جمهوری اسلامی به دولت رئیس جمهور: طالبان عددی نیستند که از ما اخاذی کنند/ چرا آنها را به جلسات دعوت می کنید؟

جمهوری اسلامی به دولت رئیس جمهور: طالبان عددی نیستند که از ما اخاذی کنند/ چرا آنها را به جلسات دعوت می کنید؟

آقایان، حکومت شما حکومت طالبان را به رسمیت نمی شناسد، چرا سفارت افغانستان را به این گروه تحویل دادید؟ چرا نمایندگان طالبان را به جلسات رسمی دعوت می کنید و با آنها تماس رسمی دارید؟

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی به انتقاد از سیاست دولت ابراهیم رئیسی در مقابله با طالبان پرداخت و نوشت:

10 روز از هشدار رئیس جمهور به حاکمان افغانستان در مورد تجاوز ایران به هیرمند می گذرد، طالبان با چندین اقدام و سخنان جداگانه به این هشدار پاسخ منفی داده است. این مواضع به صراحت به مقامات جمهوری اسلامی ایران می گوید که طالبان زیر بار ادعای هیرمند به ایران نمی روند.

نحوه برخورد مقامات جمهوری اسلامی ایران با این رفتار خصمانه طالبان بسیار مهم است. آقای حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما هیأت حاکمه کنونی افغانستان را به رسمیت نمی شناسیم و بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم.

این سخنان وزیر امور خارجه دارای مفاهیمی است که دولت جمهوری اسلامی ایران هنوز به آن پایبند نبوده است. شما که حکومت طالبان را به رسمیت نمی شناسید چرا سفارت افغانستان را به این گروه سپردید؟ چرا نمایندگان طالبان را به جلسات رسمی دعوت می کنید و با آنها تماس رسمی دارید؟

این تناقض ظاهری در سیاست خارجی به هیچ وجه قابل قبول نیست. درک طالبان از این دوگانگی در گفتار و رفتار شما این است که ایران را یک موضع ضعیف می بینند در حالی که ما کشور قدرتمندی هستیم و امثال طالبان عددی نیستند که به ما اجازه سیاه نمایی بدهند. با توسل به دیپلماسی شفاف، می‌توانیم این گروه شورشی را مجبور به تبعیت کنیم.

طالبان یک گروه تروریستی بدوی و متحجر است که حتی در میان مردم افغانستان جایی ندارد. جمهوری اسلامی ایران بدون نیاز به اقدام نظامی می تواند از راه های دیپلماتیک و اقتصادی بر طالبان فشار بیاورد و زمینه را برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با فعالیت های بین المللی فراهم کند. ایران به راحتی می تواند چنین دولتی را درک کند و با آن تعامل داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید