شهر مانند فروشنده و گارسون در رستوران ها. همه این افراد از کشورهای مختلف آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و حتی اروپا و استرالیا هستند. اتفاقی که باعث شد هیچ وقت احساس نکنید در قطر هستید. در واقع این مسابقات جهانی با حضور تمام دنیا برگزار می شود! جام جهانی 72 ملت!


با پول نمی توان همه چیز را خرید

میزبانی افتتاحیه جام جهانی در قطر، شاید برای کشوری که هرگز تجربه برگزاری جام را نداشته، تجربه ای هیجان انگیز و جدید بود. ساعاتی قبل از شروع مسابقه، جاده های منتهی به ورزشگاه البیت با حضور پررنگ نیروی انتظامی، داوطلبان، عوامل انتظامی و … حال و هوای خاصی داشت. بنابراین شهر کاملا تحت تاثیر افتتاحیه جام جهانی قرار گرفت. قطری ها به همه تماشاگران توصیه کرده بودند به دلیل برنامه های ویژه افتتاحیه و شلوغی جاده های منتهی به ورزشگاه، حداقل 2 ساعت زودتر به ورزشگاه بروند. توصیه ای که به نظر می رسید بیشتر مورد قبول تماشاگران پرشور و پرهیاهوی اکوادوری قرار گرفته است، زیرا از اواسط روز و حوالی ظهر، تماشاگران شاد و رنگارنگ اکوادوری با پیراهن های زرد، کلاه و روسری آمریکای جنوبی و پرچم ها و چهره های زرد رنگ در سراسر شهر رنگ آمیزی شده اند. مترو و اتوبوس ها در حالی که نام کشورشان را فریاد می زدند، حرکت کردند تا به سمت استادیوم البیت حرکت کنند. در حالی که قرار بود افتتاحیه 7 ساعت بعد انجام شود! ظاهرا سنت زودهنگام رفتن به استادیوم در بین هواداران آمریکای جنوبی به اندازه هواداران ایرانی رواج دارد!

از سوی دیگر هواداران میزبان بدون توجه به این توصیه ها طبق عادت همیشگی خود دقایقی قبل از افتتاحیه راهی ورزشگاه شدند. هوادارانی که تقریباً همگی با خودروهای شخصی به البیت رفتند و به توصیه مسئولان برگزاری کمتر از مترو و اتوبوس استفاده کردند تا ظرفیت حمل و نقل عمومی بین هواداران خارج از خانه و دیگر مهمانان و تماشاگران توزیع شود.

ورود دیرهنگام قطری ها به ورزشگاه آلبات باعث شد تا دقایقی قبل از مراسم افتتاحیه سکوهای هواداران قطری تقریبا خالی بماند.

افتتاحیه قطری ها اگرچه بسیار پر زرق و برق بود، اما خاص نبود. مجری سعی کرده بود با استفاده از نمادهای عربی و سنتی افتتاحیه متفاوتی ترتیب دهد، اما در افتتاحیه همه چیز عادی و تکراری بود. حتی حضور مورگان فریمن بازیگر مشهور هالیوود به عنوان مجری افتتاحیه علیرغم جذابیتش چندان نوآورانه نبود. البته، فریمن در حالی که با یک هوادار معلول خانگی که نماینده تیم قطری بود و بخش ویژه ای از افتتاحیه بود، روی زمین نشست تا بتوانیم شاهد لحظات جالبی در زمین چمن در ورزشگاه البیت باشیم.

مارسل دسایی تنها سفیر خارجی و خوش شانس قطر در میان سفیران مشهور فوتبال این کشور بود که در مراسم افتتاحیه شرکت کرد و مسئولیت حمل جام را بر عهده داشت. بقیه سفرای معروف قطر از بکهام گرفته تا بوفون و زیدان با وجود هزینه های زیاد مجری در مراسم افتتاحیه شرکت نکردند تا نشان دهند همیشه پول کارساز نیست!

افتتاحیه جام برای آنابیس اما در پایان پایان خوشی نداشت، شکست تلخ در افتتاحیه که اولین ناکامی یک میزبان در افتتاحیه در تاریخ جام جهانی بود. که ثابت می کند همیشه پول شرط لازم و کافی برای هاست نیست!

دیدگاهتان را بنویسید