جزئیات یارانه 120 هزار تومانی روز جدید

جزئیات یارانه 120 هزار تنی

روز جدید : در شرایط سال آینده ارز 4200 تومانی لغو می شود و دولت متعهد به پرداخت یارانه های جبرانی شده است به طوری که یارانه ها در سال آینده بین 90 تا 120 هزار تومان خواهد بود.

همزمان با ارائه اولین لایحه بودجه دولت سیزدهم از سوی رئیس جمهور به مجلس، هجمه های منتقدان به سند مالی آغاز شد. قبل از اینکه منتقدان بتوانند لایحه 1401 را به تفصیل بررسی کنند، مجموعه ای از حملات را علیه دولت ترتیب دادند. از انتقادات به لایحه افزایش بودجه صدا و سیما و نهاد ریاست جمهوری می توان به عوارض خروج از کشور، حذف ارز ترجیحی و افزایش چشمگیر مالیات اشاره کرد. این در حالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه و برخی از کارکنان دولت پاسخ روشنی به ابهامات دارند. به عنوان مثال، افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری به دلیل تجمیع بودجه همه دستگاه های زیرمجموعه مانند معاونت زنان و همچنین اعتبارات مورد نیاز برای سفرهای استانی است. در خصوص عوارض خروج از کشور، داده ها نشان می دهد که ارقامی که در فضای مجازی دست به دست می شود با واقعیت مطابقت ندارد و به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، هنوز آمار نهایی تایید نشده است! از سوی دیگر در شرایط سال آینده ارز 4200 تومانی حذف می شود و دولت متعهد به پرداخت یارانه های جبرانی شده است به طوری که یارانه ها در سال آینده بین 90 تا 120 هزار تومان خواهد بود.

بودجه 1401 پاسخگو است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابتدای این نشست با اشاره به وضعیت منابع غنی ایران گفت: با وجود این همه فرصت، این سوال مطرح است که چرا وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و چند دهک خوب نیست رشد هدف گذاری شده است بیکاری محقق نشده یا دو رقمی زمانی که اهداف متفاوت است. وی گفت: وقتی اهداف کلان محقق نمی شود نمی دانم از چه کسی بپرسم یا سوال کنم، بنابراین بودجه باید گزارش شود و اهداف را پوشش دهد، بنابراین جهت گیری بودجه 1401 باید لحاظ شود.

نیاز به 4200 تن به 18 میلیارد دلار رسید

وی با بیان اینکه زمانی که دولت را تحویل گرفتیم برخی از ذخایر استراتژیک بین 30 تا 70 درصد کمتر از سقف بود، ادامه داد: اول لزوم افزایش واردات به دلیل کاهش تولید داخلی به دلیل خشکسالی و دوم افزایش شدید قیمت ها در بازارهای جهانی که برخی اقلام مانند نفت دو برابر شد، مجبور شد رقم 4200 تن را از 8 به 18 میلیارد تن افزایش دهد. دلار در حالی که چنین مجوزی وجود نداشت و باید در نیمه دوم امسال اعطا می شد. وی همچنین با اشاره به اینکه تورم و افزایش قیمت کالاها پس از حذف 4200 تنی را منتفی نمی‌دانیم، گفت: به هر حال این افزایش قیمت با توجه به انتظارات تورمی طبیعی است اما باید توجه داشت که برخی کالاها به صورت غیرمستقیم از ارز 4200 تومانی استفاده می کنند که با نرخ ترجیحی همخوانی ندارد و دلیلی هم ندارد که ارز وارد بازار کنیم و دلالان و واسطه ها از آن سوء استفاده کنند.

مبلغ جدید یارانه چقدر است؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه حدود 100 هزار میلیارد تومان برای جبران حذف 4200 تومانی و حمایت از دهک های پایین در نظر گرفته شده است ادامه داد: پایین بودن آن متغیر خواهد بود. به گفته میرکاظمی، جریان به گونه ای خواهد بود که قدرت خرید حدود پنج دهک پایین تر افزایش می یابد و دهک های بالاتر با مصرف سرانه بیشتر، پول بیشتری خرج می کنند. وی افزود: در حال حاضر 85 میلیارد دلار یارانه پنهان عمدتاً توسط افراد پردرآمد پرداخت می شود. میرکاظمی همچنین گفت: پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی در سال آینده ادامه خواهد داشت، اما به گونه ای که یارانه پردرآمدها حذف و به یارانه های کم درآمد تبدیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید