جزئیات قیمت جدید مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات / افزایش قدرت خرید 7 دهه


زمان: 09:01h
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۲
کد خبر: 1838219

اجرای طرح اصلاح یارانه ها و پرداخت یارانه معیشتی موجب افزایش قیمت جدید چهار کالای اصلی که از صبح امروز اعمال می شود، افزایش می یابد اما قدرت خرید 7 دهک نیز افزایش می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس آمار به دست آمده از اصناف برای قیمت های جدید کالاهای اساسی با تعدیل ارز ترجیحی، قیمت هر کیلوگرم مرغ 60 هزار تن، تخم مرغ 40 هزار تن (بازوی 1.9 کیلوگرمی حدود 80 هزار تن) و هر بطری 800 گرم است. روغن خوراکی به 60000 تن، پنیر بسته بندی شده به 38000 تن و شیر نایلون به 15000 تن افزایش یافته است.

با توجه به این قیمت‌ها و مقایسه آن با قیمت‌های قبلی کالاهای اساسی و با توجه به افزایش چشمگیر یارانه‌های جدید پرداختی به خانوارها، محاسبات نشان می‌دهد دهک‌های کم درآمد و دهک‌های متوسط ​​جامعه شهری کشور با بهبود قدرت خرید مواجه خواهند شد. ، قدرت خرید واقعی سه دهک کم درآمد 800 و دهک متوسط ​​227 هزار تن افزایش یافت. همچنین قدرت خرید دهک اول شهرستان با وجود قیمت های جدید کالاهای اساسی بیش از 900 هزار تن افزایش می یابد.


بهبود عجیب قدرت خرید دهک اول درآمدی

دهک اول شهرستان با توجه به یارانه دریافتی با افزایش قابل توجه قدرت خرید مواجه خواهد شد.

براساس آخرین گزارش بودجه خانوار، در دهک اول شهر (کم درآمدترین گروه) مصرف ماهیانه یک خانوار چهار نفره مرغ 3 کیلوگرم، تخم مرغ 1.18 کیلوگرم، پنیر 580 گرم، 2.75 کیلوگرم است. شیر و 2.2 کیلوگرم روغن.

تاکنون هر خانواده چهار نفره در دهک اول این شهر ماهانه 241 هزار تن برای تامین مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و روغن خود با قیمت های قبلی پرداخت می کردند.

با اصلاح یارانه کالاهای اساسی، هزینه تهیه همین میزان غذا به 568 هزار تن افزایش یافت که نشان از افزایش حدود 326 هزار تنی هزینه خانوارهای دهک اول شهرستان برای مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و روغن.

این در حالی است که دولت به هر خانوار چهارنفره دهک اول 400 هزار تومان و در مجموع یک میلیون و 600 هزار تومان یارانه داد. بنابراین از یارانه یک میلیون و 600 هزار تنی خانوارهای چهار نفره، پس از خرید همین میزان کالاهای اساسی، بیش از یک میلیون و 31 هزار تن در حساب خانوار باقی می ماند.

حتی اگر یارانه خالص اضافه شده یعنی یارانه جدید را بعد از کسر یارانه قبلی که یک میلیون و 250 هزار تن است محاسبه کنیم، باز هم قدرت خرید پایین ترین طبقه شهری در نهایت همان بسته مرغ، تخم مرغ، پنیر را خواهد خرید. ، شیر و روغن 923 هزار تن افزایش می یابد که این رقم نزدیک به قدرت خرید این گروه در ماه های گذشته یعنی. قدرت خرید دهک اول حتی با افزایش قیمت ها دو برابر شده است.


سود 783 هزار تنی در دهک دوم شهرستان با قیمت های جدید کالاهای اساسی

بر اساس گزارش بودجه خانوار، دهک دوم شهری کشور ماهانه 4.16 کیلوگرم مرغ، 1.5 کیلوگرم تخم مرغ، 780 گرم پنیر، 4 کیلوگرم شیر و 2.83 کیلوگرم روغن مصرف می کند.

پیش از این تهیه این سبد کالای اساسی برای دهک دوم شهرستان حدود 336 هزار تن هزینه داشت که پس از اصلاح یارانه ارزی، با قیمت های جدید به 803 هزار تن رسید. یعنی هزینه خرید به همین میزان کالاهای اساسی برای این گروه 466 هزار تن افزایش یافت.

این در حالی است که دولت به هر خانوار چهارنفره دهک دوم 400 هزار تن و در مجموع یک میلیون و 600 هزار تن یارانه داد که خالص (پس از کسر یارانه های قبلی) یک میلیون و 250 هزار تن به یارانه این گروه می رسد.

بدین ترتیب با کسر 466 هزار تن افزایش برای خرید کالاهای اساسی فوق، در نهایت 783 هزار تن از خالص مانده یارانه دهک دوم اضافه می شود که به معنای افزایش قدرت خرید آنهاست.


قدرت خرید دهک سوم 706 هزار تن افزایش یافت

در دهک سوم شهری محاسبات نشان می دهد که با قیمت های جدید کالاهای اساسی در نهایت قدرت خرید آنها 706 هزار تن افزایش می یابد.

هزینه خرید یک بسته مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی دهک سوم شهرستان به نسبت میانگین مصرف ماهانه آنها طبق آمار قبلاً 375 هزار تن بوده که به حدود 918 هزار تن افزایش می یابد. با قیمت های جدید؛ این بدان معناست که این دهک باید 543 هزار تن بیشتر بپردازد، اما از سوی دیگر یارانه خالص آنها یک میلیون و 250 هزار تن افزایش یافته است که نشان از افزایش 706 هزار تنی قدرت خرید این گروه حتی با وجود دارد. کسر هزینه های جدید

بنابراین می توان گفت سه دهک کم درآمد شهری با توجه به افزایش چشمگیر یارانه دریافتی نسبت به قیمت کالاهای اساسی، به طور میانگین با افزایش 804 هزار تنی قدرت خرید مواجه خواهند شد.


افزایش نسبی قدرت خرید دهک های متوسط

در دهک چهارم این شهرستان که هر نفر 300 هزار تن یارانه دریافت می کرد، تهیه بسته بندی مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و روغن با قیمت های جدید و همین میزان مصرف در ماه های گذشته 952 هزار تن در هر سال تمام شد. ماه افزایش حدود 554 این یک هزار تن بیشتر از قیمت های قبلی است.

اما هر خانواده چهار نفره دهک چهارم 846 هزار تن (یک میلیون و 200 هزار تن کمتر از یارانه قبلی) خالص یارانه دریافت کردند. در نهایت 291 هزار تن پول برای این دهک باقی می ماند که به معنای افزایش واقعی قدرت خرید آنهاست.

برای دهک پنجم با وجود افزایش قیمت کالاهای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و کره خوراکی، در نهایت قدرت خرید این گروه 236 هزار تن افزایش می یابد. برای دهک ششم 234 هزار تن از خالص یارانه اضافه شده باقی مانده است که افزایش قدرت خرید آنها را نشان می دهد. 150 هزار تن برای دهک هفتم باقی می ماند.

بر این اساس 4 دهک متوسط ​​به طور میانگین 227 هزار تن با افزایش قدرت خرید مواجه خواهند شد.


افزایش اندک قدرت خرید دهک های هشتم و نهم

از میان سه دهک پردرآمد، دهک دهم یارانه دریافت نمی کند و دهک هشتم و نهم باقی می ماند که جزو پرمصرف ترین دهک های کشور نیز هستند. بر اساس برآوردهای انجام شده با قیمت های جدید مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و کره خوراکی و با توجه به مصرف بالای این دهک ها، در نهایت یارانه خالص اضافه شد و برای دهک هشتم 71 هزار تن و دهک 9 18 هزار تن باقی ماند.

از این رو بارها اعلام شده است که یارانه نان و دارو همچنان بر تمامی دهک ها و اقشار جامعه اعمال می شود و این اقلام مشمول تغییر قیمت نمی شوند.

? میزان معیشت پرداختی اردیبهشت ماه در ساعات پایانی دیروز برداشت شد.

انتهای پیام/
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید