جزئیات جداسازی حساب های تجاری روز جدید

جزئیات جداسازی حساب های تجاری روز جدید

روز جدید : پس از تبدیل حساب های کلیه اشخاص حقوقی به عنوان حساب تجاری، اتصال 9 میلیون دستگاه کارتخوان به حساب مودیان و اخذ شماره حساب مودیان، تعداد کل حساب های هر فردی که بیش از 100 تراکنش سپرده به ارزش 35 میلیون داشته باشد. تومان در ماه یک حساب تجاری است.

یکی از پیش نیازها و زیرساخت های اخذ مالیات، شناسایی واحدهای اقتصادی و میزان درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی است. در این راستا یکی از مهمترین اقدامات شناسایی حساب های تجاری است.

*روش های شناسایی حساب های تجاری

حساب های تجاری به روش های مختلفی شناسایی می شوند.
روش اول در نظر گرفتن حساب های تجاری متعلق به شرکت ها یا اشخاص حقوقی است.
روش دوم دریافت صورت حساب های تجاری از مالیات دهندگان است.

روش سوم، حساب معاملاتی، حسابی است که ماهانه بیش از 100 تراکنش سپرده در آن انجام می شود و در عین حال کل ریالی که به حساب واریز می شود، 35 میلیون تومان است.

* معرفی 8 میلیون و 130 هزار حساب مشاغل در سازمان مالیاتی توسط مودیان

همانطور که گفته شد، یکی از راه های شناسایی حساب های تجاری، اخذ حساب های تجاری از مالیات دهندگان است. خرداد و تیرماه امسال سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که مودیان باید حساب های تجاری خود را به سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کنند و تاکنون بیش از هشت میلیون و 130 هزار حساب تجاری توسط مودیان به سازمان امور مالیاتی کشور اظهار شده است. امور

یکی دیگر از اقدامات سازمان امور مالیاتی که با همکاری بانک مرکزی انجام شد، اتصال کلیه کارتخوان های تایید شده توسط صاحبان آنها به حساب مربوطه و وارد شده به سازمان امور مالیاتی بود که از نیمه دوم سال جاری انجام شد. سال گذشته تا پایان مرداد. در این راستا 9 میلیون دستگاه کارتخوان، سازمانی و 9 میلیون دستگاه کارتخوان از کار افتاده اند.

روش دیگری که برای شناسایی حساب معاملاتی استفاده می شود، روشی است که بانک مرکزی اعلام می کند. بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، بر این اساس، حساب تجاری به حسابی گفته می شود که ماهانه بیش از 100 تراکنش سپرده در آن به این حساب انجام می شود، در حالی که در عین حال مجموع ریالی که به حساب واریز می شود، 35 ریال است. میلیون تومان.

با این تعریف، اگر حساب فردی که وارد سازمان امور مالیاتی نمی شود، کمتر از 100 تراکنش سپرده در ماه داشته باشد و مجموع سپرده های آن حساب در طول ماه کمتر از 35 میلیون تومان باشد، آن حساب حساب کاربری محسوب نمی شود. حساب تجاری

ممکن است این سوال و ابهام ایجاد شود که اگر صورتحساب زیر 100 تن باشد

حساب وجود دارد اما کل مبلغ واریز شده در این حساب بیش از 35 میلیون تومان است، آیا حساب معاملاتی محسوب نمی شود؟

پاسخ به این سوال این است که در وهله اول برای حساب های متعلق به شرکت ها و به عبارتی اشخاص حقوقی معمولاً حساب بانکی یک حساب تجاری در نظر گرفته می شود. بنابراین، این قوانین در مورد حساب های اشخاص حقوقی اعمال نمی شود.

ثانیاً حسابهای اشخاص حقیقی که برای امور مالیاتی در سازمان وارد می شود یا خواهد شد حساب تجاری محسوب می شود. بنابراین، فقط حساب های تایید نشده از افراد در این فرآیند گنجانده می شود.

* مبنای کد ملی شناسایی حساب های تجاری

بر اساس اظهارات علیرضا غفاری، معاون مبارزه با پولشویی بانک مرکزی، مبنای شناسایی حساب افرادی که وارد نشده اند تنها یک حساب نیست، بلکه مبنای کد ملی مردم است. ، و تعداد کل واریزها به حساب های متعلق به یک کد ملی را محاسبه می کند. بنابراین اگر مجموع تراکنش‌های حساب‌هایی که در یک ماه به سازمان امور مالیاتی وارد نشده است برای شخص 100 و بیشتر و کل مبلغ واریز شده به حساب 35 میلیون تومان یا بیشتر باشد، مالیات از محل محاسبه می‌شود. مبالغی که به این حساب ها واریز می شود

در این شرایط، تخصیص تراکنش های سپرده به چندین حساب نمی تواند به عنوان ابزار فرار مالیاتی مورد استفاده قرار گیرد و حتی ممکن است در مجموع مالیات دریافتی برای فرد بیشتر از مالیات دریافتی از یک حساب تجاری ارائه شده به سازمان مالیاتی باشد. در چنین حالتی اگر شخصی به جای تخصیص تراکنش ها و عدم درج حساب تجاری یا حساب های خود در سازمان امور مالیاتی، حساب خاصی را در سازمان امور مالیاتی وارد کند و تمام فعالیت های تجاری خود را در آن حساب متمرکز کند، سایر سپرده ها در حساب های غیر تجاری او مشمول مالیات یا ارزیابی نیست.

* فقط 2٪ از افراد مشمول قوانین شناسایی حساب تجاری هستند

بر اساس تحقیق و تفحص معاون مبارزه با پولشویی بانک مرکزی حداکثر 2 درصد و بر اساس اعلام محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی حداکثر نیم درصد افراد مشمول ضوابط شناسایی حساب بازرگان خواهند بود. در واقع اکثر مشمولان این قوانین به تجارت و خرید و فروش کالا یا خدمات در فضای مجازی مشغول هستند.

* مشوق های بانک مرکزی برای ایجاد یک حساب تجاری

علاوه بر اینها، بانک مرکزی مشوق هایی برای ایجاد حساب بازرگانی در نظر گرفته است. این تعهدات شامل موارد زیر است:
1- ارائه دسته چک جدید در صورتی که کلیه برگه های دسته چک قبلی برگشت داده شده باشد و سه پنجم (60 درصد) آخرین برگه های دسته چک مربوط به حساب تجاری مسترد شده باشد.
2- اعمال تخفیف در کارمزد خدمات بانکی تا سقف «40 درصد» در خصوص موارد «صدور انواع ضمانت نامه»، «حواله» و «قبض رسید»

3- افزایش سقف روزانه برداشت غیرحضوری از کلیه حساب های تجاری مشتریان تا سقف پنج میلیارد ریال.
4- افزایش سقف برداشت ماهانه غیرحضوری از کلیه حساب های تجاری مشتریان تا سقف سی میلیارد ریال.
5- اولویت ضمانت اشخاص دارای حساب بازرگانی به عنوان یکی از وثیقه های قابل قبول برای ارائه تسهیلات خرد.
6- عدم اعمال محدودیت های مربوط به تعداد مجاز حساب سپرده اشخاص در هنگام افتتاح و نگهداری حساب های تجاری.
7- عدم ارائه مدارک به بانک جهت نقل و انتقالات حضوری تا سقف یک میلیارد تومان.

دولت سیزدهم به دنبال افزایش مالیات بخش‌های واسطه‌ای، جلوگیری از فرار مالیاتی و اطمینان از تمام هزینه‌های بودجه عمومی از محل منابع مالیاتی و تفکیک حساب‌های تجاری از حساب‌های غیرتجاری بر اساس اجرای قانون پایانه‌های مغازه و شناسایی درآمد مالیات دهندگان، فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل

دیدگاهتان را بنویسید