بعد از پنج دهه ساختار بانک مرکزی در حال تغییر است


ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1894081

سخنگوی شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح بانکی جمهوری اسلامی ایران پس از بحث های طولانی در حال گذراندن مراحل پایانی کار در مجلس است، گفت: هدف از تصویب این برنامه راهبردی است که ساختار نظام را متحول می کند. بانک مرکزی پس از گذشت پنج دهه، نقش نظارتی بانک را تقویت می کند و مرکز نظارت بر فعالیت های شبکه بانکی کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد باکر قالیباف رئیس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه 18 شهریور) شورای اسلامی در نطق پیش دستور خود ضمن گرامیداشت روز بانکداری اسلامی نکاتی را در خصوص این طرح بیان کرد. این روزها در شورای اسلامی تصویب می شود به مردم اطلاع دهید.

وی با اشاره به اینکه طرح بانکی جمهوری اسلامی ایران پس از بحث های طولانی در حال گذراندن مراحل پایانی کار در مجلس است، گفت: هدف از تصویب این برنامه راهبردی که ساختار بانک مرکزی را پس از پنج دهه متحول می کند، است. تقویت نقش نظارتی بانک مرکزی برای نظارت بر فعالیت شبکه بانکی کشور.

رئیس شورای اسلامی شهر افزود: در سال‌های اخیر به ویژه پس از توسعه بانک‌های خصوصی، خلأهای قانونی بسیاری مانع از اعمال اختیارات لازم بانک مرکزی بر شبکه بانکی و نظارت بر روندها و همچنین برخورد با تخلفات و اعمال قانون شده است. جریمه های لازم برای فقدان اختیارات حقوقی و بعضاً تضاد منافع اندک است و پشتوانه قانونی قوی و ساختار نظارتی مؤثری برای جلوگیری از تخلفات شبکه بانکی وجود ندارد یا بسیار محدود است.

وی بیان کرد: در این طرح موارد مربوط به نظارت بانکی در سه سطح اقدامات اکتشافی، پیشگیرانه و اصلاحی در نظر گرفته شده است. اقدامات تحقیقاتی به منظور شناسایی بانک‌هایی که در معرض بی‌انضباطی و اخلال در شبکه بانکی هستند، انجام می‌شود و به‌طور ویژه از ایجاد بحران‌های عظیم پولی و مالی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری جلوگیری و بانک مرکزی را برای مقابله با هرگونه رفتار غیرقانونی توانمند می‌کند. متوقف شود.

کلیباف در تشریح سطح دوم عملیات نظارتی گفت: این سطح مربوط به اقدامات پیشگیرانه است که از طریق آن بانک مرکزی تلاش خواهد کرد تا از بی انضباطی مالی جلوگیری کرده و با استفاده از ابزارهای لازم، عملیات پرخطر را محدود یا متوقف کند. سطح سوم مربوط به اقدامات اصلاحی است که در صورتی که موسسات اعتباری یا بانک ها از سقف تعیین شده توسط بانک مرکزی فراتر رفته و روند تخلف را متوقف کنند، اجرا می شود.

آیا طرح بانکداری اسلامی از بی انضباطی شبکه های بانکی می کاهد؟

رئیس قوه مقننه همچنین یادآور شد: باز شدن دست بانک مرکزی در نظارت و اعمال قدرت موجب احتیاط بیشتر بانک ها در انجام عملیات بانکی و کاهش بی انضباطی در شبکه بانکی می شود. از سوی دیگر، اگرچه این طرح به صورت مستقیم برای رفع مشکل نارضایتی در شبکه بانکی نوشته نشده و این امر نیازمند قوانین خاصی است، اما با افزایش ابزارهای نظارتی بانک مرکزی و تقویت اختیارات آن، می توان گفت که این طرح ظرفیت قانونی لازم را برای بانک مرکزی برای جلوگیری از تشدید عدم تعادل در شبکه بانکی و اصلاحات لازم در مورد بانک‌های غیرفعال فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: در این طرح به منظور محدود کردن ایجاد پول درون زا توسط شبکه بانکی با اعمال محدودیت بر اضافه برداشت بانکی و تنظیم خطوط اعتباری بانک مرکزی و همچنین محدود کردن اقداماتی که منجر به ایجاد پایه پولی توسط بانک مرکزی می شود. دولت، ابزارهای موثری در نظر گرفته شد و می توان گفت که اگرچه نیاز به اقدامات تکمیلی است، اما با افزایش اختیارات بانک مرکزی، موضوع ایجاد پول از شبکه بانکی منظم تر می شود و بر این اساس اجرای این قانون تاثیر بسزایی در کنترل تورم خواهد داشت و یکی از اقدامات مهم مجلس در جهت بهبود معیشت مردم است.

کلیباف تصریح کرد: این طرح پس از تصویب شورای نگهبان به محرمانه بودن و عدم افشای مذاکرات و مصوبات شورای عالی پایان داده و شفافیت بانک مرکزی را بهبود بخشیده و آنها را پاسخگو خواهد کرد. از دیگر ویژگی های این طرح افزایش سطح شفافیت شبکه بانکی و مقابله با تضاد منافع در ساختار شبکه بانکی و بانک مرکزی کشور است.

ابزارهای نظارتی بانک مرکزی افزایش می یابد

وی همچنین گفت: نکته مهم در روند تصویب این قانون، همکاری همه جانبه و نزدیک مجلس و دولت است که باعث شده این طرح از نظر کارشناسی دقیق باشد و از حمایت مجلس برخوردار باشد. دولت برای اجرا مصوبه مجلس در مورد اصلاح قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بدون شک منجر به تجمیع اختیارات بانک مرکزی و افزایش توان نظارتی آن بر شبکه بانکی کشور و ایجاد انضباط مالی بیشتر برای شبکه بانکی خواهد شد، اما حذف وجود تمامی خلأهای قانونی نظام اقتصادی کشور به موجب قانون امکان پذیر نیست.

رئیس شورای اسلامی یادآور شد: خوشبختانه طرح بعدی یعنی. طرح بانکداری اسلامی که مکمل قانون بانک مرکزی است و ارتباط بانک ها با مردم اعم از سپرده گذاران و گیرندگان وجوه، تولیدکنندگان و شرکای تجاری را تنظیم می کند، این طرح در کمیسیون اقتصادی کشور در حال نهایی شدن است و به زودی مورد بررسی قرار می گیرد. در دادگاه که انشاالله با کمک دولت تکمیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید