سازوکار «افزایش حقوق» بازنشستگان کشوری و لشکری ​​چیست؟

سازوکار «افزایش حقوق» بازنشستگان کشوری و لشکری ​​چیست؟

روز جدید کلیات لایحه دو فوریتی تناسب حقوق کارکنان و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​امروز در دستور کار شورای اسلامی مجلس قرار گرفت و با 200 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع به تصویب رسید. “؛ اما برای رفع ابهامات و اختلاف نظرها به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

ارتقای انصاف مرکزی در نظام جبران خسارات کارکنان بخش دولتی و مستمری بگیران به یکی از مهمترین خواسته های کارکنان بخش دولتی و مستمری بگیران در سال های اخیر تبدیل شده است.

در این راستا، دولت تلاش کرد تا در لایحه «تناسب حقوق کارکنان و مستمری بگیران لشکری ​​و لشکری»، از تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌های ناعادلانه در نظام جبران خسارات کارکنان دولت، حقوق و مزایای مستمری بگیران و مستمری بگیران را افزایش دهد. مستمری بگیران به ویژه کاهش بی عدالتی ناشی از روش افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران در سال 1401.

این لایحه تعهدات دولت در اجرای قوانین از جمله قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت، لزوم حمایت از کارمندان و مستمری بگیران کشوری و لشکری، استمرار عدالت در پرداخت را مد نظر قرار داده است. نظام و ارتقای معیشت آنان با دو فوریت انجام تشریفات قانونی به شورای اسلامی ارسال شد و نمایندگان شورای اسلامی در ۲۶ مهرماه با دو فوریت لایحه تعدیل حقوق کارکنان کشوری و کشوری موافقت کردند. بازنشستگان نظامی

بر اساس آخرین گزارش کارشناسی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، از جمله اقدامات مثبت دولت در لایحه فعلی برای کاهش بی عدالتی های موجود، امکان جبران درصد بیشتر افزایش دستمزد و مزیت های اصلی دستمزد است. گروه های با سطح درآمد بالاتر با افزایش مبلغ ثابت حدود یک میلیون تومان برای حقوق و مزایای کارکنان دولت، افزایش مبلغ ثابت 900 هزار تومانی برای بازنشستگان کشوری و لشکری ​​برای کمک به اقشار ضعیف مستمری بگیران و همچنین ساماندهی بهره مندی کارکنان دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات عمومی از فوق العاده های فوق العاده موضوع بند 10 ماده 68 این قانون و ساماندهی حق عائله مندی و کمک هزینه فرزندان کارکنان را بیان کرد. و مستمری بگیران در چارچوب سیاست های کلی نظام.

در مورد آن بخوانید:

افزایش «حقوق» مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​تا 20 درصد/ آیا این افزایش شامل همه می شود؟

چند روز بعد این لایحه به تصویب کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رسید و نسبت به متن اولیه ارسالی دولت اصلاحاتی داشت که شامل اضافه شدن تناسب حقوق بازنشستگان، حمایت از معیشت معلولان بود. جانبازان و ایثارگران، افزایش سقف حقوق ایثارگران و گنجاندن معلمان مهرآفرین در ردیف معلمان و همچنین حذف مبلغ مشخص در خصوص فوق العاده های ویژه از جمله آنهاست.

در نهایت لایحه مذکور که امروز در صحن علنی شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت با 200 رای موافق، 18 رای مخالف و 7 رای ممتنع به تصویب رسید. با تصمیم هیئت رئیسه مجلس، این لایحه در دو شورا مورد بررسی قرار گرفت و برای رفع ابهام به کمیسیون برنامه و بودجه بازگشت.

رئیس مجلس پس از تصویب کلیات لایحه احیای حقوق کارکنان و مستمری بگیران، مردم و لشکری ​​گفت: «در این لایحه ابهامات و اختلاف نظرهایی وجود دارد، بنابراین آن را به کمیسیون رسیدگی بر اساس ماده 153. “

بر اساس اطلاعات مندرج در گزارش کارشناسی اخیر مرکز پژوهش های شورای اسلامی، بر اساس بررسی های انجام شده و با فرض اجرای مفاد این لایحه از تاریخ اول شهریور ماه 1401، بار مالی این لایحه برآورد می شود. حدود 55 هزار میلیارد تومان. در این بین با توجه به ثابت بودن هزینه های مربوط به حقوق و مزایای مستمری بگیران و مستمری بگیران کشوری و لشکری، ضروری است ماهیت منابع در نظر گرفته شده برای اجرای مفاد این لایحه نیز پایدار و قابل دستیابی باشد. عدم تامین منابع پایدار و قابل تحقق برای تامین منابع مالی لازم برای افزایش حقوق و مزایای مستمری بگیران و مستمری بگیران می‌تواند باعث تعمیق وضعیت کسری بودجه و افزایش بدهی عمومی کشور و یا شکل‌گیری تورم افسارگسیخته شود.

نقاط اختلاف دولت و مجلس چه بود؟

به گزارش ایسنا، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در جلسه علنی مجلس درباره لایحه دو فوریتی تعدیل حقوق کارکنان کشوری و مستمری بگیران لشکری ​​و کشوری ضمن برشمردن ضرورت ارائه این لایحه و مشکلات دولت در تامین منابع توسط نمایندگان. مجلس خواستار آن شد که «به هیچ عنوان سقف ارائه شده توسط دولت را افزایش ندهند».

وی افزود: این مبلغ در اختیار مجلس است و هر طور که دوست دارند می توانند تصمیم بگیرند، اما سقف دولت نباید افزایش یابد. بر اساس نوشته، سقف بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. ما انتظار داریم که این مورد برگردانده شود و اصلاحاتی در آن انجام شود.

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیته برنامه و بودجه در واکنش به این اظهارات و در خصوص کلیات این لایحه گفت: 900 هزار تومان به مستمری بگیران و یک میلیون تومان به شاغلین شاغل اضافه کردیم. به همین دلیل به مدت چهار روز از ساعت 8 صبح تا 10 شب جلسه ای برگزار کردیم و در مورد اعداد صحبت کردیم تا مشکلی برای دولت پیش نیاید و وضعیت مستمری بگیران و کارمندان ساماندهی شود.

وی افزود: در مجموع حقوق بازنشستگان طبق گفته دولت افزایش می یابد و هیچ ابهامی وجود ندارد. از نظر سقف بسته فقط 3000 میلیارد تومان وجود دارد. 2000 میلیارد برای کمیته امداد و 1000 میلیارد برای داوطلبان. در غیر این صورت سقف بودجه افزایش قابل توجهی نداشته است. اکنون دولت می تواند در مورد کمیته امداد و ایثارگران مجوز بدهد یا رد کند. ما باید با توجه به شرایط کشور نتیجه گیری کنیم.

به گزارش ایسنا، با توجه به آنچه پیشتر گفته شد، لایحه «تناسب حقوق کارکنان و مستمری بگیران کشوری و لشکری» برای رفع برخی ابهامات به کمیته برنامه ارجاع شده و پس از رفع ابهامات، تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد. برای انجام این کار. رئیس شورای اسلامی در این خصوص گفت: با توجه به ابهاماتی که در لایحه وجود داشت که هم از سوی مخالفان و هم موافقان این لایحه به آن اشاره شد، بر اساس ماده 153 آیین نامه داخلی، به دلیل بار مالی، بازخواهیم گشت. این لایحه به کمیسیون و کمیسیون باید حداکثر ظرف امروز و فردا جزئیات را روشن کند و سریعاً به دادگاه بازگردد و ما آن را یک فوریت تلقی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید