جزئیات لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری


ساعت: 12:55
تاریخ انتشار: 1301/07/17
کد خبر: 1902113

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شرایطی با لایحه تعدیل حقوق کارکنان و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​موافقت کردند که مخالفان پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق کارمندان را متناسب با تورم نمی دانند و موافقان می گویند این امر صورتحساب برای شرایط تورمی فعلی الزامی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در جلسه علنی امروز (یکشنبه) دو فوریت تناسب حقوق کارکنان و مستمری بگیران کشوری و لشکری، خجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده محلات، در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: گفته شد این لایحه فقط شامل مشمولان مشمول خدمت کشوری می شود، پس با این شرایط تکلیف سایر کارمندان چه می شود؟ همچنین افزایش حقوق بازنشستگان تنها 900 هزار تومان است و افراد تحت پوشش کمیسیون حمایت 5 درصد خواهند بود. که ما را نگران می کند

وی با بیان اینکه امکان تعدیل لایحه دولت به دلیل بار مالی آن وجود نداشت، افزود: طبق قانون برنامه توسعه افزایش حقوق باید متناسب با تورم باشد که اینطور نیست.

این عضوکمیسیون مدیریت مجلس با بیان اینکه افزایش حقوق باید شامل همه کارکنان شود، گفت: گفته می شد دولت اجازه افزایش قیمت دستگاه ها را داده است اما وقتی دولت می گوید اعتبار ندارد چگونه می شود؟ اگر قرار است اقدام شود باید با جدیت و سرعت عمل شود تا مجلس و دولت همدیگر را درک کنند تا به نتیجه برسند. این لایحه نمی تواند مشکل کارگران را حل کند.

حسن لطفی نماینده روزن در طرفداری از فوریت گفت: گرانی های لجام گسیخته زندگی شاغلان و مستمری بگیران را تحت تاثیر قرار داده و زندگی آنها را سخت کرده است. کیلو برنج؟ همین امر در مورد بازنشستگان نیز صدق می کند.

وی افزود: حداقل درآمد ماهیانه 12 میلیون تومان است یعنی کارمند و مستمری بگیر 5 میلیون و 600 هزار تومان زیر خط فقر زندگی می کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: پس از اجرای قانون مدیریت خدمات عمومی 23 مؤسسه خود را آزاد کردند که در نتیجه رئیس یک شرکت در یک شهرستان 35 میلیون تومان و فرماندار همان شهرستان ماهانه 12 میلیون دریافت می کند. آیا این انصاف است که برخی در فقر و برخی دیگر در رفاه زندگی کنند؟ زمانی که آقای رئیسی دولت را تحویل گرفت، برنج 35 هزار تومان بود، الان 105 هزار تومان است یعنی 300 درصد افزایش؛ یعنی 300 درصد افزایش پیدا کرده است. سپس در این شرایط حقوق کارمند 10 درصد افزایش یافت.

وی گفت: ضعف در ساختار اداری کشور ناشی از بی توجهی کارکنان دولت است که اگر معیشت خوبی داشته باشند رشوه و فساد کاهش می یابد. برای جلوگیری از فساد و بدبختی کارکنان دولت به این لایحه رأی دهید.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی به عنوان یکی دیگر از مخالفان اضطرار گفت: در پرداخت حقوق در سازمان های دولتی وابسته به دولت اختلافات زیادی وجود دارد که انتظار می رود دولت برای رفع آنها اقدام کند.

وی با بیان اینکه مابه التفاوت پرداخت حقوق به کارکنان دستگاه های مختلف باعث ایجاد ناراحتی در بین آنها شده است، تصریح کرد: با افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان کشور موافقت می کنیم زیرا وضعیت پرداخت مناسب نیست و با تورم همخوانی ندارد. دیدگاه ما این است که با مدیریت تورم باید قدرت خرید را افزایش داد. دولت باید تلاش کند موتور تورم در کشور را خاموش یا کند کند.

پورابراهیمی با تاکید بر لزوم سیاست های دولت یا هدف از کاهش تورم گفت: پرداخت حقوق متناسب با تورم نیست که با برنامه ششم همخوانی ندارد.

مهرداد گودرزوند، عضو کمیته برنامه و بودجه نیز با دو فوریت موافقت کرد و گفت: حقوق دریافتی کارمندان و مستمری بگیران متناسب با تورم نیست. دولت با این لایحه به دنبال جبران بخشی از تورم موجود است، بنابراین می توان گفت این لایحه گامی در جهت یکسان سازی حقوق است.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در هشداری گفت: مجلس طبق اصل 75 قانون اساسی نمی تواند در لایحه پیشنهادی که بار مالی بر دوش دولت تحمیل کند، ارائه کند. سوال اینجاست که در این شرایط کمیسیون برنامه چگونه می تواند در لایحه قانون دولت دخالت کند تا عملا دست مجلس بسته باشد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در پاسخ به این هشدار گفت: اصل 75 مربوط به برنامه هاست و در حال بررسی لایحه دولت هستیم. با آقای حاجی بابایی رئیس کمیته برنامه و بودجه هماهنگی شده است بنابراین امکان حذف یا افزایش یا کاهش لایحه وجود دارد.

مجتبی یوسفی نماینده اهواز نیز در یادداشتی اظهار داشت: بر اساس برنامه ششم باید حقوق کارمندان بر اساس تورم افزایش یابد که این اتفاق در مورد مستمری بگیران لشکری ​​و روستایی نیفتاد.

دیدگاهتان را بنویسید