جزئیات پرونده پتروشیمی میانکاله / ورودی زندانیان 18 درصد کاهش یافت


ساعت: 12:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821506

سخنگوی قوه قضاییه گفت: سال گذشته با کاهش 18 درصدی ورود زندانیان به زندان هایی مواجه بودیم که دو زندان کرمان و بوشهر پلمپ شدند. حدود 80000 زندانی مورد عفو و جایگزینی قرار گرفتند و مورد رحمت اسلامی قرار گرفتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ذبیح اله هدیان در نشست خبری با خبرنگاران گفت: شهادت دو روحانی در صحن حرم رضوی را تسلیت می گویم، متاسفانه این کار توسط یک مرد وهابی انجام شد.

وی به اقدامات قوه قضائیه در سال 1400 اشاره و تصریح کرد: سال گذشته قوه قضاییه تغییر رهبری داشت اما با ریل گذاری درست در بخش های مختلف قوه قضائیه عملکرد قابل قبولی داشت. در دوران تحول و دستاوردهای عالی، به موضوع نگاه تخصصی به حل مشکلات مختلف توجه جدی می شود.

وی افزود: یکی از راه های ارتقای امنیت اجتماعی در کنار برخورد با متخلفان روحیه گذشت است که با کمک شورای حل اختلاف ۷۹۳ پرونده قتل منجر به صلح و سازش شده است. وی همچنین در رابطه با تصرف اراضی قوه قضائیه در دو بعد پیشگیرانه و با اجرای طرح ژئودزی اقداماتی انجام داد که در این راستا 93 درصد اراضی سنددار است و از 54 هزار و 70 هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شد.

خدائیان ادامه داد: رسیدگی به پرونده های دارای چند شاکی از دیگر اقدامات قوه قضائیه بود که در این خصوص 5038 پرونده تعیین تکلیف شد.

وی افزود: از دیگر اقدامات ساماندهی وضعیت زندان ها چه در زمینه کاهش تعداد زندانیان و چه در زمینه اعمال مجازات های جایگزین اقداماتی در این زمینه انجام شده است، 25 هزار بازدید از زندان انجام شده است که این نیز نشان می دهد. افزایش 40 درصدی زندان‌های کرمان و بوشهر نیز با کاهش 18 درصدی روبه‌رو هستیم و حدود 80 هزار زندانی مورد عفو و جایگزینی قرار گرفتند و مورد رحمت اسلامی قرار گرفتند.

هدیان به حمایت از تولید اشاره و تصریح کرد: حمایت های خوبی از فعالان حوزه های اقتصادی صورت گرفت به طوری که با تلاش همکاران قضایی مشکل بیش از هزار واحد تولیدی حل شد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات قوه قضائیه دیدارهای مردمی قوه قضائیه با مردم بود که در سال گذشته بالغ بر یک میلیون و 100 هزار ملاقات مردمی داشتیم.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به این سوال که پرونده عاملان دادگاه رضوی تا کجا پیش رفت؟ وی گفت: در ماجرای شهادت دو روحانی در مشهد، ضارب به نام عبداللطیف مرادی دستگیر شد. این پرونده ادامه دارد و ممکن است قتل معلوم باشد و باید یکی دو روز دیگر پرونده تکمیل شود، اما قوه قضاییه تابع قانون است و پرونده باید روند خودش را طی کند.

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که اخیرا رئیس قوه قضائیه بر لزوم طبقه بندی زندانیان در شهر محل سکونت تاکید کرده است، رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که سازوکار اجرای این موضوع در شهر محل سکونت چگونه خواهد بود؟ از نظر قانونی و اداری (ظرفیت شهرها) آیا این امکان وجود دارد؟ وی گفت: انتقال زندانیان به محل سکونتشان یک اقدام انسان دوستانه است زیرا خانواده زندانی می خواهند با زندانی ملاقات کنند و اگر فردی در شهر دیگری زندانی است خانواده باید به آن شهر سفر کنند.

وی افزود: بر این اساس این موضوع در نامه سازمان زندان ها پیش بینی شده و رئیس قوه قضاییه تاکید کرده است که زندانیان به زادگاه خود منتقل شوند.

خدائیان ادامه داد: در صورتی که زندان شهرستان محل سکونت زندانی ظرفیت مورد نظر را نداشته باشد، فرد به زندان نزدیک محل سکونت خود منتقل می شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: بر این اساس 6 هزار و 208 نفر به زندان های محل سکونت خود منتقل شده اند.

هدیان در پاسخ به این سوال که سازمان بازرسی برای حمایت از تولید چه برنامه ای دارد، گفت: نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به شرکت های تولیدی و دانش بنیان. در این قوانین تکالیفی برای دستگاه ها پیش بینی شده است و سازمان بازرسی می تواند با نظارت با کسانی که فعل را ترک کرده اند بد برخورد کند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که با جدیت در حال انجام آن هستیم الکترونیکی شدن مجوزهای مربوطه است. قانون این موضوع منقضی شده است و اخیرا دستور داده ایم این موضوع پیگیری شود و از سوی مراجع اجرایی پرونده هایی مطرح شود که شفاف سازی لازم را ندارند.

خدائیان ادامه داد: کارگروهی در سازمان بازرسی کل کشور برای حمایت از تولید دانش بنیان تشکیل شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص برخورد با عاملان حاشیه نشینی زنان در مسابقه فوتبال گفت: در این رابطه پرونده ای در دادسرای مشهد تشکیل و تحقیقات برای روشن شدن دلایل این حادثه آغاز شده است.

هدیان در پاسخ به این سوال که آیا پرونده ای در رابطه با خشونت علیه بازیگران زن تشکیل شده است، گفت: تاکنون هیچ شکایتی و پرونده ای تشکیل نشده است. در موارد منافی عفت هرگونه رسیدگی قوه قضائیه ممنوع است مگر اینکه شاکی یا جرم مشهودی وجود داشته باشد اما چون شکایتی وجود ندارد قوه قضائیه وارد عمل نشده و در صورت طرح شکایت قوه قضائیه وارد عمل می شود.

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده های معوقه مجتمع جرایم اقتصادی گفت: پرونده های جرایم اقتصادی به دلیل اینکه تخصصی تلقی می شوند پیچیده ترین پرونده های قوه قضائیه است.

وی افزود: تمدید رسیدگی باید منطقی باشد که با نظارت معاون اول قاضی مجتمع جرایم اقتصادی دستور تعیین تکلیف پرونده های اقتصادی صادر شده است. در مجموعه تهران علاوه بر دادستانی که رصد می کند، رئیس قوه قضاییه نیز نظارت دارد به امید اینکه هر چه زودتر پرونده ها توزیع شود.

هدیان در خصوص پرونده موسوم به پتروشیمی میانکاله مازندران گفت: برخی در فضای مجازی گفته اند که دیوان عدالت اداری رای داده است که اینطور نیست. چندین سال پیش تشریفاتی صادر شد مبنی بر اینکه اگر سازمان جنگلبانی قصد واگذاری مرتع به دیگران را داشته باشد، در صورت نارضایتی مالک مرتع، حقوق مالک مرتع ثابت و مرتع به دیگری واگذار می شود. دادگاه حکم داد که مرتع تا زمان عقد قرارداد قابل انتقال نیست. دلیل استناد به این نظر این است که مراتع در نظر گرفته شده برای پتروشیمی ها به این دلیل است که ساکنان این منطقه در این زمینه حق دارند. تا به امروز هیچ درخواست تجدیدنظری در این زمینه در دیوان دادگستری اروپا ثبت نشده است.

در حال تکمیل …

دیدگاهتان را بنویسید