جزئیات برنامه بانک مرکزی برای اصلاح ساختار دو بانک خصوصی

ساعت: 16:26
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780788

بانک مرکزی ضمن برنامه ریزی برای افزایش 10 و 15 هزار میلیارد تنی سرمایه نقدی 2 بانک سرمایه و آینده، برنامه ای 5 ساله برای اصلاح ساختار این دو بانک تدوین کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بررسی صورت های مالی بانک سرمایه و آینده نگرانی هایی را درباره سرنوشت این دو بانک ایجاد می کند اما اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد که می توان به آینده این دو بانک امیدوار بود.

* محور برنامه اصلاح بانک سرمایه

*اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی حاکی از آن است که میزان واقعی اضافه برداشت بانک سرمایه از بانک مرکزی 12 هزار میلیارد تن است و از زمان روی کار آمدن هیات مدیره جدید بانک سرمایه، اضافه برداشت این بانک از بانک مرکزی افزایش نیافته است. .

* در این مدت هزینه تجهیز منابع در بانک سرمایه بین 7 تا 8 درصد کاهش یافت.

* همچنین یکی از دلایل رشد زیان ده بانک، محاسبه سود 34 درصدی اضافه برداشت های قبلی است و یکی از برنامه های بانک مرکزی که به صورت بسته جامع در حال تدوین است، تبدیل اضافه برداشت به خطوط اعتباری با سود یا جریمه است. 18 درصد یا صفر درصد.

* یکی دیگر از محورهای برنامه بانک مرکزی برای بانک سرمایه، افزایش 10 میلیارد تنی سرمایه این بانک است. این افزایش سرمایه به صورت نقدی انجام می شود. در صورت تامین نشدن این سرمایه، مطالبات بانک مرکزی از بانک سرمایه موقتاً سرمایه بانک سرمایه محسوب می شود و بانک مرکزی از طریق صندوق ضمانت سپرده ها به صورت «موقت» سهامدار عمده بانک می شود. پس از اصلاح و احیای بانک، بانک مرکزی به تدریج سهام خود را فروخت.

* سازمان بورس در چارچوب برنامه توافق شده با بانک مرکزی دو سناریو را در نظر می گیرد. بنابراین افزایش سرمایه برای دو سناریو طراحی شده که پس از تدوین نهایی به شورای پول ارجاع خواهد شد. تصمیم نهایی درباره سناریوهای افزایش سرمایه بانک و برنامه تعدیل 5 ساله در شورای پول است. در صورت تحقق طرح در مدت 5 سال، جریمه تاخیر به خط اعتباری با نرخ سود 18 درصد یا صفر درصد تبدیل می شود.

* یکی دیگر از برنامه های بانک مرکزی برای بانک سرمایه حل و فصل دو پرونده مالیاتی این بانک است. تعیین تکلیف در این مورد نیاز به تصویب شورای سران قوا دارد. تاکنون جلساتی در کمیته های فرعی هیات مدیره تشکیل شده و بانک مرکزی استعلامی را برای رفع مشکل به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است. نتیجه این پرونده مالیاتی بانک سرمایه تا یک ماه آینده مشخص می شود.

* محور برنامه تعدیل آتی بانک

* همانطور که گفته شد یکی دیگر از بانک های مشکل دار بانک آینده است که سال 99 را با زیان 50 هزار میلیارد تنی به پایان رساند. بر اساس اطلاعات صورت های مالی و اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی، بیشترین منابع این بانک به پروژه ایران مال تزریق شده است و آنچه به بانک آینده کمک می کند افزایش سرمایه و تصمیم برای تولید ایران مال است.

*بانک آینده نیز دارای چندین ملک در منطقه فرمانیه تهران به ارزش روزانه 20 هزار میلیارد تن است. یکی از برنامه های بانک مرکزی برای این بانک افزایش سرمایه 15 هزار میلیارد تنی وجه نقد بانک آینده است.

* تولید و فروش دارایی های بانک آینده در پروژه ایران مال و فروش آن از دیگر برنامه های بانک مرکزی است که البته برای اجرای این برنامه افق 5 ساله دارد.

* در این مدت هزینه تجهیز منابع در بانک آینده حدود 8 درصد کاهش یافت.

* بانک مرکزی مجوز برگزاری مجمع عمومی سال 97 بانک آینده را صادر کرد و مجمع عمومی سال 97 نیز به زودی برگزار می شود. مجوز برگزاری مجمع در سال های 98 و 99 نیز به زودی صادر می شود و پس از پایان جلسه افزایش سرمایه 15 هزار میلیارد تنی در دستور کار قرار گرفته است.

* یکی از اهداف افزایش سرمایه تغییر ساختار سهامداران بانک آینده است. اگر سهامداران فعلی بخواهند در افزایش سرمایه شرکت کنند و سهم خود را افزایش دهند، باید به صورت نقدی مشارکت کنند. اگر امکان تامین 15 هزار میلیارد تن فولاد در یک مرحله وجود نداشته باشد، برنامه افزایش سرمایه در دو یا سه مرحله و در فواصل زمانی کوتاه دنبال می شود.

رصد بانک مرکزی نشان می‌دهد که بانک مرکزی و دولت برنامه‌ای برای انحلال بانک‌ها ندارند، بلکه اصلاح آن‌ها را در یک فرآیند تدریجی پنج ساله انجام می‌دهند که شامل تشدید هیات‌مدیره بانک، جذب نقدینگی قابل توجه، فروش دارایی‌های مازاد و… تبدیل درآمد حاصل از سرمایه یا منابع بانکی، تغییر سهامداران و وصول مطالبات.

امیدواریم در صورت اجرایی شدن این طرح‌ها شرایط بحرانی بانک‌ها و سرمایه‌های آینده به شرایط مطلوب تبدیل شود و تا 5 سال دیگر تبدیل به بانک‌های استاندارد شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید