جزئیات آخرین دست نوشته شهاب خودکشی دانشجوی حقوق

جزئیات آخرین دست نوشته شهاب خودکشی دانشجوی حقوق

محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: این دانشجو که شهاب نام دارد از مرداد 1393 در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بود و با پتوی مسافرتی خود را از تیرک سقف حلق آویز کرد و به زندگی خود پایان داد. در بازرسی از جیب های این جوان 35 ساله دست نوشته ای یک صفحه ای خطاب به مادرش کشف شد که در آن درخواست بخشش و خداحافظی شده بود.

روزنامه دولتی ایران نوشت: جسد پسر این دانشجوی حقوق 6 ساعت پس از مرگ خودخواسته در اتاق تلویزیون خوابگاه پیدا شد.

فرارو نوشت: ساعت 17 روز پنجشنبه 26 آذرماه ماموران خوابگاه پسرانه دانشگاه علامه طباطبایی در خیابان ستارخان پس از ورود به اتاق تلویزیون با جسد حلق آویز شده یکی از دانشجویان مواجه شدند. لیسانس حقوق که از سال 1994 برای تحصیل در رشته حقوق به هاستل آمد.

با مشاهده جسد حلق آویز شده، پرونده به بازپرس کلانشهر گزارش شد و بازرسی با حضور تیم پزشکی قانونی در محل آغاز شد. در بررسی های اولیه کارشناسان پزشکی قانونی مشخص شد که حدود 6 ساعت از مرگ می گذرد.

در بررسی های بیشتر مشخص شد این دانشجوی کارشناسی حقوق دارای سابقه بیماری روانی بوده و به پزشک مراجعه کرده است. بر اساس تحقیقات انجام شده در محل حادثه، دست خط این دانش آموز حاکی از قصد خودکشی کشف و ضمیمه پرونده شد.

همچنین بررسی وسایل شخصی این دانش آموز نشان می دهد که او تصویر مرد حلق آویز شده ای را که به دوربین لبخند می زند را در پس زمینه تلفن همراه خود قرار داده است. با دستور کارشناس پزشکی قانونی جسد به پزشکی قانونی منتقل شد. در همین حال دانشگاه علامه طباطبایی روز پنجشنبه از خودکشی یکی از دانشجویان ساکن در خوابگاه خبر داد.

در بخشی از اطلاعیه دانشگاه علامه طباطبایی آمده است: این دانشجو از سال 1396 تحت مراقبت و درمان مرکز مشاوره دانشگاه قرار دارد.

محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در این خصوص گفت: این دانشجو که شهاب نام دارد از مرداد 1393 در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بوده و با پتوی مسافرتی خود را از تیرک سقف حلق آویز کرده است. و به زندگی خود پایان داد. در بازرسی از جیب های این جوان 35 ساله دست نوشته ای یک صفحه ای خطاب به مادرش کشف شد که در آن درخواست بخشش و خداحافظی شده بود.

معاون دادستان ادامه داد: وی به گفته هم اتاقی ها فردی آرام و گوشه گیر بوده و با هیچ فردی دعوا و دعوا نداشته و برای سیستم عصبی مواد مخدر مصرف می کرده است. جسد به پزشکی قانونی منتقل شد و حکم بازجویی از سوی روانپزشک معالج شهاب و بررسی سوابق پزشکی وی صادر شد.
گمانه زنی ها و شایعات

پس از گذشت چند ساعت از مرگ این دانشجو، گمانه زنی هایی درباره علت مرگ این دانشجو مطرح شد، از جمله اینکه دلیل خودکشی این دانشجوی همدانی نبود خوابگاه بوده یا اینکه این دانشجو در فضای عمومی دانشگاه زندگی می کند. فضا و مصلای دانشگاه و یا سیاسی بودن این حادثه باعث تردید شد.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار گروه علمی و آموزشی ایرنا ضمن تشریح جزئیات این حادثه و تکذیب برخی شایعات مطرح شده در فضای مجازی، تاکید کرد: این دانشجوی فقید دارای خوابگاه و اصلاً شخص سیاسی نبود و سابقه فعالیت نداشت.

مهدی واحدی با بیان اینکه این دانشجو از سال 1393 رشته حقوق را شروع کرده است، افزود: این دانشجو که ترم چهاردهم تحصیلی خود را می گذراند از سال 1396 به دلیل برخی مسائل از جمله افکار خودزنی تحت نظر مرکز مشاوره دانشگاه علامه بوده و در دارویی که تمام مدارک آن موجود است.

وی با اشاره به اینکه این دانشجو به دلیل برخی مسائل شخصی دچار وقفه شد، ادامه داد: با وجود اینکه دوره تحصیلی دانشجو به پایان رسیده بود، کمیته موارد خاص دانشگاه علامه با درخواست متوفی مبنی بر تکمیل 6 واحد باقی مانده موافقت کرد تا وی بتواند تمام کردن

واحدی تاکید کرد: کف خوابگاه محل استقرار دانشجو، اتاق مربوطه و سه نفر از هم اتاقی های این دانشجو، تخت، کتاب و اشیاء و لوازم این دانشجو کاملاً مشخص است و تمامی این اشیاء از جمله بقیه دست نوشته های این دانش آموز که تا حدی از مادرش طلب بخشش کرده است. برادر بزرگ این دانشجو هنگام ذکر این دانشگاه نماینده خانواده محسوب می شود.

وی گفت: با وجود اینکه مرکز مشاوره دانشگاه به بهترین نحو و ظرفیت و شرایط از این دانشجو مراقبت کرد، اما متوفی متأسفانه تصمیم به خودکشی گرفت به طوری که در آخرین لحظات بیش از 20 ساعت در اتاق خود حضور نداشت. هم اتاقی های این دانشجو هم از او خبر نداشتند.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی نیز اظهار کرد: متوفی آخرین ساعات عمر خود را در یکی از اتاق های پایین خوابگاه سپری کرد تا برای خودکشی آماده شود.

و افزود: همچنین ساعت یک بعد از ظهر روز پنجشنبه متوجه شدیم که این دانشجو در یکی از اتاق های طبقه پایین خوابگاه خود را حلق آویز کرده و درب ورودی اتاق را از داخل قفل کرده و متاسفانه به همین دلیل است که مدیریت خوابگاه چند ساعت بعد متوجه خودکشی شده است.

واحدی همچنین با بیان اینکه این دانش آموز مجرد بوده است، افزود: بر اساس صحبت هایی که با هم اتاقی های دانش آموز صورت گرفت، متوفی هیچ گونه رفتار حادی که حاکی از خودکشی باشد از خود نشان نداده است، جز اینکه در آخرین روزهای زندگی گوشه گیرتر شده و به ندرت با دیگران ارتباط برقرار می کند. .

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به اینکه برخی ادعا می کنند «مرکز مشاوره در مراقبت از این دانشجو کوتاهی کرده است و یا اینکه مراکز مشاوره و بهداشت اطلاعات دانشجویان دارای اختلالات روانی را به مراکز امنیتی گزارش می دهند و بله». به همین دلیل است که دانشجویان از مراجعه به این مراکز امتناع می‌کنند.» وی طرح این مشکلات را بی‌اساس دانست و گفت: «مرکز مشاوره دانشجویی قطعا می‌تواند تا حدودی دانش‌آموزان بیمار را پیگیری و مراقبت کند. “

واحدی افزود: این مراکز اکیداً موظف به رعایت اصل محرمانه بودن اطلاعات دانشجویی هستند تا فقط پزشک یا مسئول خوابگاه از شرایط دانشجو باخبر باشند؛ حتی تا قبل از این اتفاق، من به عنوان دانشجوی نماینده مجلس به دلیل محرمانه بودن پرونده از وضعیت روحی متوفی اطلاعی نداشتم.
این دانشجو سیاسی نبود

وی در ادامه تاکید کرد: آن مرحوم سابقه فعالیت سیاسی نداشته و اصلاً فردی سیاسی نبوده و حتی در اتفاقات اخیر در این دانشگاه هیچ پرونده و سابقه ای در این زمینه نداشته است.

واحدی همچنین درباره اینکه آیا علامه طباطبایی رئیس دانشگاه تیمی را برای پیگیری این حادثه تعیین کرده است، گفت: تیمی برای رفع شبهه تشکیل نشد، بلکه بر اساس پروتکل های پرونده حساس این تیم تشکیل شد.

به گفته وی، این شورا که معمولاً به عنوان کمیته مدیریت بحران در چنین حوادثی تشکیل می شود، تمامی مراحل را در این زمینه انجام داده تا با هماهنگی نهادهای قانونی منطقه، هر اتفاقی که افتاده روشن شود.

در پی درگذشت این دانشجو، علامه طباطبایی معاون دانشجویی دانشگاه که به منظور حفظ حرمت آن مرحوم و خانواده وی از ارائه جزئیات آن خودداری کرد، این ضایعه را به خانواده، دوستان و دانشگاهیان تسلیت گفت.

دیدگاهتان را بنویسید