وقتی وزن ریش بیماری های ویروسی از وزن ریش نان در نانوایی ها بیشتر است/ دلیل تشکیل صف های طولانی چیست؟


ساعت: 12:39
تاریخ ارسال: 08/04/1401
کد خبر: 1906103

این در حالی است که این روزها شاهد صف های طولانی شهروندان برای تهیه نان هستیم و دلیل اصلی این مشکل در زابل گرانی سبوس و علوفه است که دامداران را به خرید و خشک کردن نان برای تغذیه دام ها کشانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آشرامون، ازدحام صف نانوایی ها در شهرستان زابل نارضایتی بسیاری از مردم را به همراه داشته است، این در روزهایی است که ویروس آنفولانزا در کمین است و بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید می شود و این ازدحام و صف های طولانی مقابل نانوایی ها. گلایه بسیاری از شهروندان زابلی را دنبال کنید، بر اساس گزارش های دریافتی از شهروندان به خبرنگار اوشیدا، برخی از شهروندان مدت ها در صف به خصوص برای نان منتظر مانده اند.

یکی از شهروندان زابلی به خبرنگار ما گفت: مشخص نیست چه اتفاقی افتاده که صف نانوایی ها به یکباره سرریز شده است، مسئولان باید فکری برای این موضوع کنند تا سلامتی مردم در این صف ها به خطر نیفتد.

بهاری یکی دیگر از شهروندان می گوید: متاسفانه نانوایی های دولتی در ده سال گذشته اضافه نشده و مردم توان خرید نان سنتی را ندارند. به دلیل صف های طولانی و شلوغ، آماده شدن برای نیروی طاقت فرسا برای مردم به کابوس تبدیل شده است.

کریمی یکی دیگر از شهروندان زابلی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: افزایش تقاضای نان دامداری های کوچک و مرغداری های کوچک روستاهای اطراف زابل از دیگر دلایل ازدحام جمعیت است. نهاده های دامی به شدت گران شده و به همین دلیل دامداری های کوچک مردم را برای خرید نان در صف نانوایی ها می فرستند و به همین دلیل افزایش تقاضای نان در روستاها به ویژه برای مصرف دام، برخی از روستائیان را به این دلیل واداشته است که زابل برای گرفتن نان روزانه خود به شهر بروند و صف نانوایی در این شهر شلوغ تر می شود.

مهدی سرابندی معاون برنامه ریزی و توسعه استانداری زابل در گفتگو با خبرنگار اوشیدا گفت: با توجه به اینکه کارگروه آرد و نان و تعزیرات حکومتی، بهداشت و درمان در یک ماه گذشته بازدیدهای جامع سه مرحله ای انجام شد. به کلیه نانوایی های سطح شهر توسط بازرسان انجام شد، ساعات کار نانوایی ها افزایش یافت، تخلفاتی از قبیل فروش پایین و عدم رعایت موازین بهداشتی در این حوزه مشاهده شد.

وی ضمن تایید افزایش تقاضای نان دامداری های کوچک افزود: زمانی که قیمت سبوس و علوفه به کمترین قیمت بازار یعنی کیلویی ۷۲۰۰ تومان برسد، مشخص است که دامداران به خرید نان ارزان قیمت از روستاها روی خواهند آورد. برای تغذیه دام های خود و به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه چهار پنج نفر در صف می ایستند و نان بیشتری می خرند تا بتوانند به دام ها غذا بدهند و نان این افراد کیلویی 3 هزار تومان و ارزان تر از خوراک دام است.

سرابندی ادامه داد: مشکل اصلی در بحث نظارت بر تخلفات در زیرساخت ها و حل مشکلات زیرساختی است و دولت باید بستری ایجاد کند تا در مورد محبوبیت کارت یارانه نان از سوی سرپرست خانوار بحث شود و بر اساس این بستر ما از طرف دولت هستیم زیرا به دلیل یارانه هایی که به نانوایی ها داده می شود، آرد همچنان خارج از شبکه فروخته می شود و قاچاق می شود.

وی با اشاره به افزایش نظارت بر نانوایی ها تاکید کرد: بازرسان اداره صمت نیز بر فعالیت نانوایی ها، تعطیلی غیرضروری در ساعات کاری، کم فروشی و گران فروشی، فروش آرد خارج از شبکه نظارت دارند و همچنان از نانوایی بازدید می کنند. و برخورد قانونی با متخلفان و مجازات های دولتی برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید