جدیت بی‌سابقه ایران برای احیای برجام مشهود است/ از دیدگاه آمریکا، متن در مسیر درستی حرکت کرده است.

جدیت بی‌سابقه ایران برای احیای برجام مشهود است/ از دیدگاه آمریکا، متن در مسیر درستی حرکت کرده است.

روز جدید کوروش احمدی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در پاسخ به درخواست احتمالی ایران برای غرامت از آمریکا در صورت خروج مجدد از برجام، می‌گوید که موضوع غرامت به صراحت در سخنان آقای مرندی مطرح شد و اصلاً نمی‌توان با چنین چیزی حدس زد. ..

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به درخواست احتمالی ایران برای پرداخت غرامت از آمریکا در صورت خروج از برجام، می‌گوید که بحث غرامت با صحبت‌های آقای مرندی به وضوح مطرح شد و اصلاً نمی‌توان چنین چیزی را حدس زد. غرامت یک اصطلاح و موضوع حقوقی بسیار دقیق مربوط به قراردادها و قراردادهای الزام آور قانونی است و معمولاً در یک توافق نامه روند قانونی برای نحوه دریافت و پرداخت آن پیش بینی می شود. برجام 94 یک توافق نامه الزام آور قانونی نبود و هیچ اشاره ای به غرامت وجود نداشت. الان هم اگر از احیای او صحبت کنیم، چنین چیزی در او وجود ندارد. البته ممکن است تیم مذاکره کننده چنین بیانیه حقوقی دقیقی را مطرح کرده باشد و طرف مقابل را ملزم به پذیرش آن کرده باشد. باید منتظر بمانیم و ببینیم.

کوروش احمدی در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت به برجام نزدیک شده ایم، گفت: نشانه هایی از اروپا و آمریکا وجود دارد که نشان دهنده امیدواری به نهایی شدن برجام است. این یک جدیت بی سابقه در طرف ایرانی را نشان می دهد. تمایل آمریکا برای کار بر روی متن نهایی پیشنهادی اروپا، پاسخ به موقع ایران به متن، واکنش ایران که برخی دیپلمات‌های اروپایی آن را «سازنده» می‌خوانند و کاهش نزدیک به 3 درصدی قیمت نفت برنت از دلایل این امید است.

این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه آمریکا هنوز پاسخی رسمی به «متن نهایی» پیشنهادی هیئت اتحادیه اروپا و پاسخ ایران به آن ارسال نکرده است، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت: موضوعات اصلی (که ظاهرا شامل قرار گرفتن نام سپاه در لیست تروریستی، تحریم ها، پادمان ها و بحث پادمان ها) اکثراً حل شده و از دیدگاه آمریکا متن در مسیر درستی حرکت کرده است. از آنجایی که جزئیات دو متن را در اختیار نداریم، نمی دانیم روند حل این مسائل در چه مرحله ای است و آخرین مطالبات ایران که گفته می شود برای ضمانت و تحریم است، چه خواهد شد. بنابراین، اگرچه امیدی وجود دارد، اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست.»

احمدی در مورد اینکه خواسته‌های ایران ممکن است شامل چه مواردی باشد و چقدر امکان‌پذیر است، گفت: «لیختنشتاین، خبرنگار پولیتیکو، روز سه‌شنبه به نقل از یک منبع گفت که هیچ محتوای حساسی در پاسخ ایران وجود ندارد و عمدتاً بر پادمان‌ها و تحریم‌ها و امنیت متمرکز شده است. مسائل در آن ذکر نشده است. جالب اینجاست که اولیانوف نماینده روسیه به این توئیت به گونه ای پاسخ داد که آن را تایید کرد و گفت که “غریزه من به من می گوید که منبع شما اشتباه نکرده است.” این ممکن است سرنخ هایی را نیز به بی بی سی بدهد. وی گفت: اگر شرکت‌های خارجی پس از توافق وارد ایران شوند و بعد آمریکا از برجام خارج شود، این شرکت‌ها باید از نوعی حفاظت برخوردار شوند.

وی ادامه داد: بندهای 14 و 15 قطعنامه 2231 و بند 37 برجام تصریح می کند که تعلیق برجام یا خروج یکی از اعضا از آن نسبت به معاهداتی که قبلاً منعقد شده است، عطف به ماسبق نخواهد داشت. وی همچنین گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران باید فورا غنی‌سازی را از سر بگیرد. در این صورت نیز مشخص است که در صورت خروج آمریکا و بازگشت تحریم ها، تعهدات هسته ای ایران نیز از میز خارج می شود. البته آقای مرندی هم در مورد پرداخت غرامت صحبت کرده اما معلوم نیست منظورش چیست. اگر این مواضع در متن پاسخ ارائه شود، جدای از خواسته های ایران، کمترین حسن آن این است که مورد قبول طرف مقابل قرار گیرد».

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که یکی از خواسته های ایران پرداخت غرامت در صورت خروج مجدد آمریکا از برجام است، گفت: این موضوع غرامت آشکارا با صحبت های آقای مرندی مطرح شده است. اصلا نمی توان در مورد چنین چیزی حدس زد. غرامت یک اصطلاح و موضوع حقوقی بسیار دقیق مربوط به قراردادها و قراردادهای الزام آور قانونی است و معمولاً در یک توافق نامه روند قانونی برای نحوه دریافت و پرداخت آن پیش بینی می شود. برجام 94 یک توافق قانونی الزام آور نیست و به غرامت نیز اشاره نمی کند. الان هم اگر از احیای او صحبت کنیم، چنین چیزی در او وجود ندارد. البته ممکن است تیم مذاکره کننده چنین بیانیه حقوقی دقیقی را مطرح کرده باشد و طرف مقابل را ملزم به پذیرش آن کرده باشد. باید منتظر ماند و دید.”

بر اساس آنچه لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در توییتر خود نوشت، احمدی در تحلیل خود از مسائل پادمانی گفت: «نورمن و لیختنشتاین هر دو می‌گویند در پاسخ ایران به متن نهایی هیچ اشاره‌ای به پادمان‌ها نشده است. این می تواند به معنای پذیرش بندهای مربوطه در متن نهایی باشد و همچنین می تواند به معنای بازگشت ایران به این موضوع پس از حل و فصل دیگر مسائل باشد. به طور کلی، در این مورد به نظر می رسد که همان مدل برجام 94 در کار است. بنابراین، بندهای 12، 13 و 14 متن نهایی اروپایی می گوید که ایران تلاش خواهد کرد تا قبل از روز اجرای مجدد برجام، این موضوع را با آژانس حل و فصل کند. حال باید دید روز معرفی مجدد یعنی چه؟

وی افزود: البته بند 14 برجام 94 به نقشه راهی اشاره دارد که همزمان با برجام بین ایران و آژانس امضا شد و برنامه زمانی برای آن در نظر گرفته شد. بنابراین، آژانس تحقیقات خود را تا 15 اکتبر 2015 تکمیل و تا 15 دسامبر گزارش نهایی را ارائه خواهد کرد. بر اساس این نقشه راه، ایران این گزینه را داشت که تعهدات هسته ای خود را به تعویق بیاندازد تا از پیشرفت کار PMD اطمینان حاصل کند، و بنابراین غرب انگیزه ای برای تشویق آژانس برای حل این موضوع داشت. این بار از بندهای مشخص شده مشخص نیست در این راستا چه اقدامی صورت خواهد گرفت».

دیدگاهتان را بنویسید