جزئیات جدید سرقت از بانک ملی در گفتگو با مالباختگان


ساعت: 11:05
تاریخ انتشار: 1801/03/18
کد خبر: 1844383

این سرقت شامگاه پنجشنبه بامداد 13 خرداد از گاوصندوق یکی از شعبه های دانشگاه بانک ملی رخ داد. در همین راستا بانک ملی وعده داد که قیمت اموال مسروقه در اسرع وقت به طور کامل بازپرداخت خواهد شد. اما دبیر انجمن بانکی گفت: صندوق بانکی بیمه نیست و اگر مشتری ثابت کند چه تعداد کالا یا اقلام در صندوق دارد، بانک ملی می تواند خسارت را پرداخت کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ همه چیز سرمایه آنها بود. داروهایشان را به بانک قرض داده بودند اما خبرهای مختصر در فضای مجازی دنیا را خراب کرد. حدود 160 گاوصندوق بانک ملی به سرقت رفت. حالا آمدند و در بانک صف کشیدند.

در فضای مجازی عده ای تعداد صندوق های غارت شده را 250 و برخی دیگر 1000 عدد اعلام کردند، اما مشخص شد که محتویات 169 صندوق خالی است.

حالا همه آمده اند و نمی دانند چه کنند. هر چه داشتند به بانک داده بودند تا خیالشان راحت باشد. رئیس و دو کارمند بانک به دلیل سهل انگاری دستگیر شده اند. سه مظنون نیز توسط پلیس بازجویی شدند. طبق بررسی های انجام شده، پلیس پیش از این هشدارهای لازم را برای افزایش امنیت بانک خود به بانک داده است.


همان دزدی، اما ناموفق

این در حالی است که طبق بررسی های انجام شده مشخص شد سارقان در تاریخ 15 اردیبهشت ماه امسال وارد بانک تجارت شده و قصد سرقت آن را داشته اند. آنها دره ها را ویران کردند، اما نتوانستند دوربین ها و زنگ هشدار را از بین ببرند. به همین دلیل در این سرقت شکست خوردند. این احتمال وجود دارد که این سارقان از سارقان بانک تجارت نیز باشند که این بار با برنامه ریزی دقیق تری وارد بانک شده و پس از دسترسی به دوربین ها و حتی هارد و غیرفعال کردن دزدگیر، موفق به اجرای نقشه شدند.

آنها مستقیماً به قسمت ایمنی رفتند و با دستگاه برش و کاتر هوا به جعبه رسیدند. همچنین شواهد نشان می دهد که سارقان از محیط زیست آگاهی کامل داشتند. اما با توجه به سرقت نافرجام بانک تجارت، پیش از این پلیس اخطارهای لازم را برای افزایش امنیت و تجهیزات به این بانک داده بود.


تمام سرمایه ام را از دست دادم

اکنون همه کسانی که دارایی خود را از دست داده اند در خیابان انقلاب، روبروی بانک ملی تجمع کرده اند. هرکس یه چیزی میگه اما آنها به کسی اجازه ورود به بانک را نمی دهند. فقط کسانی که گاوصندوق در بانک دارند با سند وارد می شوند و اظهارنامه را پر می کنند و می روند. تعداد زیادی از نمایندگان در اطراف بانک مستقر هستند. در بانک ملی تعطیل شد.

یکی از کسانی که سرمایه خود را در بانک از دست داده است، می گوید: «نمی توانم بگویم چقدر در این صندوق داشتم. اما داروهامو از دست دادم هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. چون قدم های زیادی باید برداشته شود. ابتدا بررسی کنید چقدر پول دارم و سپس مراحل دیگر را طی کنید. مهم این است که این صندوق ها بیمه نیستند. همچنین می توانستیم هر روز پول و سرمایه خود را افزایش دهیم. به همین دلیل مشکلات زیادی بر سر راه ما وجود دارد و فکر نمی کنم فعلاً جبران شود.»


این یک سرقت بسیار حرفه ای بود

دیگری گفت: من یک کارمند بازنشسته بانک هستم. از زمانی که در بانک کار می کردم گاوصندوق را بیرون آورده بودم. بعد از بازنشستگی، جعبه ام را نگه داشتم. نمی توانم بگویم چقدر سرمایه آنجا داشتم. فقط می توانم بگویم که این سرقت کاملا حرفه ای است. این کاری نیست که بتوان به این راحتی انجام داد. برای رسیدن به جعبه ها باید بر همه موانع غلبه کنیم. چهار در است. یکی در شیشه و یکی در میله، یکی در اتو، بعد باید از پله ها پایین برویم. یکی در دیگری وجود دارد. سپس در گاوصندوق تازه است. فکر کنم 20 روز طول بکشه. که با دستگاه برش قابل باز شدن است. وقتی باز می شود، به اثر انگشت و به دنبال آن کلید نیاز دارد. رمز عبور نیز وجود دارد. زمانی که رمز عبور و اثر انگشت را وارد می کنید، 20 ثانیه فرصت دارید تا قفل در را با کلید باز کنید، در غیر این صورت باید دوباره تمام مراحل را طی کنید. بنابراین فکر می کنم باید ماه ها برای این دزدی برنامه ریزی دقیقی وجود داشته باشد. من خودم سفر کردم و از طریق دوستانم متوجه شدم که این اتفاق افتاده است.»


طراحی کارت حرفه ای

بازنده دیگر زن جوانی است که تمام دارایی خود را از دست داده است. او گفت: نه تنها اموال من، بلکه اموال مادر و مادرشوهرم هم آنجا بود. من از فضای مجازی متوجه این سرقت شدم. بلافاصله به بانک رفتم. داخل بانک رئیس و دو مرد دیگر بودند. گفتند فردا صبح به شعبه حفتر می روند تا ببینند جعبه من را دزدیده اند یا نه. روز بعد به همان شعبه رفتم و از لیست متوجه شدم که جعبه ام را دزدیده اند. من این بانک را به چند دلیل انتخاب کردم. اول اینکه قیمتش پایین بود یعنی در ابتدا 12 میلیون جلد را در حساب من مسدود کردند. دو میلیون تن واریز کردم و حدود یک میلیون تن در سال پرداخت کردم. به همین دلیل این بانک را انتخاب کردم.»

دیگری می گوید: من کارمند شعبه دیگری از بانک ملی هستم. وقتی فهمیدم بانک دزدی شده به بانک آمدم. البته به من گفتند که جعبه شما دزدیده نشده است. اموال زیادی نداشتم اما به هر حال این اتفاق افتاد و فکر می کنم پلیس به زودی سارقان را دستگیر کند. سارقان حرفه ای بودند و می توان گفت ماه ها پیش روی این طرح کار کردند و اموال مردم را گرفتند.


یک میلیارد از اموالم را گرفتند

زن جوان دیگری می گوید: 2 سال این صندوق را گرفتم. من یک معلم بازنشسته هستم. 13 میلیون رهن کرده بودم و سالیانه حدود 2 میلیون اجاره می دادم. فکر کردم اینجا امنه تمام پس اندازم را که حدود یک میلیارد بود در این صندوق سرمایه گذاری کرده بودم. اخیراً برای داماد پسرم 200 میلیون دلار طلا خریدم که آن را هم در جعبه گذاشتم. به خودم گفتم او خانه است، دزد می تواند خانه ام را بزند. فکر می کنم دزدان بانک یا خود مسئولان در این سرقت دست داشتند. – چون دزدی از گاوصندوق بسیار سخت است.


مشکل اصلی جبران خسارت است

به گزارش دانا، برخی رسانه ها در برخی گزارش ها نوشته اند که بانک ملی ایران این قول را داده است «قیمت اموال مسروقه در اسرع وقت به طور کامل جبران خواهد شد.. اما مشخص نیست که چگونه این اتفاق خواهد افتاد.

اما ایسنا به نقل از دبیر انجمن بانکداری ایران نوشت: صندوق بانک تحت پوشش بیمه نیست و در صورتی که مشتری ثابت کند چند کالا یا اقلام در صندوق داشته است، بانک می تواند با این وجوه خسارت پرداخت کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید