جداسازی جاده از شهرنشینی روزی جدید

جداسازی جاده از شهرنشینی روزی جدید

روز جدید : جوانب مثبت و منفی در مورد مزایا و معایب جدایی بحث می کنند

دیروز در حالی که نمایندگان در راهروهای بهارستان منتظر ابلاغیه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند، ناگهان اعلام شد که دولت لایحه «تفکیک وزارت راه و شهرسازی» را به مجلس تقدیم کرده است. کمیته پارلمانی تصور اینکه ابراهیم رئیسی یک بار در 28 مرداد 1400 با ارسال نامه ای به رئیس مجلس خواستار حذف از دستور کار شد اما تنها یک سال بعد در قالب لایحه به بهارستان بازگشت. بدون توضیح اینکه چرا در مرداد 1400 با آن مخالفت شد و چرا همان ایده با همان محتوا حدود یک سال بعد دوباره مطرح شد؟ در همین حال محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نامه رئیس جمهور گفت: اگر وزارت مسکن تشکیل نشود، ساخت یک میلیون مسکن در سال انجام نمی شود. نمایندگان مجلس با اشاره به اینکه «مسکن» و «راه و ترابری» دو حوزه متفاوت و وسیع هستند و قرار گرفتن آنها در یک وزارتخانه، مسکن را فدای پروژه‌های راه و ترابری می‌کند و خواستار جدایی آن‌ها می‌شود. بلافاصله پس از نامه رئیس‌جمهور، رسانه‌های اصولگرایان از جمله روزنامه های فارس، تسنیم و کیهان در دفاع از این تصمیم دولت سیزدهم، تقسیم وزارتخانه هایی مانند راه، شهرسازی و امنیت را موجب مشکلات جدی در ساختار حاکمیتی کشور و نیازمند میلیاردها تومان دانستند. اما اتفاقات گذشته سال نیز نشان داده است که استدلال های دولت قبل و نمایندگان تجزیه طلب چندان زیاد نیست اشتباه هستند و علیرغم وعده صریح رئیس جمهور مبنی بر ساخت یک میلیون خانه در سال، این روند اجرایی نشده است. بر این اساس دولت برای بازگشت به همان مسیری که یک سال پیش کارشناسان و نمایندگان مجلس بر آن اصرار داشتند، چاره دید. همچنین روندی وجود دارد که به نظر می رسد برای تقسیم وزارت امنیت به دو وزارتخانه «صنعت و معدن» و «تجارت» قابل اجرا باشد. این در حالی است که دولت دوازدهم سال ها خواستار جدایی این دو وزارتخانه از نمایندگان مجلس برای تسریع در روند خدمات رسانی به مردم در دوران تحریم بود، اما مجلس اصولگرای یازدهم با این درخواست دولت مخالفت کرد. مقاومت پس از حضور دولت سیزدهم جای خود را گرفت و بلافاصله ایده تفکیک وزارت صمت عملی شد.

لایحه انحلال راه و شهرسازی در حالی روز گذشته در کمیسیون مطرح شد که دولت سیزدهم از مجلس یازدهم درخواست کرده بود در ابتدای تشکیل کابینه لایحه انحلال راه های دولت قبلی را بازگرداند. این بازگشت و مطالبه مجدد به چه معناست؟

سوال ما هم همین است، در نامه ای که دولت در مورد پس گرفتن لایحه دولت قبل به مجلس فرستاد، احساس کرد که تفکیک این وزارتخانه صلاح نیست. باید دید در آن 1 سال چه اتفاقی افتاد که ناگهان دولت سیزدهم تغییر نظر داد و دوباره لایحه فرستاد. وقتی رویکردهای جناحی و سیاسی بر تصمیم گیری حاکم باشد، شاهد این مشکلات هستیم. این روند مشابه جداسازی وزارت حریم خصوصی است. اگر ادغام ها بر اساس تحقیقات مستند است، چرا اینقدر سریع عمل می شود؟

نظر شما در مورد جدا شدن محدوده مسکونی از حریم جاده چیست؟

من مخالف جداسازی هستم. به هر حال در سال های قبل تحقیقات زیادی انجام شد تا این که این دو حوزه ادغام شدند. بررسی جنبه های اجرایی این ادغام حداقل یک دهه طول می کشد، اما در ایران، نقشه راه اجرایی کشور به سرعت در حال تغییر است و هیچکس توضیح نمی دهد که چرا قبلا یکپارچه شده بود و چرا امروز تصمیم به جدایی گرفت.

در صورت اتخاذ این تصمیم چه شرایطی در حوزه مسکن و راه پیش خواهد آمد؟

شک نکنید، دولت حداقل 3 سال به عقب باز خواهد گشت. همانطور که درک مفاهیم این ادغام برای این دو حوزه مهم زمان زیادی طول کشید، برای این دو وزارتخانه نیز زمان زیادی طول می کشد تا دوباره با وظایف خود آشنا شوند، برنامه ریزی کنند و نیروهای خود را سازماندهی کنند. از سوی دیگر، طبق قوانین بالادستی، دولت باید در برنامه ششم توسعه که اخیراً اجرای آن را تمدید کرده، منعطف، کوچک و کارآمد شود. اما با روشی که دولت در پیش گرفته و مدام در حال آزمون و خطا است، حاکمیت و اقتصاد کشور مدام در شوک است.

در مقابل این استدلال دولتمردان و نمایندگان است که برای ساخت یک میلیون خانه در سال باید با ساختاری جداگانه در حوزه ساخت و ساز مسکن برنامه ریزی و کنترل شود.

این بحث درست نیست وقتی این دو حوزه مهم ادغام شدند، اینطور نبود که موازی کاری تمام شود یا نیروهای متخصص کم شود… بلکه فقط قانوناً ادغام شدند. در وزارت راه و شهرسازی معاونت ساخت و ساز مسکن وجود دارد و به صورت متمرکز کارها را پیگیری می کند. اگر دولت بخواهد به وعده های خود برای ساخت مسکن عمل کند، می تواند با این وزارتخانه این کار را انجام دهد و اگر ظرفیت و تخصص لازم را نداشته باشد، با ایجاد یک وزارتخانه مجزا و ایجاد چندین وزارتخانه دیگر کار نخواهد کرد. . من فکر می کنم که در شرایط کنونی صلاح نیست که وزارتخانه را به این شکل تقسیم کنیم.

آیا فکر نمی کنید وزیر راه و شهرسازی با توجه به بازخوردهای مرتبط تر راه سازی روی پروژه های راه و ترابری تمرکز کند و از حوزه مسکن غفلت کند؟

این تصورات اشتباه است. اساسا دولت باید نقشه راه ایجاد شده توسط مجلس و قوانین فوق را اجرا کند. همین طرح برای ساخت یک میلیون خانه تدوین و در کمیسیون ساختمان مجلس تصویب شد. مجلس در این طرح بودجه لازم را تخصیص داد، تعهدات پیمانکاران را مشخص کرد، تعهدات دستگاه های اعطای زمین رایگان را مشخص کرد، صندوق توسعه مسکن را ایجاد کرد و… اجرای این قوانین وظیفه دولت است. دولت کارآمد در هر شرایطی به وعده ها و قوانین مطلوب عمل می کند و هیچ ساختاری نمی تواند حکومتی را که به دنبال توجیه است مجبور کند.

امروز نمایندگان مردم و خبرنگاران از دولت انتظار داشتند وزیر کار را به مجلس معرفی کند. در حالی که برخی از نمایندگان از وعده رئیس جمهور برای ورود دو وزیر بازرگانی و امنیت خبر داده بودند، لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی به یکباره دریافت شد. دلیل این چیست؟

از نیت رئیس جمهور و اعضای کابینه نمی توانم چیزی بگویم چون اطلاعی ندارم. امروز اما نمایندگان مردم منتظر حضور وزیر کلیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند که البته این اتفاق نیفتاد. به یاد داشته باشید که وزارت کار یکی از کلیدی ترین و حساس ترین ساختارهای کشور است که با طیف وسیعی از کارگران، مستمری بگیران، کارمندان، تعاونی ها، صندوق های بازنشستگی و … کار می کند. اداره این وزارتخانه بدون وزیر نشانه خوبی نیست.

اسامی وزیر آینده کار به گوش می رسد. این اسامی چقدر صحت دارد؟
بله، ما هم شنیدیم که سرپرست فعلی (زاهدی وفا) به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی می شود. اما چه این اتفاق بیفتد یا نه، زمان می برد.

دیدگاهتان را بنویسید