جفای کوچکی از رهبر انقلاب برای یافتن کری جوان تبریزی داریم / پدر روحانی و ریش سفید


ساعت: 15:11
تاریخ انتشار: 1401/02/11
کد خبر: 1835924

عرفان حسن زاده کار قرآنی خود را از سال 1369 آغاز کرد و در سال های بعد عناوین بسیاری را کسب کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سرویس قرآنی تبریز; در ادامه گفتگو با چهره ای از قرآن، در ماه نزول قرآن به سراغ یکی از قاریان جوان و 20 ساله تبریزی رفتیم که در حال تحصیل در رشته حقوق اسلامی و رهایی از امام است. دانشگاه صادق (ع)

عرفان حسن زاده کار قرآنی خود را از سال 1369 با «طرح ملی تلاوت قرآن کریم» و تقلید از اساتید مصری آغاز کرد. او در سال 1994 وارد عرصه مسابقه شد و چارت های زیادی را کسب کرد.

حسن زاده عوامل موفقیت خود را در کنار تلاش و پشتکار، اشتیاق به مطالعه قرآن و رهنمودهای استاد فرزانه خود، سرور فداکارها و حمایت های معنوی و مادی خانواده اش دانست.

وی در مسابقات کشوری «قرآن، عترت و نماز دانش آموزی» شرکت کرد که در سال 95 در رشته قرائت تحقیق رتبه اول، در سال 96 در رشته ترتیل رتبه دوم، در سال 97 در رشته قرائت تحقیق رتبه دوم و در رشته قرائت تحقیق رتبه اول را کسب کرد. 1377. همین مسابقات، من دوم شدم، در سال 1377 و مقام اول در ترتیل در سال 99 از مقام های او در این دوره از مسابقات بود.


سفرهای تبلیغاتی به عراق و لبنان

علاوه بر مسابقات کشوری وزارت ورزش و جوانان و مسابقات اهدایی نیز نماینده استان بود.

وی در سال 1375 به عنوان نماینده جامعه قرآنی استان در حضور مقام معظم رهبری در سالروز قیام 29 بخمن در تبریز برای مردم آذربایجان تلاوت کرد و همچنین دو سفر تبلیغی به عراق و یک سفر تبلیغی داشته است. به لبنان

به گفته وی، جالب ترین قسمت این سفرها حرم امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و حرم علی بن ابی طالب (ع) بود.


IMG 20220409 WA0026 خبر خاکستری

ادامه گفتگو با این خواننده جوان به شرح زیر است:


قرآن سیاست مداران زندگی است


تبریزبیدار: قرآن چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟

حسن زاده: معتقدم قرآن مانند معجزه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مهمترین تأثیری که می تواند در زندگی یک مسلمان داشته باشد، هدایت او به راه راست است. راه را نشان دهید و این ممکن نیست مگر با یاری اهل بیت (ع). ارتباط مستمر با قرآن انسان را در مسیری قرار می دهد که ساختار محکم تری در زندگی ما می سازد. مهم ترین تأثیری که در زندگی ام احساس می کنم این است که راه درست را به من نشان داده است و به تعبیر امروز قرآن سیاستمدار زندگی بنده ای شده است که بهتر از آن پیدا نمی شود. وقتی در دوره مهمی از زندگی بر سر دوراهی قرار می گیرید، تأثیر قرآن باعث می شود که انتخاب شما با سایر افراد متفاوت باشد و اگر انتخاب بر اساس قرآن باشد، قطعاً موفق و مثمر ثمر خواهد بود. قرآن در عرصه های مختلف زندگی شخصی، کاری و زندگی نیز تأثیر خود را نشان داده است.


ما در جامعه قرآنی نقش پدر معنوی و ریش سفیدی نداریم


تبریز بیدار: به نظر شما بزرگترین مشکل جامعه قرآنی چیست؟

حسن زاده: معتقدم نمی توان به مشکلاتی که انسان درگیر آن است و در شکل گیری، تغییر و تداوم یک مشکل موثر است نگاه کرد و به دنبال یک علت واحد بود. جامعه قرآنی فقط به یک دلیل دچار مشکل نیست، بلکه به چند دلیل به وضعیتی که الان در جامعه قرآنی می بینیم دچار مشکل است. یکی از عواملی که من در طول کار خود در چند سال اخیر به آن اشاره کرده ام این است که در جامعه قرآنی ما نقش مشخصی برای افراد وجود ندارد. به این معنا که جایگاه کاری و حافظ و … برای مردم مشخص نیست و همچنین به نظر من در این میان ما در جامعه قرآنی فاقد نقش پدر معنوی و ریش سفید هستیم. از زمان پیامبر هر گروه ریشی سفید و خانواده ای پرجمعیت برای رهبری آنها داشتند. و همچنین در روایات داریم که اگر سه نفر به جایی می روند، حتماً یکی از این سه نفر باید امام و ولی و تابع و به عنوان تصمیم نهایی باشد و این امام چه خوب و چه بد، راه را تعیین می کند. مردم از جامعه.و این آنها را سردرگم نمی کند. نقطه قوت این کار این است که جامعه از سردرگمی بیرون می آید و این جامعه دچار اتلاف انرژی و دغدغه ها و چالش های فراوان نمی شود. به نظر من باید برای جامعه قرآنی به دنبال پدر معنوی باشیم که دغدغه جایگاه خود را داشته باشد و بتواند جامعه قرآنی را از چالش های مختلف دور نگه دارد. البته حضور پربرکت آیت الله آل هاشم در استان ما به عنوان نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه تبریز می تواند ظرفیت مهم و قابل توجهی برای جامعه باشد و از ایشان می خواهم که از ما به عنوان پدر معنوی این عزیزان بخواهند. جامعه قرآنی جامعه قرآنی را بپذیرید و از این دغدغه ها نجات دهید. نکته بعدی که در این چند سال واقعاً به آن دست زدم این است که گاهی در مشکلاتی که پیش می آید عدالت و قانون را کنار می گذاریم و بر اساس هوای نفس و نفس خود حرکت می کنیم و این روح هوا همیشه جنبه بدی ندارد. اعمال می کند، اما گاه نیرو می شود و رتبه می یابد. این باعث می شود به جای حرکت به سمت رشد و کمال، منحط شویم. البته خود گوینده نیز از این عامل مبرا نیست; اما معتقدم همه دوستانم در جامعه قرآنی تلاش می کنند به این نکته احترام بگذارند که تصمیمات نفس نگیرند، بلکه رفتاری داشته باشند که مانند شهدای ما زینت قرآن و سربلندی قرآن باشد. باعث افتخار ما شود اساتیدی هم هستند که مظهر اخلاق و احترام و بزرگی هستند از جمله; استاد فرهاد موذن که از مصلحین جامعه ما از قرآن بود باید برای ما الگو باشد.


واگذاری مسئولیت از سوی قرآن به افراد غیرمتخصص


تبریزبیدار: چه انتظاری از مسئولان دارید؟

حسن زاده: اگر بررسی کنید سازمان ها و ادارات مختلف در حوزه قرآن و عترت این فعالیت ها را بر عهده دارند. علاوه بر این سازمان ها، سازمان ها، نهادها و نهادهای دولتی رسمی نیز وجود دارند که مسئولیت های بسیار سنگین تر و مهم تری نسبت به سازمان های دولتی دارند. اول اینکه در ساختار اداری ما یکسری ضعف ها و کاستی های قانونی وجود دارد که باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه قرآنی شده است. مثلاً بحث تأمین معیشت جامعه قرآنی، ایجاد شغل برای اهل قرآن و مطالبات آنها از مسئولین معقول نیست، چرا که در حیطه وظایف آنها تعریف نشده است. گذشته از آن، گاه دیده می شود که مسئولیت های قرآنی که در سازمان ها وجود دارد بر عهده افراد غیر متخصص گذاشته می شود و این نقطه شروع مشکلات فراوان جامعه قرآنی است. اعضای جامعه قرآنی باید مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند مسئولیت خود را در تبیین و نشر معارف قرآن به درستی انجام دهند. البته فردی که نگاه جامعی به مسائل قرآنی نداشته باشد نمی تواند به وظایف خود به درستی عمل کند و گاه شاهد بی مهری های بی سابقه ای بوده ایم که منجر به کسب رتبه های برتر کشوری شده است. این اتفاقات به مرور زمان باعث می شود که مردم در قرآن غرق، شرم و سرد شوند و به مرور زمان استعدادها و نخبگان این حوزه از آن فضا دور شوند. همان مشکل حفاظت را می توان با چیزهای ساده حل کرد. همانطور که دیدیم حاج آقا آل هاشم در زمان منصوب شدن به مقام معظم رهبری در این استان با تشکری ساده از حافظان، قاریان و قاریان قرآن در نماز جمعه گام بلندی در این راه برداشت. و این نشان می دهد که ابتکارات ساده نیز ممکن است گام های مهمی در جهت ارتقای فعالیت های قرآنی داشته باشد.


IMG 20220409 WA0027 خبر خاکستری


تعقیب رهبر انقلاب برای یافتن کری جوان تبریزی


تبریزبیدار: بهترین خاطره خود از قرآن را چه می دانید؟

حسن زاده: سال 1375 در محضر مقام معظم رهبری به تلاوت قرآن پرداختم. روال سال های گذشته این بود که حضرت آقا بعد از تلاوت قرآن به زیارت حسین می رفتند، اما امسال هنگام تلاوت قرآن در جمع بودند و به تلاوت من گوش فرا می دادند. برای لحظه ای تصور کنید که به دنیای کارمایی ارل منتقل شده اید. اما خداوند موفق شد و من تلاوت را انجام دادم که به خوبی انجام داده بودم. بعد از پایان تلاوت، حضرت آقا از تلاوت من بسیار خرسند شدند. این ماجرا یکی از خاطرات شیرین من بود که رفتیم بوسیدن حضرت آقا و حضرت آقا از من مراقبت کردند و انگشتری به من دادند که برایم بسیار شیرین بود. در پایان جلسه، وقتی به دیدنش ایستادیم و او را بوسیدیم، برایم جالب بود که بدانم او به نوبه خود از مرد اول پرسید: «کاری بودی؟» و این نشان می داد که فضای ایجاد شده برای تلاوت خوب است. فضایی که آنقدر در ذهن حضرت آقا نقش بسته بود که دنبال قاری می گشتند. در عراق نیز با سه تن از مقامات چهارگانه توفیق ملاقات کردم، از جمله؛ حضرت آیت الله بشیر، آیت الله فیاض و آیت الله حکیم که اخیراً به رحمت خدا رفته اند. من با این سه مرجع جلسه داشتم. دیدار با حضرت آقا بعد از دیدار با این سه مرجع بود و من تا به حال چهره ای درخشان و متفاوت ندیده بودم و واقعاً چهره ایشان مظهر نور الهی بود. بعد از اینکه حضرت آقا انگشتر را به من دادند، آن را به پدر بزرگوارم دادم و از زحمات ایشان در این سالها تشکر کردم.


IMG 20220409 WA0033 خبر خاکستری


تبریز بیدار: بزرگترین آرزوی شما چیست؟

حسن زاده: بزرگترین آرزوی من این است که واقعاً برای خداوند متعال توفیق داشته باشم که در ظهور امام زمان (عج) حضور داشته باشم و امام زمان(عج) را درک کنم و در محضر ایشان قرآن تلاوت کنم. این توفیق بی نظیری است که در محضر امام زمان (عج) بخوانیم و تلاوت ما را تایید کند. آرزوی بهتر از آن را خدای ناکرده نمی توانم تصور کنم.

من هم دوست دارم قرآن در جامعه رواج بیشتری پیدا کند. خدا را شکر به برکت انقلاب اسلامی قرآن از پنجره به جامعه آمد. ما الان این همه فعال قرآنی، قاری، حافظ، مؤسسه قرآنی و استاد داریم که حرکت های خوبی انجام داده اند که به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شد، اما هنوز جا هست و منویات مقام معظم رهبری که فرمودند. گفت: تربیت ده میلیون حافظ باید جدی‌تر شود.


اختلافات شخصی را در جامعه قرآن گسترش ندهید


تبریز بیدار: حرف آخر؟

حسن زاده: حرف آخرم این است که در مصاحبه هایی که با شما و دوستانمان دیدیم، برخی از مصاحبه ها واقعاً باعث تأسف و کسالت من شد، زیرا گاهی اوقات در گفت وگوهایمان، علاقه مشترکی که در جامعه قرآنی دیده می شود را در نظر نمی گیریم. ، و اختلافات شخصی و ناچیز خود را به جامعه قرآن بسط می دهیم و چهره ای از جامعه قرآن را نمایندگی می کنیم که عملاً با چهره قرآن مطابقت ندارد.

از خداوند متعال می خواهم که ما را هدایت کند و توفیق حفظ سرزمین حق و عدالت را در گفتار و قضاوت و کردار و در تمام مراحل زندگی مان عطا فرماید و اگر خدا بخواهد باعث شرمندگی شیعیان و قرآن نشویم. “جامعه انحصاری. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید