هفتمین حراج ملی با فروش 42 میلیاردی به پایان رسید/ بالاترین قیمت حراج به 9 میلیارد و 600 میلیون رسید.


ساعت: 09:08
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878598

هفتمین دوره حراج ملی ایران با فروش 42 میلیارد و 424 میلیون تنی به پایان رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هفتمین حراج ملی هنر کلاسیک و اسلامی ایران جمعه شب (12 تیرماه) با اجرای زهرا محمودوند در خانه همایش برگزار شد. در این مدت 40 اثر از هنر کلاسیک ایرانی و اسلامی در حراج به فروش رفت. از آثار برجسته این دوره می توان به مجموعه قلم و پاکت (21 قلم و 2 پاکت)، مینیاتور منسوب به حسین بهزاد، شمایل منسوب به آقا ابراهیم، ​​شمایل اثر علی بن محمد ابراهیم نقاش باشی، لاکی. نقاشی منسوب به میرزا بابا، تابلوی پنج لاتی منسوب به علی خان صبا، در درختی متعلق به کارگاه میرزا آقا امامی، به نسخه های خطی قرآن و منسوجات اشاره می کرد.

بر اساس فهرست هفتمین حراج ملی ایران، قبل از شروع حراج، 10 اثر با قیمت پایه بالای یک میلیارد تن و بالاترین قیمت برآورد شده برای مجموعه قلم و پاکت (21 خودکار و 2 پاکت) با قیمت تمام شده است. 5 میلیارد و 500 میلیون تن توزیع شد که در نهایت 9 میلیارد و 600 میلیون تن فروخته شد.

سینی حکاکی متعلق به دوره زندیه با قیمت پایه 15 میلیون اولین اثری بود که در این رویداد عرضه شد و به قیمت 39 میلیون تومان جعل شد.

در آن زمان قلم لاکی آقازمان متعلق به دوره قاجار با حداقل 80 و حداکثر 100 میلیون تن عرضه شد که در نهایت به قیمت 90 میلیون تن به فروش رسید.

نسخه خطی قرآن متعلق به دوره تیموری سومین اثر در هفتمین حراج ملی ایران با قیمت پایه 400 میلیون تومان عرضه شد که با همین قیمت به فروش رسید.

چهارمین اثر تزئینی مربوط به دوره قاجار با حداقل 80 و حداکثر 90 میلیون جلد عرضه شد که به فروش نرسید.

پنجمین اثر خوشنویسی هفت گنبد افلاک اثر مجتبی سبزه با حداقل 90 و حداکثر 110 میلیون تن ارائه شد که 90 میلیون تن به فروش رسید.

ششمین اثر خوشنویسی (نقاشی غبار نستعلیق سوره تعوون) متعلق به امیر احمد فیلسفی با حداقل 160 و حداکثر 180 میلیون تومان عرضه شد که با هزینه ای بالغ بر 420 میلیون تومان ضرب شد.

هفتمین اثر از تابلوی خوشنویسی سوره حمد متعلق به گلم حسین امیرهانی – 1397 با حداقل قیمت 180 و حداکثر 200 میلیون تومان عرضه شد که به قیمت 180 میلیون تومان فروخته شد.

در آن زمان اثر خوشنویسی علیرضا عباسی متعلق به دوره صفویه با حداقل 400 و حداکثر 420 میلیون تومان عرضه شد که با قیمت 400 میلیون تومان به فروش رسید.

نهمین اثر خوشنویسی (یوسف گمشده به صورت خطوط و خط مورب با قلم شکسته) متعلق به فردین ولی زاده – در سال 1399 با حداقل قیمت 60 و حداکثر 80 میلیون تومان عرضه شد که به فروش رسید. قیمت 70 میلیون تومان.

در آن زمان اثر خوشنویسی – خوشنویسی اسداله شیرازی متعلق به دوره قاجار با حداقل 250 و حداکثر 270 میلیون جلد عرضه شد که به فروش نرسید.

یازدهمین اثر، مینیاتور منسوب به حسین بهزاد، با حداقل 80 و حداکثر 100 میلیون تن ارائه شد که 80 میلیون تن فروخته شد.

دوازدهمین اثر شمایل نگاری منسوب به آقا ابراهیم متعلق به دوره قاجار با حداقل 60 و حداکثر 80 میلیون تومان عرضه شد که به قیمت 95 میلیون تومان به فروش رسید.

در آن زمان شمایل علی بن محمد ابراهیم نقاشباشی متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه 2 میلیارد و 800 میلیون تومان عرضه شد که به فروش نرسید.

چهاردهمین تابلو لاکی منتسب به میرزابابا متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه ۱۵۰ میلیون تومان عرضه شد که به فروش نرسید.

پانزدهمین اثر نقاشی پنج لایه (حرفه ها و مشاغل مختلف) منتسب به علی خان صبا از دوره قاجار با قیمت پایه 150 میلیون تومان عرضه شد که با همین قیمت نیز به فروش رسید.

در آن زمان قلم لاکی محمد باکر سمیرمی متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه 250 میلیون تن عرضه شد که به فروش نرسید.

هفدهمین اثر از مجموعه خودکار و پاکت (21 خودکار و 2 پاکت) از فتح‌الله شیرازی، صنیع همایون، نصرلا امامی، نجفعلی، جعفر. سلطان الکتاب صادق الوید متعلق به دوره قاجار با حداقل 5 میلیارد و حداکثر 5 میلیارد و 500 میلیون تومان نمایندگی داشت که 9 میلیارد و 600 میلیون تومان آن فروخته شد.

جعبه لاکی هجدهم متعلق به حیدرعلی دوره قاجار – ۱۲۷۸ با حداقل ۳۸۰ و حداکثر ۴۰۰ میلیون تن که از ۶۳۰ میلیون تن آهنگری شده ارائه شده است.

پرده نوزدهم (که در قبر پیامبر اکرم (ص) بود) با قدمتی بالغ بر 300 سال با قیمت پایه 800 میلیون تومان عرضه شد که یک میلیارد تومان فروخته شد.

سپس پرده درخت زندگی با بیش از 100 سال سابقه و قیمت پایه 800 میلیون تن عرضه شد که 900 میلیون تن به فروش رسید.

اثر بیست و یکم پرده ای متعلق به دوره قاجار از هادی الحسینی با حداقل 20 و حداکثر 30 میلیون تومان بود که از 110 میلیون تومان جعل شده بود.

بیست و دومین اثر از هفتمین حراج ملی ایران 2 عدد قلاب بافی (گلدوزی) مربوط به دوره قاجاریه است که با قیمت پایه 250 میلیون تن ارائه و با قیمت 270 میلیون تن به فروش رسید.

بیست و سومین اثر پرده قلاب بافی اصفهان مربوط به دوره قاجاریه با حداقل 100 و حداکثر 120 میلیون تن عرضه شد که 130 میلیون تن به فروش رسید.

بیست و چهارمین اثر پارچه ترمه ظریفافی با قیمت پایه 300 میلیون تن عرضه شد که به فروش نرسید.

سپس فرش تهران قدیم با بیش از 70 سال قدمت و قیمت پایه 350 میلیون تن عرضه شد که با همین قیمت به فروش رسید.

بیست و ششمین اثر فرش زربافت (صوف) با قدمتی بیش از 70 سال و قیمت 110 میلیون تن عرضه شد که 360 میلیون تن بر روی آن آهنگری شده بود.

بیست و هفتمین اثر مبل نفیس حافظ شیرازی (خط قاجار) اثر نصرلا قاجار با حداقل 800 و حداکثر 900 میلیون جلد عرضه شد که 800 میلیون جلد به فروش رسید.

نسخه خطی بیست و هشتم قرآن به خط نسخ و قط السلطانی اثر آدینه محمدبن ملایوسف مربوط به دوره قاجاریه – 1290 هجری قمری با قیمت پایه یک میلیارد و 600 میلیون تومان ارائه شده است. که فروخته نشد. .

بیست و نهمین اثر 12 خطی دوازده خطی عبدالله قاجار با قیمت پایه یک میلیارد و 500 میلیون تن ارائه شد که با همین قیمت نیز به فروش رسید.

سپس در یک کارگاه چوبی دوره میرزا آقا امامی – قاجار با حداقل 2 میلیارد و 500 میلیون تن و حداکثر 3 میلیارد تن ارائه شد که در آن 6 میلیارد تن آهنگری شد.

سی و یکمین تابلوی رنگ و روغن پرتره (ناصرالدین شاه) اثر یحیی خان غفاری (ابوالحسن ثالث) با قیمت پایه یک میلیارد و 500 میلیون تن عرضه شد که به فروش نرسید.

سی و دومین اثر نقاشی روی پارچه منتسب به علی خان صبا متعلق به دوره قاجاریه با قیمت پایه 450 میلیون تومان عرضه شد که به فروش نرسید.

سی و سومین اثر از مجموعه جعبه های لاکی منتسب به صادق الواعد، قاب آینه صادق الواعد و قاب آینه محمداسماعیل متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه 2 میلیارد تن عرضه شد. با 3 میلیارد تن جعل شد.

سی و چهارمین قلم زنی مهدی علمداری با حداقل 100 و حداکثر 120 میلیون تن ارائه شد که 200 میلیون تن به فروش رسید.

سی و پنجمین اثر عصا (آبنوس، حکاکی و منبت کاری) اثر مهدی طوسی با حداقل 60 و حداکثر 80 میلیون جلد عرضه شد که 60 میلیون آن فروخته شد.

سی و ششمین تابلو کاشی احمد شیشه گر با قیمت پایه 60 میلیون تن عرضه شد که به فروش نرسید.

انگشتر سی و هفتم مربوط به دوره صفویه با کتیبه های پودری بر روی سنگ عقیق با حداقل قیمت 80 و حداکثر 90 میلیون تومان عرضه شد که به فروش نرسید.

سپس تابلوی پشت شیشه (عکس شاه قاجار) اثر سیما عظیمی با حداقل یک میلیارد و حداکثر یک میلیارد و 200 میلیون تن ارائه شد که به قیمت 2 میلیارد و 100 میلیون تن به فروش رسید.

سی و نهمین اثر مینیاتوری متعلق به میرزا آقا امامی و دوره قاجار با حداقل 4 و حداکثر 4 میلیارد و 500 میلیون تن عرضه شد که 6 میلیارد آن به فروش رسید.

آخرین اثر سینی سوخت چرمی متعلق به حسین هاتایی با حداقل 3 میلیارد و 500 میلیون تن و حداکثر 4 میلیارد تن ارائه شد که با هزینه ای بالغ بر 7 میلیارد و 400 میلیون تن آهنگری شد.

سرانجام در هفتمین حراج ملی ایران ۱۱ اثر فروخته نشد و به مجموعه بازگردانده شد.

هفتمین دوره حراج ملی ایران از اول تیرماه آغاز شد.

خانه حراج ملی از سال 1390 در زمینه حراج آثار هنری فعالیت می کند و چند سالی است که برای رونق بازار هنرهای سنتی، صنایع دستی در این زمینه فعال بوده و در بخش های تولیدی، صادراتی، گالری سازی و حراجی فعال هستند. این حراج را می توان افقی روشن برای حراج آثار هنری فاخر در سطح بین المللی و چشم اندازی روشن برای زنده نگه داشتن نمادهای ایرانی دانست.

در این حراج تا کنون مجموعه ای از آثار فرش، صنایع دستی، جواهرات، نسخ خطی، نقاشی، مجسمه و منسوجات به فروش رسیده است. اولین حراج ملی در سپتامبر 2016، خانه حراج ملی پویایی اقتصاد هنر در 15 آگوست 2016 در شرایط همه گیر تاج برگزار شد. ششمین حراج آثار هنری به صورت آنلاین و حضوری برگزار شد. این حراج با 40 اثر برگزار شد که حدود 40 درصد آن به فروش رفت.

همچنین خانه حراج ملی با رویکرد تقویت بازار اقتصادی هنرهای سنتی ایران، بسترسازی برای رشد اقتصاد خلاق و عرصه های نوظهور در اقتصاد هنر و جلب توجه مجموعه داران ایرانی و خارجی به این پتانسیل و اصیل است. ظرفیت هنر ایران در دی ماه 1388 در پنجمین حراج 38 اثر فاخر در خانه همایش ارائه شد که مجموعا بیش از 13 میلیارد تن فروش داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید