جزئیات قرارداد تبلیغاتی 600 میلیاردی پرسپولیس

مهندس شخصاً با دلال مذاکره کرده است و هیچکس از جزئیات خبر ندارد.» این پاسخی است که مسئولان باشگاه پرسپولیس به هویت مردی می دهند که 600 میلیارد تومان به باشگاه پیراهن قرمز تهران تزریق می کند. با این حال به نظر می رسد هویت خط قرمز کارکنان باشگاه است تا هیچکس از جزئیات ماجرا متوجه نشود. سوال اصلی این است که چه کسی و چگونه می تواند این مقدار بی سابقه را به باشگاه پرسپولیس تزریق کند؟ یادتان باشد قرارداد 500 میلیارد تومانی باشگاه استقلال با دلالش هم محل بحث های زیادی بود. در واقع این که یک باشگاه 110 میلیارد اسپانسری داشت و به طور ناگهانی اسپانسری 600 میلیاردی را در سال جاری بست، اتفاق شگفت انگیزی در سراسر دنیا محسوب می شود و فیرپلی مالی فیفا را حساس می کند. اما فوتبال ایران سرشار از تجربیات متفاوت و جدیدی است که نمی توان به آن ها منطقی نگاه کرد. این در حالی است که کارکنان پرسپولیس ترجیح می دهند تا روز افشای اسپانسر خود اطلاعاتی از اسپانسر منتشر نکنند که معتقدند این هفته این اتفاق خواهد افتاد اما «فرتگان» به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به اطلاعاتی دست یافت که نشان از وضعیت دارد. ادعاها چندان اجرایی نیست و ممکن است اسپانسر نتواند مبلغ مورد نظر خود را تامین کند.
پول یا اعتبار؟

حال سوال این است که کارگزار جدید چگونه هزینه های خود را تامین خواهد کرد؟ این پرسشی است که «روشنفکران» تلاش زیادی برای پاسخ به آن داشته اند. طبق شنیده ها قرارداد دلال با پرسپولیس در سه قسمت اصلی خواهد بود. حدود 220 میلیارد تن از این قیمت با فروش البسه در اختیار پرسپولیس قرار می گیرد. اتفاقی که در سال های اخیر پروژه ای شکست خورده بوده و ظاهراً شرکت تصمیم گرفته آن را با سازوکار بهتری اجرا کند. با این حال، با قوانین کپی رایت ساده شده ای که در ایران وجود دارد، فروش تی شرت اصلی به هواداران و رسیدن به 220 میلیارد تن دشوار به نظر می رسد. حق پخش در این قرارداد دیده و شنیده می شود، حدود 180 میلیارد تن هزینه باید از حق پخش تامین شود. در سال های اخیر کارگردانان مختلف و در راس آنها علی اکبر طاهری تلاش زیادی کردند تا حق پخش از تلویزیون را بگیرند اما موفق نشدند. سوال مهمتر این است که آیا دلال جدید برای این کار با سازمان صدا و سیما ملاقات کرده و سپس مبلغ پیشنهادی خود را ارائه کرده است یا اینکه ارائه این مبالغ صرفا بر اساس ارزش برند بوده و نگرفته است. فاز عملیاتی آن را در نظر بگیرید.

200 میلیارد برای تبلیغات محیطی پرسپولیس

آخرین قسمت از فاز درآمدزایی دلال پرسپولیس به حق تبلیغات محیطی بازمی گردد که در روزهای اخیر جنجال زیادی به پا کرده است، ظاهرا این شرکت 200 میلیارد تومان برای درآمد تبلیغات محیطی در نظر گرفته است; عددی که به واقعیت نزدیکتر است و به نظر می رسد به این میزان تبلیغات برسد تا حد زیادی امکان پذیر است اما در سال های اخیر برند پرسپولیس ارزان شده و هواداران این تیم فراموش نکرده اند که یک اپراتور موبایل برای تبلیغ تی شرت استقلال پول پرداخت کرده است. و پرسپولیس تنها درصدی از عضویت هواداران در سامانه های معرفی شده این دو باشگاه را پرداخت نکرده است. به یاد داشته باشید یکی از بانک هایی که اخیرا حضور پررنگی بر روی پیراهن پرسپولیس داشت، 17 میلیارد تومان هم با پرسپولیس قرارداد داشت و تغییر برند لوگوی این باشگاه اتفاقی سخت به نظر می رسد.

کشف اسپانسر پرسپولیس

به هر حال پرسپولیس به زودی اسپانسر خود را فاش می کند، اما اگر توافقات در راستای همان بندهای «روشنفکران» باشد، اجرای ایده های مدیران و دلالان باشگاه پرسپولیس و دستیابی به این خواسته تا حدود زیادی مشکل خواهد بود. مثل یک رویا به نظر می رسد با این حال اسپانسرها به خوبی می دانند که حضورشان در استقلال و پرسپولیس تا چه اندازه می تواند به برندسازی آنها کمک کند، اما از طرفی هر گونه تاخیر در پرداخت و یا اسپانسرینگ غیرقانونی بدون شک می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. یادتان باشد اسپانسر سابق پرسپولیس همچنان از دست هواداران این تیم عصبانی است و به سختی می تواند به این راحتی چهره خود را به هواداران بازگرداند.

ایجنت پرسپولیس کیست؟

برخی منابع آگاه می گویند که این شرکت که قبلاً تلاش می کرد از فوتبال درآمد کسب کند، اما حداقل در آن روزها موفق نبود و نتوانست ایده ای را که در سر داشت به ذهنش برساند، مربوط به دلال جدید قرمزها است. شرکت معروفی به نام «تیراژ فیلم» که از ابتدای تأسیس در سال 1990 و قبل از آن پخش اینترنتی مسابقات فوتبال را از فدراسیون فوتبال خریداری کرد. اما نکته جالب این است که وی در آن روزها در هیچ مزایده ای شرکت نکرده و زمزمه هایی در مورد نحوه ارائه این خدمات به شرکت مذکور وجود دارد. اما این شرکت در آن روزها مدعی شد که به تمام تعهدات خود عمل کرده و مبلغ قرارداد را روی حساب فوتبالی پرداخت کرده است. نکته جالب اینکه رئیس این شرکت چندین سال سابقه حضور در رادیو ایران را دارد و باید دید او و شرکتش در قرارداد جدید قرمزها نقشی دارند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید