شناسایی حساب های تجاری، گام بزرگ دولت در اصلاح نظام مالیاتی


ساعت: 10:15
تاریخ انتشار: 31.06.1401
کد خبر: 1898956

عبدالمجید شیخی با بیان اینکه نظام مالیاتی کشور از ناکارآمدی رنج می برد. وی گفت: اقدام اخیر دولت سیزدهم برای ایجاد سامانه متمرکز نظارت و نظارت بر مبادلات مالی به اصلاح نظام مالیاتی کمک می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالمجید شیخی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با مرات گفت: بهترین راه برای شناسایی و جداسازی حساب های غیر تجاری از حساب های معاملاتی، درج قانون حساب جاری برای همه حساب ها اعم از معاملاتی و حذفی است. حساب های غیر تجاری از حساب های تجاری.

این استاد دانشگاه با اشاره به استفاده برخی افراد از حساب های شخصی و استیجاری برای انجام امور تجاری، تاکید کرد: برای اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی، نظارت مستمر مبادلات مالی با استفاده از سامانه جامع ضروری است. دنبال شود

این کارشناس اقتصادی سهم بخش خدمات از تولید ناخالص ملی را بیش از 50 درصد عنوان کرد. وی اذعان داشت: اگر سازوکار موثری برای کنترل حساب‌هایی که برای مقاصد تجاری استفاده می‌شوند ایجاد نشود. ما همچنان شاهد فرار مالیاتی غیرشفاف و غیرواقعی قابل توجه یا خوداظهاری در بخش های غیر تولیدی، خدماتی و تجاری خواهیم بود.

وی با اشاره به استفاده گسترده فروشندگان اینترنتی از حساب های شخصی و عدم پرداخت مالیات، تصریح کرد: در حالی که مردم از حساب های شخصی خود در فعالیت ها و تراکنش های تجاری خود استفاده می کنند. چاره ای جز نظارت بر تمامی حساب های بانکی و تشخیص موارد استثنایی وجود ندارد.

شیخی با اشاره به اینکه در رصد حساب های بانکی تنها میزان واریز به حساب در دستور کار است؛ وی گفت: مسئولان اقتصادی دولت باید هر چه سریعتر از راهکارهای موثر و ملموس برای تفکیک حساب های تجاری از شخصی استفاده کنند و یکی از معیارهای انجام فعالیت اقتصادی شناسایی حساب تجاری افراد است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پیشنهاد می شود در هنگام صدور جواز کسب از ابتدا به شماره حساب کسب و کار افراد مراجعه شود و در همان ابتدا با شناسایی حساب کسب و کار افراد راه فرار مالیاتی مسدود شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی کشور از ناکارآمدی رنج می برد. وی بیان کرد: اقدام اخیر دولت سیزدهم برای ایجاد سامانه متمرکز نظارت و پایش تراکنش های مالی به اصلاح نظام مالیاتی کمک می کند.

وی افزود: علاوه بر استقرار سامانه مذکور، شناسایی و تجهیز کلیه بنگاه‌های اقتصادی به صندوق فروش الکترونیکی، گسترش پایه‌های مالیاتی مطابق با سیاست‌های برنامه هفتم توسعه، حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضروری و تعیین ضرایب مالیاتی در بخش جلوگیری از اقتصاد تولیدی عدم انگیزه تولیدکنندگان برای افزایش تولید و افزایش تدریجی ضرایب مالیاتی در بخش غیرتولیدی تاثیر بسزایی در اصلاح نظام مالیاتی و رونق اقتصادی خواهد داشت.

شیخی با اشاره به اینکه در صورت اصلاح نظام مالیاتی، درآمد مالیاتی کشور ایران را از صادرات نفت بی نیاز می کند. وی تاکید کرد: دولت باید کاملا بر درآمد مالیاتی تکیه کند و از این طریق نیاز خود به خام فروشی نفت و گاز را تامین کند. با جلوگیری از فرار مالیاتی، دولت قادر خواهد بود بودجه ساخت و ساز، جاری، جاری و عمومی آن را تامین کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید