یارانه جدید 90 تا 120 هزار تنی در راه است

یارانه جدید 90 تا 120 هزار تنی در راه است

روز جدید : رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر حذف 4200 ارز گفت: میانگین پرداختی یارانه به دلیل حذف 4200 جلد بین 90 تا 120 هزار جلد خواهد بود و این موضوع بر اساس تعیین می شود. وضعیت دهک ها در جلسات کارشناسی

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای جلوگیری از تورم، حذف 4200 تنی در اوایل سال آینده و همزمان با ماه مبارک رمضان که غذا است، گفت: وی گفت: به طور طبیعی به دنبال افزایش همراه با تورم مورد انتظار به دلیل «تغییر نرخ ارز، دولت موظف به اجرای قانون است و امسال در نیمه دوم سال جاری از ارز ترجیحی استفاده نکردیم». دولت قبل دیر اجازه داشت. امروزه به دلیل خشکسالی نیاز به واردات افزایش یافته است.

وی افزود: در زمان روی کار آمدن دولت بین 30 تا 70 درصد ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی زیر حد قابل قبول بود، بنابراین انجام این کار ضروری بود. در این قانون آمده است که دولت نباید بیش از 8 میلیارد دلار به 4200 دلار اختصاص دهد. عناصری مانند نیاز به گندم و افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در بودجه لحاظ نشده است. اگر بخواهیم همین هشت میلیارد را عملیاتی کنیم به 18 میلیارد دلار می رسیم. دولت باید فکری می کرد و مازاد ارز لازم را با مجلس حل می کرد.

میرکاظمی ادامه داد: در این زمینه نظرات مختلفی وجود دارد و این بحث مربوط به امسال است. سال آینده موضوع روشن تر خواهد شد. امسال دولت از نیمه دوم مجوز تامین ذخایر استراتژیک دریافت کرد و امروز نیز توزیع ارز ترجیحی ادامه دارد. دیگر امکان ادامه این روند در سال آینده وجود ندارد. نظر مجلس این است که باید از یارانه ها برای تامین هزینه ها استفاده کنیم. ارز ترجیحی عدم تعادل در اقتصاد است و باعث آشفتگی اقتصادی می شود.

وی گفت: اگر قرار باشد سیاست پولی ترجیحی ادامه پیدا کند، به دلیل نداشتن منابع ارزی کافی، کسری بودجه جدی خواهیم داشت. ماهانه یک میلیارد و نیم دلار ارز ترجیحی داده می شود اما قیمت این کالاها نیز در بازار افزایش یافته است. دولت باید برای این موضوع فکر کند و جلسات کارشناسی برای اصلاح شکل حمایت در حال انجام است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: امروزه در برخی کالاهای موجود در بازار مفهوم ارز 4200 وجود ندارد، بنابراین دلیلی برای پرداخت ارز ترجیحی وجود ندارد، در نتیجه دولت بسیاری از افراد پردرآمد یارانه دریافت می کنند. و دولت باید با این مشکل برخورد کند.

وی افزود: تلاش دولت برای اجرای برنامه جامعی است که همه جوانب این موضوع را در نظر بگیرد. حذف ارز ترجیحی تورم دارد اما این موضوع در کارگروه های تخصصی بررسی شده است که تورم 7.6 درصدی ایجاد می کند اما بیشتر این رقم برای جلوگیری از رشد پایه پولی به جامعه بازمی گردد. امیدواریم بتوانیم از منابع موجود در کشور به درستی استفاده کنیم.

میرکاظمی در خصوص پرداخت ریالی یارانه حذف ارز ترجیحی در سال آینده گفت: در جلسات کارشناسی.

دیدگاهتان را بنویسید