جزئیات بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای مدیریت رانت


ساعت: 10:25
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۸
کد خبر: 1876701

محموده گفت: کنترل بازار مسکن نیاز به قانونی دارد که در جلسه روز شنبه سران قوا مطرح و در مدت کوتاهی مصوباتی گرفته می شود تا بتوانیم این کنترل را برای تابستان امسال و امسال تحت نظر داشته باشیم. اجاره.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در برنامه میز اقتصادی ویژه «اجاره» در پاسخ به این سوال که یکی بود. یا دو سال از تاج گذاری دولت ها تا 25 درصد رانت را تاکید می کنند اما نمی شود. دلیل این امر چیست؟، گفت: گاهی گفته می شود که چرا دولت هنوز وارد بحث اجاره بها و کنترل بازار مسکن نشده است، باید گفت اگر به آمار 30 ساله نگاه کنیم. 1970. تاکنون می بینیم که قیمت پیشنهادی و اجاره مسکن همواره از شیب متعادلی همراه با تورم پیروی کرده است.

وی افزود: این شیب بین 10 تا 15 درصد کمتر از تورم کل تحت کنترل بود، اما از سال 1377 به بعد در کنار بیماری تاج که تبعات اقتصادی برای کشور داشت، ورود دولت به این بازار مسکن بسیار مورد تحسین قرار گرفت. اولین بار در سال 1378 با مصوبه ستاد ملی کنترل اجاره بها در دستور کار قرار گرفت که برای تهران 25 درصد، کلانشهرها 20 درصد و سایر شهرهای کشور 15 درصد بود. البته این طرح مشمول تمدید مدت اجاره بود نه شروع اجاره، زیرا شروع اجاره اصول قیمت گذاری خاص خود را دارد که در صورت نبود قانون قابل اعمال نیست.

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که 25 درصد رعایت نشده است و اگر فردی بخواهد به ساکن فعلی اجاره دهد آیا می تواند 50 درصد افزایش یابد؟ در پایان سال 1999، افزایش اجاره بها 32 درصد بوده است و اگر افزایش 25 درصدی اجاره نامه های تمدید شده و میانگین درصد افراد تازه استخدام شده را در نظر بگیریم، میانگین نرخ رشد اجاره بها در یک کشور 32 درصد است و در سال جاری تکرار 1400. با همکاری ویژه دستگاه های مختلف از جمله قوه قضائیه در سال 1378 که اولین سال اجرای این طرح بود 64 درصد کاهش جابه جایی مستاجران داشتیم.

محموده دلیل عدم افزایش 25 درصدی اجاره بها را نیز مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: رقم 22 درصدی اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران ذکر شود. رشد اجاره بها در سال که در واقع یک گزارش و آمار پایه و موثق اعلام شده توسط بانک مرکزی است، بر اساس سامانه کد رهگیری و بر اساس تعداد تراکنش هایی است که در نقاط مختلف شهر صورت می گیرد و این ملاک درستی نیست، باید برای برنامه ریزی باشد و در یک منطقه و در مناطق مخالف این موضوع، معاملات بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: امسال این آمار بیشتر است و در سال 1378 که اجرای این مداخله در بازار آغاز شد، در پایان سال 32 درصد انجام شد و در سال 1400 به 34 درصد رسید. اما چرا امسال این اتفاق افتاد؟ نگاه کن در عین حال مشکلات اقتصادی مختلفی نیز بر بازار مسکن تاثیرگذار است. شما در گزارش خود اشاره کردید که از اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال قیمت مسکن 26 درصد افزایش یافته است که البته این میزان بسیار بالاست و قابل کنترل و تحمل برای مصرف کنندگان نیست، اما سوال اینجاست که چند درصد از کل تورم در کشور افزایش یافته است. ? وقتی مثلا در بازار اقتصادی قیمت کالاها 40 درصد افزایش پیدا کرده است، افزایش 26 درصدی برای مسکن هم زیاد است، چرا که مسکن حدود 50 درصد سبد خانوار را تشکیل می دهد و به همین دلیل دولت و مجلس برای کنترل این موضوع ورود کردند. بازار و ارائه تاییدیه.

یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دستورات رئیس جمهور در خصوص کنترل اجاره بها تا کجا پیش رفته است، گفت: در سال های 99 و 1400 تصمیماتی برای کنترل بازار اجاره گرفته شد. در سال 1401 شرایط تاج کمتری داشتیم، اما با مشکلات جدیدی مواجه شدیم و کیت به نام بسته مدیریت بازار اجاره، یک بسته سه قسمتی است. اولین موضوع، بحث حمایت یا افزایش عرضه واحدهای آزاد در بازار است. برای اقدام کوتاه مدت که سیستم اسکان املاک است. سامانه املاک در آذرماه سال گذشته موفق به شناسایی و معرفی بیش از 560 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در سازمان امور مالیاتی و اولین مالیات مسکن خالی پس از 40 سال از تصویب اولین قانون در این حوزه شد. منطقه در ماه فوریه این اتفاق سال گذشته افتاد. اخیراً در هفته گذشته مجدداً 120 هزار واحد رایگان جدید شناسایی شده را به سازمان امور مالیاتی ارائه کردیم.

محمودزاده ادامه داد: موضوع بعدی بحث افزایش تولید و در قالب طرح های حمایتی است که اکنون به عنوان یکی از پروژه های اصلی دولت در دولت است. بالغ بر 567 هزار واحد در حال ساخت در حوزه مسکن شهری داریم. در مراحل مختلف، 158000 خانه در منازل روستایی و 193000 خانه در منطقه خود مالک ساخته شده است. به جز حدود 53000 پارچه فرسوده که در بسته بندی اصلی ذکر کردم. این مجموعه کاری تاکنون 918 هزار. و تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی بر این است که این عدد به 2 میلیون برسد. تا پایان سال. اما موضوع سوم که اهمیت بیشتری دارد، اقدامات کوتاه مدت در بحث نظارت بر بازار است. همچنین پیشنهادهایی برای کنترل بازار وجود داشت که سخنگوی دولت به دو بخش اشاره کرد. بخشی که با تصویب دولت قابل انجام است، پیشنهاداتی است که در کمیته فنی و مرکز تنظیم بازار به تصویب می رسد و روز یکشنبه به دولت ارائه می شود و پس از تصویب دولت اطلاع رسانی می کنیم.

وی گفت: کنترل بازار نیاز به قانونی دارد که در اجلاس روز شنبه بحث و بررسی شود و مصوبات آن در کوتاه مدت تصویب شود، در عین حال مجلس شورای اسلامی یک طرح اضطراری دارد که تبدیل به قانون زمان بر است و نمی شود. تابستان امسال می رسند.” اما موضوع از سوی سران قوا در حال پیگیری است تا بتوانیم این کنترل را برای تابستان امسال و اجاره امسال داشته باشیم و پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی، سال ها قابل کنترل و استناد قانونی باشد. بیا.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره برخی مشکلات سامانه دریافت کد رهگیری گفت: سامانه مشکلی ندارد و من نگفتم سامانه رهگیری کد رهگیری مشکل دارد. نظر من این بود که مثلاً اگر در منطقه یک تهران 10 معامله باشد و 6 معامله در منطقه یک نباشد، نمی توانیم میانگینی را بگیریم که مثلاً 20 درصد در همه مناطق افزایش یافته است. سامانه کد رهگیری، بحث جداگانه و سامانه مسکن ملاک اصلی مسائل برنامه ریزی مسکن در کشور است. دوستانی که گاهی می گویند اطلاعات صحت دارد یا خیر، این را اصلا وزارت راه و شهرسازی قبول نمی کند، همه اطلاعات درست است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید